بازدیدها: 15
عبدالبهاء (از رهبران فرقه بهائیت)، در سفرهای تبلیغی خود، در مجامع مختلف سخنرانی می کرد. وی در این سخنرانی ها تعالیمی به ظاهر ابداعی و نیاز روز بشریت را در دوازده فصل با عنوان تعالیم بهائیت معرفی کرد. یکی از این اصول دوازده گانه تساوی حقوق زن و مرد است.
آیا بهاءالله منادی تساوی حقوق زن و مرد است؟!
بدون شک بهاءالله (مؤسس فرقه بهائیت) منادی تساوی حقوق زن و مرد نیست. زیرا بر اساس نص و احکام باقی مانده از او، ثابت می شود که بهاءالله به برتری ذاتی مردان معتقد است. وی دستورات دین جعلی خود را بر پایه این اندیشه بنا کرده است.
برای مثال در بدائع الآثار از کتب معتبر بهائی آمده است:
«سؤال خانمی به حضور مبارک عرض شد که گفته بود تا حال از جانب خدا زنی مبعوث نشده و همه مظاهر الهیّه رجال بوده اند، فرمودند: هر چند نساء با رجال در استعداد و قوا شریک اند، ولی شبهه ای نیست که رجال اقدم اند و اقوی، حتّی در حیوانات ، مانند کبوتران و گنجشکان و طاووسان و امثال آنان هم این امتیاز مشهود» (بدائع الآثار، ج1، ص153)
با دقت در جملات بالا ، هیچ تردیدی باقی نمی ماند که بهاءالله اساسا نسبت به مساوات میان زن و مرد بی اعتقاد است.
چند دلیل بر عدم اعتقاد به تساوی حقوق در بهائیت
- بهاءالله حضور زنان در بیت العدل (مهم ترین نهاد مدیریتی در سازمان بهائی) را ممنوع کرده است.
بهاءالله در تمامی الواح مربوط به بیت العدل از کلمه رجال استفاده کرده است. او در احکام دینی در کتاب اقدس، بین مردان و زنان تفاوت قائل شده است.
تعلیم تساوی حقوق زن و مرد در بهائیت ، و درعین حال ممنوعیت حضور زنان در بیت العدل، از چالش های جامعه بهائی است . آنها در حالی مدعی برابری حقوق زن و مرد شدهاند که در این فرقه، زنها اجازه عضویت در حلقه اصلی سران را ندارند!
به موجب اسناد قطعی و مکاتبات موجود در گروههای بهائی در ایران و امریکا، از ابتدا هیچگاه موضوع تساوی حقوق زنان و مردان در تشکیلات بهائی، در فکر و اندیشه رهبران بهائی مطرح نبوده است.
ولی در اثر تثبیت حقوق اجتماعی و سیاسی زنان در جوامعی همچون آمریکا و ایران، جامعه بهائی نیز ناچار به اعطای حقوق اجتماعی به زنان بهائی شد.(سایت بهائی پژوهی)
به عبارت دیگر تساوی حقوق، نه یک تعلیم دینی بهائی، بلکه مرحله ای از فرایند توسعه اجتماعی است، که ناخواسته بر رهبران جامعه بهائی تحمیل شده است.
- از دیگر موارد عدم تساوی حقوق زن و مرد در بهائیت، محروم بودن فرزندان دختر از ارث پدری است.
بهاءالله در کتاب اقدس نوشته است:
«قرار دادیم خانه مسکونی و البسه خصوصی میت را برای اولاد ذکور و اولاد اناث و ورثه دیگر حق ندارند؛ به درستی که اوست عطا کننده فیاض» (عبدالحمید اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، ص125)
نکته پایانی
باید از طرفداران اندیشه های بهاءالله پرسید:
آیا واقعا جنسیت مذکر، این قدر اهمیت دارد که طبق گفته های بهاءالله، اگر زنی به عرفان مقصود عالمیان فائز شد، مرد به حساب می آید.
این درحالی است که از نظر اسلام، زن و مرد هر دو انسان اند و حقوق انسانی متساوی دارند. مسأله در اینجاست که زن و مرد از لحاظ خلقت یکنواخت ساخته نشده اند و از جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند. به همین دلیل باید از لحاظ بسیاری از حقوق و تکالیف، وضع مشابهی نداشته باشند.
(برگرفته از کتاب در جستجوی حقیقت،علیرضا روزبهانی بروجردی)