توصیه به زیارت مرقد پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله» در منابع

0

بازدیدها: 13

توصیه به زیارت مرقد پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله» در منابع اسلامی، فراوان است. بنا به همین توصیه ها، زیارت قبر شریف پیامبر «صلی الله علیه و آله» مطلوب مسلمانان می باشد. اکثر علمای اهل سنت، زیارت قبور و سفر به قصد زیارت قبور، را قبول دارند. در این میان ابن تیمیه در قرن هفتم، برای اولین بار مساله حرام بودن زیارت قبور را مطرح کرد. سلفیان، بر خلاف ابن تیمیه، قائل به حرمت زیارت قبور نیستند و فقط سفر برای زیارت قبور را حرام و بدعت می شمارند. علاوه بر آیات، روایات فراوانی، در زمینه زیارت مرقد پیامبر «صلی الله علیه و آله» وجود دارد که، شخص پیامبر «صلی الله علیه و آله» به آن سفارش نموده اند.

 

قرآن و توصیه به زیارت مرقد پیامبر «صلی الله علیه و آله»

  • یکی از آیاتی که، در خصوص توصیه به زیارت مرقد پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله» می توان به آن اشاره کرد آیه: {وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا}؛ {و اگر هنگامی که گروه منافق، به گناه بر خود سـتم کردنـد از کردار خود، به خدا توبه کرده و به تو رجوع می کردند و پیامبر «صلی الله علیه و آله» بر آن ها اسـتغفار می کرد، البته در این حال خدا را توبه پذیر مهربان می یافتند}.[1]
  • برخی از مفسرین، توصیه به رجوع به پیامبر «صلی الله علیه و آله» در این آیه را، هم در زمان حیات پیامبر «صلی الله علیه و آله» و هم بعد از رحلت ایشان، لازم می دانند.
  • سبکی در «شـفاء السـقام» در ذیل این آیه می گویـد: «اگرچه آیه مربوط به حـال حیـات پیامبر «صـلی االله علیه وآله است»، ولی این رتبه و مقامی است که با موت حضرت قطع نمی شود. لذا می توان این اوصاف را تعمیم داد و علمـا از آیه، عموم فهمیـده انـد».[2]
  • برای همین، صحابه بعد از فوت رسول گرامی اسلام، بر سر قبر پیامبر «صلی الله علیه و آله» می رفتند و ایشان را واسطه بخشش گناهان خود، قرار می دادند.[3]
  • سفیـان بن عنبر از عتبی – که هر دو از مشایـخ شـافعی انـد – نقـل می کنـد: «کنـار قبر پیامبر «صلی الله علیه و آله» نشسـته بودم که، اعرابی اي وارد شـد و خطـاب به رسول خدا عرض کرد: سـلام بر تو اي رسول خـدا! خداونـد متعال فرموده است: { وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا..}؛ من به نزد تو آمده ام و از گناهان خود استغفار می نمایم و تو را شفیع نزد خداوند آورده ام».[4]

 

وهابیان زیارت اهل قبور را شرک می دانند. در حالی که مسلمانان زیارت قبور را سنت می دانند و علمای اهل سنت به شدت در مقابل این اندیشه وهابیت ایستاده اند.

 

روایات و توصیه به زیارت مرقد پیامبر «صلی الله علیه و آله»

 

عبدالله بن عمر

  • عبدالله بن عمر از رسول گرامی اسلام  در توصیه به زیارت مرقد پیامبر «صـلی االله علیه وآله» نقل کرده که فرمود:
  • «هر کس به زیارت قبر من آید شفاعتم بر او واجب می شود».[5]
  • «هر کس براي زیارت نزد من آیـد و تنها کار او زیارت من باشد، بر من سـزاوار اسـت که شفیع او در روز قیامت شوم».[6]
  • «هر کس حـج به جاي آورد و قبر مرا بعد از وفاتم زیارت کند، مثل کسی است که مرا در زمان حیاتم زیارت کرده است».[7]
  • «هر کس حج خانه خدا به جاي آورد ولی مرا زیارت نکند، به طور حتم به من جفا کرده است».[8]
  • نیز «هر کس حجه الاسلام به جاي آورد و قبر مرا زیارت کند و در غزوه اي شـرکت نمایـد و در بیت المقـدس بر من درود بفرسـتد، خـداي عزوجـل در آنچه بر او واجب کرده، او را سؤال و مواخـذه نخواهد کرد».[9]

ابن عبـاس

  • ابن عباس در باب توصیه به زیارت مرقد پیامبر«صلی الله علیه و آله» از رسول الله نقل کرده که فرمود:
  • «هرکس در مکه حج به جاي آورد و سـپس مرا در مسجدم قصد نماید، براي او ثواب دو حج مقبول نوشته می شود».[10]

