بازدیدها: 10
حجت الاسلام و المسلمین طبسی با اشاره به وجود مستندات تاریخی و روایی گفت: ولادت امام زمان (عج) از مسلمات تاریخی و در کتابهای اهل سنت می باشد.
نشست علمی «شبهات مهدویت» به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه با ارائه حجج اسلام محمدجعفر طبسی و خدا مراد سلیمیان برگزار شد.
حجت الاسلام طبسی ضمن اشاره به شبهات ولادت حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه شریف عنوان کرد: در کتب اهل سنت مانند صحیح مسلم و صحیح بخاری احادیثی در مورد ولادت حضرت آمده است و افرادی هم بعد از بخاری و مسلم، حدیث ولادت حضرت را به طور واضح در کتابهایشان آورده اند.
وی در ادامه برای نمونه کتاب تاریخی احمد بن یوسف بن علی بن ارزق الفارقی با عنوان میا فارقین، اشاره کرد و افزود: ابن ازرق که متوفای ۵۱۰ هجری قمری است در این کتاب به ولادت امام زمان اشاره کرده است. فقط با افتراقی که ولادت حضرت را در ماه ربیع الثانی بیان کرده ولی اصل ولادت را قبول دارد.
حجت الاسلام طبسی با تاکید بر اینکه برای رد به شبهات نیاز به اثبات اصل ولادت حضرت است بیان کرد: ابن طلحه شافعی در کتاب مطالب السؤول صفحه ۸ باب ۱۲ چاپ اخیر میگوید: ولادت او در سرّ من رأی سال ۲۵۸ رخ داده است که او هم در اصل ولادت هیچ گونه شک و تردیدی ندارد.
در بخش دیگری حجتالاسلام سلیمیان منابع و فرمایشات معصومین علیهم السلام و در صدر آنها حضرت رسول (ص) در زمینه ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را عنوان کرد و گفت: روایات ولادت امام زمان (عج) اساساً پیش از ولادت صادر و ثبت شده و در منابع ما در اختیار قرار گرفته، رسول اکرم در روایتی حضرت مهدی را دوازدهمین جانشین پس از خود معرفی می کند و به آن تصریح می کند و همچنین حضرت امیر نیز حضرت مهدی را جانشین خود معرفی میکنند.
وی در ادامه با بیان اینکه حضرت مهدی (عج) در مسیر حسین بن علی (ع) جریان پیدا می کند عنوان کرد: کسانی با جعل روایت و تحریف بعضی از روایات سعی بر جدا کردن این مسیر از مسیر راستین خود دارند و کسانی که این خبط و خطا را در جامعه اسلامی وارد کردند طبیعتا باید پاسخگو باشند.
حجت الاسلام سلیمیان بیان کرد: صراحتاً روایاتی داریم که ائمه اطهار علیهم السلام هر کدام مشخصا با بیان رقم و عدد تصریح به ظهور امام زمان عجل الله دارند و باید گفت غیر ممکن است فرمایشات این بزرگان خلاف واقع شود. شبهه دیگری که در موضوع مهدویت وجود دارد شبهه امام عصر است که این موضوع را حجت الاسلام طبسی اوهن من بیت العنکبوت دانست و گفت: عبارت «فلبث فیهم الف سنة الا خمسین عاما» در آیه ۱۴ سوره مبارکه عنکبوت اشاره به عمر طولانی حضرت نوح دارد. وقتی خداوند قادر می تواند به حضرت نوح عمری طولانی دهد که پیامبری او ۹۵۰ سال باشد، چگونه قادر نیست به عبد صالحی که قطعاً از حضرت نوح بالاتر است و منجی عالم بشریت است عمر طولانی بدهد.
وی با اشاره به بخش اخبارالمعمرین کتاب الغیبه شیخ طوسی متذکر شد: بر اساس شواهد و قرائن تاریخی که در میان ادیان و ملل مختلف پذیرفته شده است در طول تاریخ کسان زیادی وجود داشته اند که به عمرهای طولانی حتی بیش از هزار سال دست یافته اند.
در ادامه حجت الاسلام طبسی مطرح کرد: مبدع این شبهات ذهبی است. او با اهل بیت علیهم السلام بسیار مخالف بوده و روایات امیرالمومنین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام را تقطیع کرده، پس این شبهات به دروغ به شیعه نسبت داده شده است. وی به منابع اهل سنت و شیعه در مورد ظهور امام زمان (عج) اشاره و عنوان کرد: در سنن ابی داوود آمده که امام عصر بین رکن و مقام ظهور خواهد کرد. ولی به وهابیون نسبت دروغ می دهند که شیعه معتقد است امام زمان (عج) از سرداب سامرا ظهور خواهد کرد.
با مراجعه به منابع معتبر می توان به این دست یافت که ظهور امام عصر از مکه است. محبان و دوستان امام عصر (عج) بر این باورند که ظهور امام فقط به وجود ۳۱۳ یار برای ایشان است و تصور آنها این است فقط این یک معیار باید محقق شود. در جواب آنها چه باید گفت؟ حجت الاسلام سلیمیان با دعوت همه به مطالعات مباحث مهدویت اشاره کرد: با مطالعه در مباحث مهدویت جامعه در دام دشمنان نخواهد افتاد و اجازه سوء استفاده دشمن از جهل و نادانی خود نخواهد داد.
وی در ادامه اظهار کرد: با دقت در شرایط و امور و نشانه های ظهور متوجه میشویم که وجود ۳۱۳ نفر یار برای امام از نشانه ها نیست. بلکه از شرایط است و آماده شدن ۳۱۳ نفر یکی از شرایط است و شرط دیگر احساس نیاز جامعه به موعود منجی است. ضمن اینکه اصل اساسی را در شرایط ظهور علم و اذن پروردگار متعال می دانیم.
انتهای پیام
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه