آیا شیعیان در مسائل فقهی خود از قیاس استفاده می کنند؟

(قسمت اول)

وهابی‌ها به خاطر پیروز بنی‌اسرائیل روزه می‌گیرند
0

بازدیدها: 14

 

پیروان ابوحنیفه در فقه خود به جهت صدور فتوا از قیاس استفاده می‌کنند. اما وهابیون با ایجاد شبهه به دروغ ادعا می‌کنند که شیعیان درحالی پیروان ابوحنیفه را به دلیل استفاده از قیاس سرزنش می کنند که خود نیز از قیاس استفاده می کنند. این ادعا در حالی بیان می‌شود که شیعه در مبانی فقهی خود تابع اهل بیت (علیهم السلام) است و آن انوار طیبه قیاس را باطل می دانند.

به گزارش فاران نیوز، بعضی از از علمای اهل سنت یکی از ادله و اصول فقه خود را قیاس می دانند و با استفاده از آن فتوا می دهند. مفتیان وهابی برای ایجاد شبهه با استناد به کلام چند نفر از علمای شیعه ادعا می کنند بر خلاف نظر ائمه اثنی عشری، علمای شیعه نیز در فتاوای خود از قیاس استفاده می کند. آنها می گویند علمای شیعه با سیاه نمایی فراوان نسبت به اصول فقه اهل سنت و وهابیت مکرر از قیاس در فتاوای خود استفاده کرده‌اند و حتی با وجود علم به حرام بودن قیاس از نظر امامان شیعه و بدعی بودن و بطلان، آن را به کار می‌گیرند.

 

درپاسخ به این شبهه چند نکته بیان می شود:

نکته اول: همانگونه که بیان شد یکی از مهمترین مسائل اختلافی میان شیعه و پیروان مکتب سقیفه، استفاده از قیاس در اجتهاد و صدور فتوا بوده است. در حقیقت ریشه این اختلاف در استناد به قیاس است که آیا میشود از آن استفاده کرد و همچنین آیا با استفاده از آن، حجیت دارد و در یک کلام آیا قیاس مستند می باشد؟

 

یقینا سایر مذاهب اسلامی می‌دانند که علمای شیعه بر اساس کلام و مبنای اهل بیت (ع) در فقه و کلام و عقاید، فتاوا و کتابها و سخنان خود را صادر و تدوین و تنظیم می نمایند و مخالفت با قیاس از اصول اعتقادی شیعیان بوده و هست.

 

نکته دوم: بین فرق و مذاهب اسلامی، پیروان ابوحنیفه نسبت به پیروان سایر مذاهب اربعه اهل سنت به قیاس اهمیت بیشتری می‌دهند. البته لازم به ذکر است که دیگر فرق اهل سنت همانند وهابیون و یا ظاهر گرایان مانند حنابله نیز از قیاس استفاده می کنند. اما بین آنها تفاوت در میزان استفاده از قیاس و حجیت آن است. به طور مثال، حنابله حدیث ضعیف را بر قیاس مقدم می دارند. اما احناف در بعضی از موارد قیاس را بر حدیث صحیح مقدم می دارند. به طور کلی پیروان ابوحنیفه و یا عده ای از کسانی که پیرو قیاس در فقه هستند در حجیت آن بی‌اندازه مبالغه کردند. این برتری به حدی است که حتی اگر نتایج حاصل از قیاس با اخبار و احادیث در تعارض باشد، جانب قیاس را می‌گیرند و همانگونه که مطرح شد گاهی از اوقات قیاس را مقدم بر حدیث صحیح می دانند.

 

انتهای پیام

منبع: ادیان نت