بازدیدها: 28
اصالت مهدویت
آیا اصالت مهدویت یک بحث فرعی است یا جزء مباحث مهم و اصلی زندگی است؟ آیا سخن از مهدویت، نیازی از نیازهای امروز ماست و میتواند تحوّلی اساسی در زندگی ما ایجاد کند؟ این اندیشه با کدام مبانی عقلی و فطری بشری هماهنگی دارد؟
بر اساس متون دینی، امامت و مهدویّت، هویت اصلی و اساسی مسلمین است و به همین دلیل در رأس توصیههای پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است.امامت، اصلی است که در راستای اصول مهم دین، یعنی توحید و نبوّت، طرح شده و مکمّل و متمّم آن اصول است. امامت و مهدویت به لحاظ امکان، اصالت عقلی دارد و مطابق با فطرت عدالت خواه همه انسان هاست. در این مقاله به بررسی اصالت مهدویت در ابعاد مختلف می پردازیم:
اصالت مهدویت در بعد اعتقادی:
بدون شك، اعتقاد، ركن اصلي شخصيت انسان است كه به اعمال و رفتار آدمي اصالت مي¬دهد؛ به همين دليل، انبياي الهي در جهت اصلاح عقايد انسانها كوشيدند. در اسلام، مردم به اعتقاد به خدا و پيامبر و سپس جانشينان پيامبر دعوت شده¬اند و امام مهدي(عج) آخرين جانشين رسول خداست كه هر مسلماني مكلف است پس از شناخت او امامتش را بپذيرد و مطيع او باشد.
در متون ديني، معرفت امام، جايگاه بسيار مهمي دارد و اساس سعادت دنيا و آخرت دانسته شده است.
پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية؛(كمال الدين و تمام النعمهًْ، مترجم منصور پهلوان، ج2، ح9، ص409) هر كس بميرد، در حالي كه امام زمان خود را نشناخته است، به مرگ جاهليت مرده است.
اصالت مهدویت در بعد اجتماعی:
اصالت مهدويت در نگاه روشن و اميدوارانه به آينده بشريت واضح است. جامعه¬اي كه به آينده زيبا و آرماني اميدوار است، همين امروز به صلاح و اصلاح مي¬پردازد و با ارزشهاي اسلامي و انساني احيا مي¬شود. مهدويت، بهترين عامل براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن و بسترسازي براي ترويج فضائل در افراد جامعه است؛ همچنين جامعه¬اي كه به عدالت مهدوي امید دارد و آرمانش تحقق عدالت در همه جهان و برچيده شدن ظلم و ستم از همه زمين است، حركتي عدالتخواهانه را در پيش مي¬گيرد و براي آن، زمينه¬سازي مي¬كند. از همينجاست كه حركت¬ها با رويكرد عدالت طلبي و ظلم ستيزي شكل ميگيرد.
اصالت مهدویت در بعد سیاسی:
بشر در طول تاريخ خود، مكتب¬ها و حكومت هاي زيادي را تجربه كرده است؛ ولي در هيچ يك از آنها گمشده خود را كه عدالت و صلح و امنيت است، پيدا نكرده و پيوسته ناکام مانده است. در دوره¬هاي اخير كاپيتاليسم و كمونيسم نيز در پاسخگويي به نيازهاي بشر، ناكام ماندند كه نشانه¬هاي آن، بحران اخلاقي و امنيّتي است كه به آن گرفتار شده¬اند. مهدويت، يك انديشه جهاني است و اين انديشه براي جهان و اداره آن، طرح و برنامه دارد. مهدويت در عرصة حكومت، داراي اهداف بلند و ارزشي است و حتي ميتواند براي حكومت ديني در عصر غيبت، يك طرح راهبردي باشد.
اصالت مهدویت در بعد تاریخی:
مهدويت از بُعد تاريخي، سابقه¬اي طولاني دارد. تاريخ اسلام و مسلمين از همان آغاز با اين موضوع گره خورده است. در روز بزرگ غدير، پيامبر(ص) همگام با معرفي امام علي(ع) به عنوان امام پس از خود، همه امامان و از جمله حضرت مهدي(ع) را معرفي كرد و ظهور او را به همگان بشارت داد. پس از آن، يك يك امامان از حضرت مهدي و ظهور او گفتند. بنابراين برخلاف ادّعاي بعضي از گمراهان، مهدويت، سخن امروز و ديروز نيست؛ بلكه تاريخي به گستره¬ تاريخ اسلام دارد؛ پس بحث كردن درباره¬ مهدويت، سخن گفتن درباره¬ متن اسلام و قرآن و سنت پيامبر اكرم(ص) است و مهدويت، حقيقتي است كه همه تاريخ اسلام، پشتوانه¬ آن است.
اصالت مهدویت در بعد فرهنگی:
در اسلام برای گسترش فرهنگ مهدويت و زمينه سازي ظهور و فرج امام عصر(ع)؛ راهبردهاي اساسي و روشن پیش بینی شده است. به عنوان مثال فرهنگ انتظار تبیین شده است؛ معصومین(علیهم السلام) درباره آسیب های فرهنگی و اجتماعی که باعث انحراف در عقايد و باورهاي مردم می شوند، هشدارهای لازم را داده اند. مانند تفسير غلط از انتظار مهدي(ع) يا تعيين وقت براي ظهور که به شدت در روایات نهی شده است.
منبع: نگین آفریینش ، محمد امین بالادستیان