بازدیدها: 18
از جمله شیوه های رسول خدا در مواجهه با یهودیان و توطئه های آنان افشاگری و برملا ساختن اهداف نادرست آنها و آگاهیبخشی امت خویش بوده است. پیامبر اکرم (ص) با افشاگری و روشنگری و آتش فتنه یهود را خاموش می ساخت.
از جمله سیاست های آگاهانه رسول خدا صلی الله علیه و آله در برابر توطئه های یهود، افشاگری و برملا ساختن اهداف نادرست آنها بود. موقعی که رسول خدا (ص) از فتنه گری یهود، احساس خطر کردند، ضمن آشکار ساختن اهداف آنها به آگاهیبخشی امت خویش پرداختند تا وحدت میان مسلمانان از بین نرود.
پس از شکل گیری حکومت اسلامی در مدینه در سایه تعالیم بالای اسلام و تدابیر خردمندانه پیامبر (ص) اختلافات قبلی و کینه های دیرینه تقریباً از میان رفته بود. یهود که هرگز باور نداشت اعراب بادیه نشین به یک وحدت و انسجام سیاسی و اجتماعی تحت لوای آیینه توحیدی اسلام دست یابند، پیوسته در تلاش بود با پاشیدن بذر فتنه و اختلاف بین مسلمانان آتش کینه ها و دشمنی های قدیمی را دوباره شعلهور کند. (۱)
همکاری منافقین و یهودیان
در این میان منافقان و در راس آنها عبدالله ابن اُبی که کمر به نابودی اسلام بسته بودند، همکاری مضاعفی با یهود داشتند که بیم آن میرفت که این اقدام منافقان و یهود، وحدت سیاسی و ثبات شهر مدینه را با مشکلی اساسی روبرو کند. اما درایت رسول خدا (ص) این نقشه یهود را نیز نقش برآب نمود.
پیامبر (ص) با استناد به آیات ۹۹ تا ۱۰۳ سوره آل عمران و قرائت آن، مسلمانان را به قوام و استمرار وحدت و پرهیز از مناقشه فراخوانده و آفت فتنه و بروز تنش توسط یهود را به امت خویش گوشزد کردند.(۲)
از دیگر نقشه ها و اهداف یهودیان برای متزلزل ساختن جامعه مدینه منحرف کردن مسلمانان ساده اندیش و فریب آنها با القای شبهه و آرایش باطل به صورت حق بود. (۳)
برخی از یهودیان با افرادی که در ایمان خود به پیامبر (ص) محکم و استوار نبودند، طرح دوستی ریخته و متظاهر به خیرخواهی، آنان را نسبت به دین اسلام و رسول خدا بدبین می ساختند. متاسفانه جمعی از مسلمانان در دام نقشههای آنان گرفتار آمدند. زمانی که این فعالیت های مخفیانه یهود بر رسول خدا (ص) آشکار گردید به امت خویش در این رابطه هشدارهای لازم را داده و آنها را نسبت به اهداف یهودیان آگاه ساختند.(۴)
رهبر با تدبیر مدینه این چنین آتش فتنه و نقشه های اختلاف انگیز را که یهودیان با تلاش بسیار و صرف هزینههای هنگفت برپا میکردند، با سیاست هوشمندانه خود و با تأسی به آیات الهی خاموش ساخت.
پی نوشت:
۱_ علی جدید بناب، تحلیلی بر عملکرد یهود در عصر نبوی، قم: موسسه امام خمینی ۱۳۸۵، ص۴۹_۵۰.
۲_ سید محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ۱۴۱۷، ج۳، ص ۳۶۴_۳۷۰.
۳_ آل عمران:۶۹_۷۲.
۴_ سید محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۲۵۴_۲۵۶.
انتهای پیام
منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب