بازدیدها: 5
به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی با همکاری مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها، دومین دور گفتگوی ادیان هند به عنوان “صلح و عدالت از منظر ادیان الهی و آیینهای هندو” به صورت برخط در تاریخ ۱۱ آذر مصادف با دوم دسامبر ۲۱ در فضای مجازی برگزار شد.
درین وبینار دکتر جایش شاه سفیر مجلس جهانی مذاهب و دارای دکترای روابط میان مهابرات، اوپانیشادها و بگوات گیتا در مدیریت مدرن، مفتی منظور عضو هیئت امنای مرکز آموزشی الجمعیة زهرا، رئیس هیئت امنای علمای اهل سنت هند و رئیس دارالعلوم فیضان رضا، ادوارد یزدی پانتاکی سخنران و فعال مذهبی پارسیان زرتشتی هند و عضو انجمن دوستی ایران و هند، دکتر ذوالقرنین بای صاحب حکیم الدین به عنوان رسول حدود دعوت علویه جماعت بوهرا علویه برودا ایالت گجرات، اسقف پروین ویگاس پدر روحانی و رئیس مرکز آموزش و مسیحیان بورود ایالت گجرات، دکتر رسول رسولی پور استاد فلسفه دین دانشگاه خوارزمی ایران، حجت الاسلام و المسلمین قاضی محمد عسکری عضو مجمع جهانی اهلبیت، موسس و رئیس جامعه اهل بیت دهلینو و دیگر اساتید و علاقمندان شرکت داشتند.
تغییر نظام رفتاری جامعه با صلح و عدالت
وبینار با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید. ابتدا دکتر جایش شاه سفیر مجلس جهانی مذاهب و دارای دکترای روابط میان مهابرات، اوپانیشادها و بگوات گیتا در مدیریت مدرن، با قرائت نیایشهایی از کتاب گیتا گفت: در هر تمدن و فرهنگ، توجه به صلح و عدالت اجتماعی در درجه بسیار بالایی قرار دارد. برای من و بسیاری دیگر از مردم این دو مقوله مهم باعث تغییر نظام رفتاری افراد در جامعه خواهد شد. همانطور که نور باعث روشنایی در فضای تاریک می گردد. عشق و مهرورزی جایگزین نفرت و کینه میشود و صلح و همزیستی را به وجود میآورد. در متون دینی پروردگار عالم همگان را به صلح و کارهای نیکو سفارش کرده است و میتواند رشد و بالندگی را در آحاد جامعه پدید آورد.
وی در ادامه بیان کرد: جهانی سرشار از صلح و عدالت و امنیت، آرزوی بشر در همه دوران تاریخی بوده است. جهان امروز نیز بیشتر از همیشه بدان محتاج است. صلح و هم زیستی مسالمت آمیز رشد بشریت را به دنبال دارد. ما و همه مردم باید مطمئن شوند که عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد و با تبعیض به شدت برخورد میشود. برای رسیدن به عدالت و صلح باید هر نوع قوانینی که منجر به قوی شدن گروهی ستمگر شود را باید حذف کرد. و باید با آزارها و نابرابریها بر علیه همه اقشار به ویژه کودکان و زنان برخورد شدید انجام گیرد.
لازمه زیست سعادتمندانه جامعه انسانی
دکتر قهرمان سلیمانی در ادامه عنوان کرد: ایران و هند از قدیم، دو کانون بزرگ فرهنگی، تمدنی و آیینی جهان بودهاند و به دلیل همسایگی از دیرباز تا کنون با هم مراودات بیشماری داشتند. گفت و گوهای علمی و دینی بین دو کانون همیشه جریان داشته است و در این فرآیند گفت و گوی دائمی فرهنگی و دینی برخی از نحله های فکری دینی و آیینی مجال بروز پیدا کردهاند. اکنون هم می شود آثار نحله های دینی و آیینی را مشاهده کرد. به هر حال آرزو دارم که گفتگوهای امروز گامی در مسیر همدلی و همراهی و احترام به انسانیت و گسترش صلح و عدالت باشد.
