Visits: 7
در نظر امام خمینی (ره) بین یهودیت و صهیونیسم تفاوت است و صهیونیستها را جریانی انحرافی و غیر رسمی از یهود می داند.
امام خمینی: حساب جامعه یهود را از حساب به صهیونیسم را از صهیونیست ها جدا میدانیم. آنها جزء اهل مذهب اصیل نیستند.
از نگاه امام خمینی در میان پیروان آیین یهود گروهی میانهرو و غیر افراطی هستند که باید به رسمیت شناخته شده، حقوق آنها حفظ شود. امام خمینی رحمه الله علیه طرفداران رژیم صهیونیستی را جز یهودیان به شمار نیاورده و حساب آنها را از یهودیت جدا می دانستند: «حساب جامعه یهود را از حساب صهیونیسم و صهیونیستها جدا میدانیم. آنها جز اهل مذهب اصیل نیستند. اینها اتصال به مستکبرین پیدا کردهاند، جاسوس آنها هستند، نوکران ها هستند و بر ضد مستضعفان عمل میکند. آنها یهودی نیستند. آنها یک مردم سیاسی هستند که به اسم یهودی یک کارهایی را می کنند و یهودی ها هم از آنها متنفر هستند. همه انسانها از آنها باید متنفر باشند.» (۱)
یهودیان در پناه اسلام و مسلمین هستند
ایشان ضمن تاکید بر قطع هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی، آزادی را حق ایرانیان یهودی دانستهاند. هرگونه روابط با اسرائیل قطع خواهد شد. اما یهودیان آزاد خواهند بود که در ایران بماند و در محیط آزاد تر از دوران سلطنت شاه زندگی کنند. چرا که اسلام به همه مذاهب احترام می گذارد.» (۲)
امام از هرگونه تعرض به یهودیان و مسیحیان و پیروان مذاهب رسمی نهی فرمودند: «به این یهودیها و نصارا که در ایران هستند کسی حق تعرض ندارد. آنها در پناه اسلام و مسلمین هستند. اینها مذهب رسمی دارند.» تاکید ایشان موجب شد تا در دهههای پس از انقلاب نه تنها ایران بلکه سایر اقلیتهای مذهبی نیز از حقوق مساوی با سایر ایرانیان برخوردار باشند. (۳)
یهودیان سرزمین های اشغالی
در ابتدا شاید به نظر برسد امام خمینی رحمت الله علیه در مواردی تفاوتی بین یهود و صهیونیسم قائل نبوده اند. که البته با نگاه به چارچوب اندیشه که در سطور بالا ذکر شد میتوان دریافت منظور ایشان از یهود، در این موارد همان صهیونیستها هستند. زیرا در مورد یهودیان ساکن در سرزمین اشغالی صحبت می کنند: «این عرفات(۴) الان می خواهد یهودیان را به آنجا مسلط کند. باید مردم دست به دست هم بدهند و عرفات را از جمع خودشان خارج کنند تا خودشان بتوانند کاری را انجام بدهند. و تا آن وقتی که یک نفر یهودی در آنجا هست باید بایستند و کار را تمام کنند. همانطور که ما کردیم. با ایستادگی کار تمام میشود. بدانید این معنی را الان به دست و پا افتاده اند اسرائیلیها. الان دارند عرفات را ترویج می کنند برای اینکه قائل به این است که یهود هم باشد، ما هم باشیم. در صورتی که یهود نباید انجا باشد، هیچ وقت.» (۵)
پی نوشت:
۱_ «سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیت های مذهبی)»۱۳۵۸/۲/۲۴، صحیفه امام خمینی، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،۱۳۸۹، ج ۷، ص ۲۸۹
۲_«مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره اوضاع ایران» ۲۴ دی ۱۳۵۷/ ۱۵ صفر ۱۳۹۹، نوفل لوشاتو، همان، ج۵، ص۴۴۷
۳_ بهادر زارعی، «حقوق اقلیت ها از ۳ منظر: اسناد بین المللی، اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های سیاسی جهان اسلام، ش۱، ۱۳۹۲، ص۴۹_۷۰، ص۴۹
۴_یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین
۵_ «بیانات در جمع رهبران انتفاضه (مقاومت در برابر صهیونیستها و طرد سازشکاران)» آذر ۱۳۶۷/ ربیع الثانی ۱۴۰۹، صحیفه امام خمینی، همان، ج۲۱، ص۱۹۲
انتهای پیام
منبع: ادیان نت