اصالت مهدویت در یک نگاه

0

بازدیدها: 28

          اصالت مهدویت

آیا اصالت مهدویت یک بحث فرعی است یا جزء مباحث مهم و اصلی زندگی است؟ آیا سخن از مهدویت، نیازی از نیازهای امروز ماست و می‌تواند تحوّلی اساسی در زندگی ما ایجاد کند؟ این اندیشه با کدام مبانی عقلی و فطری بشری هماهنگی دارد؟

بر اساس متون دینی، امامت و مهدویّت، هویت اصلی و اساسی مسلمین است و به همین دلیل در رأس توصیه‌های پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است.امامت، اصلی است که در راستای اصول مهم دین، یعنی توحید و نبوّت، طرح شده و مکمّل و متمّم آن اصول است. امامت و مهدویت به لحاظ امکان، اصالت عقلی دارد و مطابق با فطرت عدالت خواه همه انسان هاست.  در این مقاله به بررسی اصالت مهدویت در ابعاد مختلف می پردازیم:

              اصالت مهدویت در بعد اعتقادی:

بدون شك، اعتقاد، ركن اصلي شخصيت انسان است كه به اعمال و رفتار آدمي اصالت مي‌¬دهد؛ به همين دليل، انبياي الهي در جهت اصلاح عقايد انسان‌ها كوشيدند. در اسلام، مردم به اعتقاد به خدا و پيامبر و سپس جانشينان پيامبر دعوت شده‌¬اند و امام مهدي(عج) آخرين جانشين رسول خداست كه هر مسلماني مكلف است پس از شناخت او امامتش را بپذيرد و مطيع او باشد.
در متون ديني، معرفت امام، جايگاه بسيار مهمي دارد و اساس سعادت دنيا و آخرت دانسته شده است.
پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية؛(كمال الدين و تمام النعمهًْ، مترجم منصور پهلوان، ج2، ح9، ص409) هر كس بميرد، در حالي كه امام زمان خود را نشناخته است، به مرگ جاهليت مرده است.

اصالت مهدویت

              اصالت مهدویت در بعد اجتماعی:

اصالت مهدويت در نگاه روشن و اميدوارانه به آينده بشريت واضح است. جامعه‌¬اي كه به آينده زيبا و آرماني اميدوار است، همين امروز به صلاح و اصلاح مي‌¬پردازد و با ارزش‌هاي اسلامي و انساني احيا مي¬‌شود. مهدويت، بهترين عامل براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن و بسترسازي براي ترويج فضائل در افراد جامعه است؛ همچنين جامعه‌¬اي كه به عدالت مهدوي امید دارد و آرمانش تحقق عدالت در همه جهان و برچيده شدن ظلم و ستم از همه زمين است، حركتي عدالت‌خواهانه را در پيش مي¬‌گيرد و براي آن، زمينه‌¬سازي مي¬‌كند. از همين‌جاست كه حركت¬ها با رويكرد عدالت طلبي و ظلم ستيزي شكل مي‌گيرد.

              اصالت مهدویت در بعد سیاسی:

بشر در طول تاريخ خود، مكتب‌¬ها و حكومت ‌هاي زيادي را تجربه كرده است؛ ولي در هيچ يك از آنها گمشده خود را كه عدالت و صلح و امنيت است، پيدا نكرده و پيوسته ناکام مانده است. در دوره¬‌هاي اخير كاپيتاليسم و كمونيسم نيز در پاسخگويي به نيازهاي بشر، ناكام ماندند كه نشانه¬‌هاي آن، بحران اخلاقي و امنيّتي است كه به آن گرفتار شده‌¬اند. مهدويت، يك انديشه جهاني است و اين انديشه براي جهان و اداره آن، طرح و برنامه دارد. مهدويت در عرصة حكومت، داراي اهداف بلند و ارزشي است و حتي مي‌تواند براي حكومت ديني در عصر غيبت، يك طرح راهبردي باشد.

              اصالت مهدویت در بعد تاریخی:

مهدويت از بُعد تاريخي، سابقه¬‌اي طولاني دارد. تاريخ اسلام و مسلمين از همان آغاز با اين موضوع گره خورده است. در روز بزرگ غدير، پيامبر(ص) همگام با معرفي امام علي(ع) به عنوان امام پس از خود، همه امامان و از جمله حضرت مهدي(ع) را معرفي كرد و ظهور او را به همگان بشارت داد. پس از آن، يك يك امامان از حضرت مهدي و ظهور او گفتند. بنابراين برخلاف ادّعاي بعضي از گمراهان، مهدويت، سخن امروز و ديروز نيست؛ بلكه تاريخي به گستره¬ تاريخ اسلام دارد؛ پس بحث كردن درباره¬ مهدويت، سخن گفتن درباره¬ متن اسلام و قرآن و سنت پيامبر اكرم(ص) است و مهدويت، حقيقتي است كه همه تاريخ اسلام، پشتوانه¬ آن است.

              اصالت مهدویت در بعد فرهنگی:

در اسلام برای گسترش فرهنگ مهدويت و زمينه‌ سازي ظهور و فرج امام عصر(ع)؛ راهبردهاي اساسي و روشن پیش بینی شده است. به عنوان مثال فرهنگ انتظار تبیین شده است؛ معصومین(علیهم السلام) درباره آسیب های فرهنگی و اجتماعی که باعث انحراف در عقايد و باورهاي مردم می شوند، هشدارهای لازم را داده اند. مانند تفسير غلط از انتظار مهدي(ع) يا تعيين وقت براي ظهور که به شدت در روایات نهی شده است.

منبع: نگین آفریینش ، محمد امین بالادستیان