عمربن خطاب

  •  از عمر نقل شده که پیامبر فرمود: «هر کس قبر مرا زیارت کند – یا فرمود: هر کس مرا زیارت کند -، من شفیع – گواه – او خواهم بودم».[11]

 

قرآن و توصیه به زیارت مرقد پیامبر «صلی الله علیه و آله»

 

حـاطب بن ابی بلتعه

  • حـاطب بن ابی بلتعه نقـل کرده که پیامبر فرمـود: «هر کس مرا بعد از مرگم زیارت کند، به مانند آن است که مرا در زمان حیاتم زیارت کرده است».[12]

ابو هریره

  • ابوهریره نقل کرده که پیامبر فرمود:
  • «هر کس مرا بعد از مرگم زیارت کند، همانند آن است که مرا در حال حیاتم زیارت کرده است».
  • «هر کس مرا زیارت کند او را گواه و شفیع در روز قیامت خواهم بود».[13]

انس بن مالک

  • انس بن مالک از پیامبر نقل می کند که فرمود:
  • «هر کس مرا در مدینه با اخلاص زیارت کند، من شفیع او خواهم بود».[14]
  • «هر کس مرا بعـد از مرگم زیارت کنـد، همانند آن است که مرا در حیاتم زیارت کرده است و هر کس قبر مرا زیارت کند، شـفاعتم در روز قیامت بر او ثابت می گردد و هر یک از امت من که وسعت مالی داشته، ولی مرا زیارت نکرده باشد، عذري ندارد».[15]

امام علی «علیه السـلام»

  • امیر المومنین علیه السلام درباره توصیه به زیارت مرقد پیامبر «صلی الله علیه وآله»، از ایشان نقل کرده که فرمود:
  • «هر کس قبر مرا بعـد از مرگم زیـارت کنـد، هماننـد آن است که مرا در زمان حیاتم زیارت کرده است، و هر کس که قبر مرا زیارت نکند، به من جفا کرده است».[16]
  • نیز فرمود: «هر کس قبر رسول خدا «صلی الله علیه و آله» را زیارت کند، در جوار او خواهد بود».[17]

بکر بن عبدالله

  • او در باب توصیه به زیارت مرقد پیامبر «صلی الله علیه وآله»، این روایت را از پیامبر نقل کرده است:
  • «هر کس به جهت زیارت من وارد مدینه شود، شفاعت من در روز قیامت بر او واجب می شود».[18]

 

 

 

 

 

پی نوشت:

[1]. سوره نساء، آیه 64

[2]. شفاء السقام، ص 81و82

[3]. سلفی گری، وهابیت و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی ص، 518

[4]. وفاء الوفاء، سمهودي، ج ،4 ص 1361

[5]. سنن دارقطنی، ج ،2ص ،278ح 194؛ السنن الکبري، بیهقی، ج ،5ص 245

[6]. المعجم الکبیر، طبرانی، ج ،12ص، 225 ح 13149

[7]. المعجم الکبیر، ج ،12ص ،310ح 13497؛ سنن دارقطنی، ج ،2ص ،278ح 192

[8]. وفاء الوفاء، ج ،4ص 1342؛ المواهب اللدن ّ یه، ج ،4ص 571

[9]. شفاء السقام، ص ،34ح 9؛ وفاء الوفاء، ج ،4ص 1344؛ نیل الاوطار، ج ،5ص 109

[10]. وفاء الوفاء، ج ،4ص 1347؛ نیل الاوطار، ج ،5ص 10

[11]. مختصر تاریخ دمشق، ج ،2ص 407؛ کنوز الحقائق، ج ،2ص 107

[12]. سنن دارقطنی، ج ،2ص ،278ح 193؛ السنن الکبري، ج ،5ص 245

[13]. شفاء السقام، ص 35؛ وفاء الوفاء، ج ،4ص 1345

[14]. مختصر تاریخ دمشق، ج ،2ص 406؛ التاج الجامع للاصول، ج ،2ص 190

[15]. شفاء السقام، ص 37؛ المواهب اللدن ّ یه، ج ،4ص 572؛ وفاء الوفاء، ج ،4ص 1346

[16]. مختصر تاریخ دمشق، ج ،2ص 406؛ شفاء السقام، ص 39؛ وفاء الوفاء، ج ،4ص1347

[17]. مختصر تاریخ دمشق، ج ،2ص 406

[18]. المعجم الاوسط، ج ،1ص ،201ح 289؛ السنن الکبري، بیهقی، ج ،5ص246

منبع: سلفی گری و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی