آیا احمد بصری شریعت جدید آورده است؟

بررسی ادعای شارعیت احمد بصری

0

Views: 36

احمد اسماعیل بصری معروف به احمد الحسن، ادعای شارعیت می کند و می گوید: علوم رجال، فقه و اصول بدعت‌اند و تقلید حرام است. پیروان جریان احمد الحسن از کتابی به‌نام شرایع‌الإسلام اثر محقق حلی تقلید می‌کنند. احمد بصری می‌گوید: «جدم امام زمان گفت این بهترین کتاب است». احمد بصری احکام جدیدی را به کتاب شرایع الاسلام اضافه کرده است که مبنای فقهی افراد این جریان شده است. مثلاً وضوی پا را حلقوی می‌گیرند؛ در شهادتین شهادت رابعه دارند. در رکعت چهارم باید حتماً حمد خوانده شود و بدعت‌هایی از این دست.

 

احکام و قوانین اسلامی را چه کسی وضع می کند؟

 

شارع یا قانونگذار اسلامی، کسی است که اصل دین را برای هدایت انسان‌ها تشریع کرده است. در قرآن کریم آمده است: «اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لِلّهِ» (1)

یعنی تشریع و قانونگذاری فقط شایسته خداوند است، البته خداوند بنا به مصالحی، وظیفه تشریع را به پیامبران نیز واگذار کرده و شارع بودن پیامبران را در طول شارع بودن خداوند قرار داده است. به همین جهت، در اسلام «فَرَضَ الله» و «فَرَضَ الرّسول» در یک ردیف تلقی شده است.

قائم با کتاب جدید می آید؟

احمد بصری با تکیه بر پیش فرض قائمیت و با استناد به روایت؛ «یَقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ وَ کِتَابٍ جَدِیدٍ»(2)؛ قائم را در مقام شارعیّت دانسته است.(3) چنانچه فرقه بابیت و بهائیت نیز بر همین باور می‌باشند).(4)

در پاسخ به این ادعا گفته می‌شود:

اولا کتاب جدید نشانه ی قائم بودن نیست، بلکه ابتدا بایستی قائم بودن خود را به اثبات برساند و پس از آن بتواند کتاب جدید را توجیهی برای نسخ یا تشریع بیاورد.

ثانیا روایاتی که درباره امر جدید صادر شده است، به معنای تبدیل فرائض و تغییر احکام نبوده، بلکه به معنای احیای آن دسته از سنت‌های اسلامی است که به دست فراموشی سپرده شده یا به آن‌ها عمل نمی‌شود. چنانچه امام صادق(علیه السلام) فرمود:

آن‌گاه که قائم(علیه السلام) قیام کنند، مردم را از نُو به اسلام فرا می‌خواند و به امری که کُهنه شده و از آن گمراه شده‌اند، هدایت می‌کند و اینکه آن حضرت را مهدی نامیده‌اند، به این جهت است که مردم را به دینی که از آن گمراه شده‌اند، هدایت می‌کند(5)

 

احمد بصری وصی پیامبر است یا شریعت جدید آورده است؟

احمد بصری، مدعی وصایت پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) بوده و از طرفی ادعای شارعیت کرده است. این در حالی است که این دو ادعا در نهایت تعارض بوده و با یکدیگر ناسازگار می‌باشند. چرا که معنای شارعیت این است که وی وصی پیامبر اسلام و یا امامان قبل از خود نبوده و به طور استقلالی دارای شریعت است و حال آنکه اگر وصی پیامبر باشد، بایستی وصایت ایشان را با حفظ امانت انجام داده و به روایت «إِنَّ حَلَالَ‌ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامَهُ حَرَامٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»(6) پایبند بوده و دین و شریعت آن حضرت را تغییر ندهد. علاوه بر آن، امام باقر(علیه السلام) خطاب به جابر بن عبدالله فرمودند:

(7)؛ (ای جابر! اگر ما به مردم به رای هوا و هوس خود فتوا می ‌دادیم هر آینه تباه می‌ شدیم، ولی ما با آثر رسول خدا و اصول دانشی که نزدمان است فتوا می‌ دهیم و آنها را یکی از دیگری به ارث می بریم و به مانند گنجی پاس می‌داریم).

