تصویر مهیب از مسیح در مسیحیت صهیونیستی

مسیح در مسیحیت صهیونیستی
0

بازدیدها: 8

تصویر چهره قاهرانه نظامی و جنگجو از حضرت مسیح علیه السلام در آموزه های مسیحیت صهیونیستی مورد انتقاد جدی کاتولیک ها و برخی از فرقه های پروتستان قرار گرفت. به همین دلیل آنها را تا حد بدعت و ارتداد از مسیحیت مورد سرزنش قرار داده‌اند.

تصویر مهیب از مسیح در مسیحیت صهیونیستی کاتولیک‌ها و برخی مذاهب پروتستانی، توصیف و تصویر مسیحیت صهیونیستی از مسیح موعود را بدعت می‌دانند.

رساترین توصیف و تصویری که مسیحیت صهیونیستی از مسیح موعود ارائه می‌کنند توصیف تحت‌اللفظی مکاشفه یوحنا در عهد جدید است که غالبا برگرفته از کتاب «دانیال» و «حزقیال» در عهد قدیم است.(۱)

مسیحیت صهیونیستی معتقد است مسیح قبل از مصلوب شدن پادشاهی او محقق نشد. از این رو در آینده نزدیک دوباره برای پادشاهی باز خواهد گشت (مکاشفه ۱۱:۱۹ ۱۶) تا حکومت هزار ساله (مکاشفه ۶:۲۰) در زمین واقع شود. (۲)

مسیحیت صهیونیستی بر اساس مکاشفه یوحنا مسیح را یک فرد و مبارز نظامی و یک قهرمان جنگجو توصیف می کند که وظیفه و ماموریت او از آغاز مشخص شده است. در منطقه آرمگدون ( یا حارمحدون یا هددرمون) ارتش قدیسیان به رهبری مسیح با نیروهای اشرار به رهبری یاجوج و معجوج می‌جنگند و بر آنان پیروز می‌شود. در این نبرد جهان‌شمول چشمان مسیح چون شعله آتش جامعه ای خون آلود در بدن و شمشیر دو دم های تیز در دهانش قرار دارد تا با آن امت ها را سرکوب کند.(مکاشفه ۱۶- ۱۱ :۱۹ و ۱۵:۱)

مسیح خدای مجسم و منجی در باور مسیحیان

وظیفه مسیح در هم کوبیدن مردم و پر کردن زمین از لاشه مردگان، قرار دادن تمام ملل جهان تحت تسلط بنی اسرائیل و برپایی ملکوت و حکومت در جهان به نیابت از «یهوه» است. یهوه به بنی اسرائیل وعده داده است که مسیح آن‌ها را برای کشتار روی زمین هدایت و رهبری می کند و در پی آن مملکت صحیح آن را بر روی زمین برقرار خواهد کرد. (۳)

کاتولیک‌ها و برخی از فرقه های پروتستانی نظیر لوتری‌ها ترسیم چنین چهره قاهرانه از مسیح را نمی پذیرفتند. زیرا این گونه تصویرسازی را با مسیح در حالت تجلیل و رفعت و تعالی سازگار نمی‌دانند. از این رو بر بدعت بودن این سخنان مسیحیان صهیونیستی تاکید داشته و آنها را به عنوان مسیحیان مرتد مورد سرزنش قرار داده‌اند. (۵)

اغلب مسیحیان، مسیح را خدای مجسم و منجی می‌دانند، یعنی خدای خالق تمام موجودات عالم ( یوحنا ۱۰ و ۳: ۱ ؛ عبرانیان ۳ و ۲: ۱) که جسم انسان گرفته تا نجات را از طریق فدا شدن خود بر صلیب برای انسانها محقق سازد. (۶)

حضرت مسیح در دیدگاه شیعیان

از دیدگاه شیعیان بر اساس تلقی درست قرآنی شخصیت حضرت عیسی علیه السلام نه خداوند، و نه فرد نظامی بلکه همچون سایر مخلوقات بشر، و مخلوق خداوند است که به عنوان راهنما و نبی از جانب او برای هدایت انسانها برانگیخته شده است.

 

پی نوشت:

۱_ جورجی کنعان، میراث اسطوره ها (اصولگرایی مسیحی در نیمکره غربی)، ترجمه موسسه فرهنگی موعود، تهران: هلال، ۱۳۶۸، ص۲۲۲ و ۲۳۱، رضا هلال، مسیحیت صهیونیست و بنیادگرایی آمریکا، ترجمه علی جنتی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۸۳، ص ۹۷.

[2]. Rafael Medoff and Chaim I. Waxman, The A to Z of Zionism, The Scarecrow Press, Inc., Lanham. 2009, p. 57

[3]. جورجی کنعان، همان، ص 221- 234

[4]. Robert O Smith, “Toward a Lutheran Response to Christian Zionism, “ continent desk direct for Europe and the Middle East, Elca- Global Mission, March. 2008, p. 9; Raymond F. Surbug, “The New Scofield Reference Bible”, magazine The Springfielder, Publisher:[Springfield, Ill., Concordia Theological Seminary], Lutheran Church–Missouri Synod.; Concordia Theological Seminary. Winter 1968. p. 20

[5]. ویلیام مونتگمری وات، حقیقت دینی در عصر ما، ترجمه ابوالفضل محمودی، قم: دفتر تبلیغات، 1379، ص66

[6]. هنری تیسن، الاهیات مسیحی، ترجمه ط. میکائیلیان، تهران: حیات ابدی، بی‌تا، ص 219