آیه تطهیر و پاسخ به اشکال ابن تیمیه

0

بازدیدها: 21

آیه تطهیر یکی از آیات مهم قرآن می باشد که در فضیلت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نازل شده است. مراد از اهل بیت در آیه تطهیر: «اِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»[1]، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب، امام حسن، امام حسین و حضرت فاطمه زهرا علیهم‌السلام می باشد. دلیل ما روایات صحیحی است که از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ و ائمه اطهار علیهم‌السلام فراوان نقل شده است. به موجب این آیه خداوند اراده کرده تا هرگونه گناه و اشتباه را از اهل بیت دور کند. اما ابن تیمیه می گوید: مقصود از (رجس) در آیه (شرک) است و این آیه دلالت بر عصمت اهل بیت علیهم‌السلام ندارد.

 

آیه تطهیر در فضیلت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نازل شده است

بررسی اشکالات ابن تیمیه

 

اشکال اول

  • ابن تیمیه می گوید: «پیامبر صلی االله علیه وآله دعا کرد تا خداوند رجس و پلیدي را از آنان دور ساخته و پاکشان گرداند و این دلالت بر عصمت ندارد».[2]

پاسخ: دعای پیامبر صلی الله علیه و آله به اجابت می رسد

  • در اجابت دعای پیامبر شکی نیست چون ایشان مستجاب الدعوه هستند.
  • از فواید دعا این است که، تطهیر استمرار پیدا می کند و هرگونه پلیدی را در آینده از بین می برد.
  • دعا موجب بالا رفتن مرتبه و درجات خلوص و در نتیجه تطهیر اهل بیت علیهم السلام می شود.
  • اینکه مطابق برخی از روایات، دعاي پیامبر صلی االله علیه وآله بعد از نزول آیه تطهیر بوده است.[3]

 

به موجب آیه تطهیر خداوند اراده کرده تا هرگونه گناه و اشتباه را از اهل بیت دور کند

 

اشکال دوم

  • ابن تیمیه می گوید: «اراده خداونـد در آیه تطهیر متضـمن تحقـق مراد نیست، بلکه گـاهی اراده می کنـد چیزي را که تحقق نمی یابـد؛ خداوند متعال می فرماید: «والله یُرید َأن َیتُوب َعَلیْکم»؛[4] در حالی که برخی توبه می کننـد و برخی نمی کنند. خداوند اراده کرده که مردم را از شرك پاك کند، ولی بعضی می خواهند که بر شرك باقی بمانند».[5]

پاسخ: اراده در آیه تطهیر اراده تکوینی است

  • اراده در آیه «والله یرید ان یتوب علیکم» اراده تشریعی است نه تکوینی، اراده در مورد آیه تطهیر اراده تکوینی است نه از نوع تشریع، بنابراین شامل افراد خاص می شود. خصوصا بر طبق روایات که نزول آیه مخصوص پنج تن بوده است.

اهل بیت پیامبر از هرگونه گناه و خطا و سهو و اشتباه، مصون می باشند.

اشکال سوم

  • او همچنین می گویـد: «مقصود از (رجس) در آیه، شـرك است، هماننـد قول خداوند: «َفاجتنِبُوا الّرجس مَن اْلأوثان»[6] و ما می دانیم که خداوند از اهل بیت پیامبر علیهم السلام شرك و خباثت را دور کرده است، ولی این دلالت بر عصمت آنان ندارد».[7]

پاسخ: «رجس» در آیه تطهیر تمام مراتب آن را شامل می شود

  • در آیه «فاجتنبوا الرجس من الاوثان» مقصود از رجس شرک می باشد، زیرا بعد از آن با (من بیانه) معرفی شده است. پس در خصوص شرک می باشد. از طرفی خطاب آیه در «فاجتنبوا» تمام مشرکین است و اراده عموم شده است. بر خلاف آیه تطهیر که الف و لام در (الرجس) الف و لام جنس است و شامل تمام مراتب (رجس)، از جمله گناه ، خطا، اشتباه و سهو است. بنابراین اهل بیت پیامبر از هرگونه گناه و خطا و سهو و اشتباه، مصون می باشند.

 

 

 

 

 

پی نوشت:

[1]. سوره احزاب، آیه 33

[2]. منهاج السنه، ج ،3ص 4

[3].مسند احمد، ج ،6ص 292

[4]. سوره نساء، آیه27

[5]. منهاج السنه، ج ،4ص 20

[6]. سوره حج، آیه 30

[7]. منهاج السنه، ج ،4ص 21

منبع: سلفی گری و پاسخ یه شبهات، علی اصغر رضوانی