  • باور به شارعیت قائم(علیه السلام) نادرست است و با انبوهی از آیات و روایاتی که دین اسلام و شریعت نبوی را ابدی دانسته و آن حضرت را ختم رسولان معرفی کرده ‌اند در تقابلی آشکار می‌ باشد.

برخی از تشریعیات و نسخ احکام احمد الحسن بصری عبارتند از:

 

احکام نماز قضاء

احمد بصری در حکمی ناسازگار با روایات معصومین(علیهم السلام) می‌گوید: «نسبت به قضای نماز؛ پس قضاء در شب بیست و سه رمضان معادل هزار ماه است، پس مثلا اگر در گردن شخصی یک سال قضاء یا ده سال و یا حتی هزار ماه باشد، با خواندن یک روز نماز در شب قدر او را کفایت کرده و نمازهایش ادا می شود».(8) یعنی اگر کسی 17 رکعت نماز قضا در شب 23 ماه مبارک رمضان بخواند، تمام نمازهای قضا از گردنش ساقط می شود. (الجوبه الفقهیه، کتاب الصلاه، ص 30)

اگر میتی نماز قضاء بر ذمه اوست و کسی نیست تا آن ها را به جا آورد، برای هر شبانه روز او یک مد طعام بدهید. (پاسخ های روشنگر، ج2، سوال 211)

 

این جریان معتقد است هرکسی بعد از رجب ۱۴۲۳ به احمد ایمان نیاورد (یعنی بداند و ایمان نیاورد) کافر و از ولایت حضرت علی(ع) خارج است. و علت آن  این است که ما در فضای ظهوریم.

 

احکام وضو و نماز

در هنگام مسح پا دو قوزک پا را هم مسح کرده و این شیوه وضوء گرفتن را مستحب و سنت رسول خدا می دانند. (احکام نورانی اسلام، ص 37)

اذان و اقامه واجب است

در اذان و اقامه عبارت زیر اضافه شده است: اشهد ان المهدی و المهدیین من ولده حجج الله (شرایع الاسلام، ج1، ص 44)

ابتدای نماز، گفتن هفت تکبیر واحب است. (شرایع الاسلام، ج1، ص 47)

در تشهد رکعت دوم نماز صلوات به این صورت فرستاده شود: اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمه و المهدیین و سلم تسلیما ( پی دی اف آموزش نماز، ص7)

 

حکم به عدم جواز ازدواج موقت در کمتر از 6 ماه

احمد بصری در پاسخ به مدت حداقلی ازدواج موقت، آن را 6 ماه دانسته و در پاسخ به سئوالی دیگر که به این حکم اعتراض کرده و آن را با روایات معصومین متعارض دانسته است می‌گوید: «احکام الهی شرعیه نسخ می‌شوند و چه آسان و کوچک است این مورد از نسخی که سوال کردی. پس قطعا در آینده نسخ ‌هایی بسیار بزرگتر و عظیم تر از این واقع خواهد شد».(9)

 

حکم تکفیر مخالفان احمد بصری

هر کس با احمد الحسن دشمن باشد سرقت از اموالش جایز است، حتی اگر شیعه دوازده امامی باشد. (پاسخ های روشنگر، ج2، سوال 137 و ج4، سوال 346)

هر کس با احمد الحسن دشمن باشد ناصبی و نجس است، حتی اگر شیعه دوازده امامی باشد. (شرایع الاسلام، ج1، ص 12)

ورود به سایت اینترنتی انصار احمد الحسن، جلوه زیارت و دیدار امیرالمومنین است. (پیام احمد الحسن، رجب 1431 ه.ق)

 

 

پی نوشت:

(1) سوره انعام، آیه 57

(2). غیبت نعمانی، ص233.
(3). الجواب المنیر، ج 3، ص 41.

(4). ابوالفضل گلپایگانی، فرائد، صفحات 1 و 2 و 280 و 281 و 282؛حسینعلی نوری، ایقان، ص 187.

(5). الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‌2، ص383.

(6). بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج‌1، ص148.

(7). بحارالانوار، ج2، ص 172.

(8). الاجوبه الفقهیه، الصلاة، ص 30.

(9). الجواب المنیر، ج 3، ص 41.