درباره ادعاهای متنوع باب چه می دانید؟

0

بازدیدها: 38

ادعای بابیت و رکن رابع

از جمله ادعاهای باب این بود که شیعه کامل و رکن رابع است. این ادعا بر مبنای اعتقادات فرقه شیخیه بود که شیعه کامل، واسطه میان شیعیان و امام غایب است و جزو اصول دین می باشد.

او در ابتدا، خود را به عنوان نماینده و نایب خاص امام زمان (عج) معرفی کرد. ولی بعد از مدتی ادعاهای خود را تغییر داد. این اولین و یکی از ادعاهای باب بود.

ادعای مهدویت

باب در ابتدای کتاب خودش با نام «بیان»، خود را حجت الهی معرفی کرده است. این ادعا به معنای اعلام مهدویت بود.

« در هر زمان، خداوند جل و عز، کتاب و حجتی از برای خلق مقدر فرموده و می فرماید و در سنه هزار و دویست و هفتاد از بعثت رسول الله، کتاب را بیان و حجت را ذات حروف سبع (علی محمد دارای هفت حرف است) قرار داد.»

بعضی از ساده لوحان که تا این زمان ادعای بابیت وی را باور کرده بودند، با این ادعای جدید از پیروی او دست کشیدند. ایشان پی به شخصیت واقعی و ماهیت ادعاهای باب بردند.

رسالت، نبوت و مظهریت

از دیگر ادعاهای باب این بود که علی محمد شیرازی در کتاب «دلائل سبعه» که پس از کتاب «بیان» در قلعه ماکو نوشت، ادعاهای خود را تغییر داد.

وی در تغییر ادعاهایش از بابیت تا مظهریت پیش رفت. او خود را پیامبر آخرالزمان معرفی کرد. وی با این کار مدعی شد که دین اسلام، به عنوان آخرین دین الهی به پایان رسیده است. باب این امر را از الطاف خداوند دانست که در شرایط ناگوار آن دوران، پیامبری را برای نجات مردم فرستاد.

او در کمتر از دو سال از اولین ادعایش، به الوهیت و حتی خدای قابل دیدن می‌رسد. و ادعای مظهریت می کند. این امر تدریجی حدودا 2 ساله را، از موهبت های پروردگار می داند. تا مردم را آرام آرام بسوی خود دعوت کند تا مضطرب نشوند. به همین دلیل ابتدا مقام بابیت از دل دین اسلام ظهور می کند. و بعد دین جدید توسط وی اعلام می شود تا مردم تدریجا به دین جدید دعوت شوند!!

وی در کتاب دلائل سبعه می نویسد: « و نظر کن در فضل حضرت منتظر که چقدر رحمت خود را در حق مسلمین واسع فرموده تا آنکه آنها را نجات دهد. مقامی که اول خلق است و مظهر اننی انا الله چگونه خود را به اسم بابیت قائم آل محمد (ص) ظاهر فرموده و به احکام قرآن در کتاب اول حکم فرمود تا آنکه مردم مضطرب نشوند از کتاب جدید و امر جدید و مشاهده کنند که این مشابه است با خود ایشان لعل محتجب نشوند و از آنچه از برای آن خلق شده اند، غافل نمانند.»

تنوع ادعا

اگر علی محمد شیرازی همان باب است پس چگونه قائم منتظر نیز می باشد؟ در صورت قبول ادعای قبلی، نمی توان نبوت او را پذیرفت. و اگر مظهریت و الوهیت وی را بپذیریم، پس او نه پیامبر بود، نه قائم و نه باب امام زمان!

(برگرفته از کتاب در جستجوی حقیقت- علیرضا روزبهانی بروجردی)