اقلیت های دینی در ایران شهروند درجه ۲ نیستند

اقلیت های دینی
0

بازدیدها: 4

نماینده مسیحیان ارامنه: اقلیت های دینی در ایران شهروند درجه دو نیستند. این تعبیری است که رسانه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی به دروغ به کار می‌برند.

نشست «بررسی نقش ارامنه ایران در پیروزی انقلاب اسلامی» به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با همکاری هیئت اندیشه ورز اسلام ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مشهد برگزار شد.

آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در این نشست عنوان کرد: انقلاب در لغت به معنای دگرگون شدن و در عرف بین‌المللی ایجاد حکومتی نو به‌منظور تحولات اساسی و بنیادین در تمام نهادها مناسبات و ساختار سیاسی اجتماعی است. پیروزی انقلاب اسلامی در حقیقت تحقق اراده ملت بزرگ ایران برای به دست آوردن استقلال و عزت و بیرون آمدن از سلطه استکبار بود.

وی با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب «از میان مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند. برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی از آنها در انتظار هستند» بیان کرد: اقلیت‌های دینی به ویژه ارامنه از همان اوایل مبارزات علیه رژیم مستبد پهلوی به صورت سازمان یافته و گاهی پراکنده با سایر مردم همراه بودند.

بیانیه گام دوم انقلاب گواه زنده بودن تئوری امام راحل است

شاوردیان با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب جامعه کلیمیان، زرتشتیان، مسیحیان در تشکل های نسبتاً رسمی به مبارزان پیوستند و با صدور اعلامیه هایی در مسیر نهضت مردمی گام برداشتن ادامه داد: در این مبارزات شماری از پیروان اقلیت های دینی توسط ماموران رژیم پهلوی دستگیر شدند و عده‌ای در پیروزی انقلاب به شهادت رسیدند. برخی از شهیدان ارامنه از شهدای ترور و شهدای دوران دفاع مقدس هستند.

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس عنوان کرد: وارطان آراکلیان مبارز مسیحی از جامعه ارامنه ایران بود که شب ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ به شهادت رسید.

شاوردیان تاکید کرد: اقلیت‌های دینی افزون بر عرصه های مبارزاتی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نیز به انقلاب را یاری دادند. اکنون نیز از ارزش‌های انقلاب و حفظ آنها برای پیروان جامعه توحیدی بسیار مهم است و همچنان از آنها دفاع می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظریه های امام راحل که پایه و هسته اصلی پیروزی انقلاب بود محدود به یک دوران نبوده و دائم در حال رشد و توسعه است و گواه زنده بودن این نظریه‌ها را می‌توان در پیام حکیمانه رهبر انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب مشاهده کرد به قرائت بخشی از این پیام پرداخت.

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس اظهار کرد: انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و با اراده همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدید نظر پذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف های بی عمل می شمارد. اما به هیچ بهانه ای از ارزش هایش که با ایمان دینی مردم آمیخته است فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام سازی به رکود و خاموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند بلکه از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.

حضور صنعتگران ارامنه در پشت جبهه ها

شاوردیان با اشاره به اینکه از میان ۱۳۴ شهید اقلیت دینی ۱۱۹ شهید ارمنی هستند تصریح کرد: ارامنه هیچگاه خود را جدا از ملت ایران ندانسته اند. پس از پیروزی انقلاب با وقوع جنگ تحمیلی وارد میدان می‌شوند. به طوری که در دوران هشت سال دفاع مقدس ارامنه از میان اقلیت های دینی بیشترین شهید را تقدیم انقلاب می کند.

وی با اشاره به اینکه ارامنه افزون‌بر حضور در خط مقدم در پشت جبهه نیز حضور داشتند اشاره کرد: صنعتگران ارامنه هنگام جنگ تحمیلی کارگاهها و کارخانه های خود را تعطیل می‌کنند و در پشت جبهه ها به تعمیر خودروها آمبولانس ها و ادوات نظامی مشغول می‌شوند.

شاوردیان جمع آوری کمک های مردمی در شهر تبریز، اصفهان و تهران با محوریت شوراهای خلیفه گری را از جمله نقش مسیحیان ارمنی در دوران جنگ تحمیلی برشمرد و افزود: حضور فعال اقلیت های دینی در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در دوران سازندگی تا امروز در همه عرصه‌ها ادامه داشته و دارد.

نقش سیاسی ارامنه در انقلاب جمهوری اسلامی ایران

شاوردیان با اشاره به اینکه اسقف اعظم سرکیسیان ارتباط خوب و نزدیکی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آستان قدس رضوی، جامعه روحانیون حوزه‌های علمی دارد مطرح کرد: هر چه ارتباط اقلیت‌های دینی با مسلمانان بیشتر و نزدیکتر باشد نه تنها در همزیستی ملاطفت آمیز تاثیرگذار است بلکه سبب شناخت بیشتر از یکدیگر می‌شود.

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس ابراز کرد: عدم شناخت سوءتفاهم اقوام دینی از همدیگر و در نتیجه زمینه‌ساز سوء تفاهم و بهره برداری رسانه های معاند از این گونه مسائل می‌شود.

وی با اشاره به نقش سیاسی ارامنه در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: یکی از افتخارات و دستاوردهای انقلاب به رسمیت شناخته شدن حقوق اقلیت‌ها در ایران است. بر مبنای اصل ۱۶۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی دو نماینده داریم. آیین‌های مذهبی را نیز آزادانه و در امنیت کامل برگزار می‌کنیم و تعامل کامل با دستگاه‌ها و مسئولان داریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی افزود: آثار تاریخی ارامنه بر خلاف کشورهای همسایه در ایران نه تنها به خوبی نگهداری می‌شود بلکه مرمت نیز می شوند. به طوری که بودجه اختصاصی برای آن تعریف شده است.

اقلیت‌های دینی در ایران شهروندان درجه دو نیستند

شاوردیان اشاره کرد: در میان ۳۷۰ آثار تاریخی ارامنه در کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا در آذربایجان غربی و کلیسای استپانوس مقدس در آذربایجان شرقی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر موفقیت های چشمگیر ارامنه در حوزه معماری خاطرنشان کرد: به تازگی پروفسور گئورک قره پتیان استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و یکی از برجسته‌ترین محققان کشور در حوزه شبکه‌های هوشمند و سیستم‌های قدرت به عنوان مولف برجسته انجمن مهندسی جهان معرفی شد. این که ایشان جزو سه نفری است که در جهان نفر موفق به کسب این جایزه شدند، برای ما مایه افتخار است.

نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس با بیان این که در عرصه هنر نیز ارامنه از پایه‌گذاران صنعت سینما بوده اند، گفت: این که برخی رسانه های معاند از اقلیت‌های دینی به عنوان شهروندان درجه دو یا سه ایران تعبیر می‌کنند را قبول نداریم. همه ما در عرصه های گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و هنری به عنوان شهروند ایرانی حضور داشته و برای سربلندی میهنمان تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: مفاز