وی اشاره کرد: صلح و عدالت، دو محور با ارزش در زندگی بشری هستند و پیوستگی تام و تمام با یکدیگر دارند. لازمه زیست سعادتمندانه جامعه انسانی توجه به این دو مقوله ای بسیار ارزشمند در حیات اجتماعی است. اهمیت موضوع در جوامع چند فرهنگی از لحاظ قومی، فرهنگی و دینی و غیره از جنس ایران و هند در زمینههای استقرار صلح و عدالت بسیار پیچیدهتر از جوامعی است که این تنوع و رنگارنگی در طیف زندگی اجتماعی خود را تجربه نکردهاند. ایران و هند، دو جامعه چند فرهنگی کثیر الاقوام و مختلف المله هستند. و ضرورتا باید به این دو مقوله توجه بیشتری داشته باشند. و از تجارب یکدیگر در مسیر بارورسازی زندگی انسانی بیشتر بهره ببرند تا بتواند امکان زیست اجتماعی سالم تر و مطلوب تر را برای جامعه شهروندی خود مهیا کنند و تبدیل به الگویی برای جامعه انسانی شوند.
صلح و احترام متقابل
حجت الاسلام و المسلمین قاضی محمد عسکری عضو مجمع جهانی اهل بیت نیز ضمن تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران از برگزاری این وبینار گفت: صلح و آرامش آرزوی هر انسانی می باشد. انسان به طور فطری از پایمال شدن حق مظلوم و تضعیف آن نفرت دارد و همین دلیل مهمترین دغدغه بشر از سپیدهدم آفرینش، پرسش از معنای عدالت بوده و برای تحقق و عینیت یافتن آن به عنوان آرمان متعالی، تلاشهای زیادی را انجام داده است. در تفکرات دینی عدالت نه تنها به عنوان ارزش بنیادین و از مهمترین اهداف پیامبران الهی محسوب میشود، بلکه نظام هستی و آفرینش بر پایه عدل استوار است. مفهوم صلح نیز از جمله مفاهیمی است که انسان در طول تاریخ در نیل به آن تلاشهای فراوانی نموده است. در بینش توحیدی انسان موجودی خیرخواه خداجو، کمال طلب و دارای ارزش و هدف است و با اختیار خود می تواند یکی از دو راه سعادت و شقاوت را انتخاب کند. ولی تحقق این امر نیازمند صلح و فضایی آرام و بدور از کشمکش و تنازع است. از این رو انسان همواره در طول تاریخ برای تحقق ارزشهای عالی خود در پی ایجاد فضای امن و آرام بوده است.
دکتر ذوالقرنین بای صاحب حکیم الدین به عنوان رسول حدود دعوت علویه جماعت بوهرا علویه برودا ایالت گجرات، دیگر سخنران این وبینار بیان کرد: صلح در سایه اتحاد میان همه انسانها و بر اساس احترام متقابل ایجاد می گردد. معنی صلح و دوستی یعنی هارمونی و همزیستی مسالمت آمیز در کنار پیروان دیگر ادیان و مذاهب و گروهها و برای زندگی در آرامش می باشد. در دین مبین اسلام صلح و عدالت اجتماعی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد خود واژه اسلام از اسلام و صلح و دوستی نشأت می گیرد.
عدالت منبع اصلی استقرار صلح در جهان
وی تشریح کرد: عدل در لغت به معنای راستی و درستی، برابری و انصاف در داوری آمده است و در روایتی از امیر مومنان علی (ع) آمده است که «عدالت عبارت است از وضع و قرار دادن هر شی در جایگاه مناسب آن». و نیز گفته شده عدل عبارت است از هر چیزی که در ذهن مردم درست و راست و مستقیم باشد و در مقابل جور و ظلم قرار دارد. در علم اخلاق تعریف عدالت به عنوان اعتدال قوای سه گانه نفس بیان شده است. عدل مقدمه صلح و عدالت اجتماعی می باشد. قرآن مجید نیز قلب سلیم را یادآور شده است یعنی قلبی که پر از آرامش است.
در ادامه کلیپی از تیزر فیلم محمد رسول الله ساخته کارگردان برجسته ایرانی، مجید مجیدی که درباره سوره فیل است اکران گردید که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.
اسقف پروین ویگاس پدر روحانی و رئیس مرکز آموزش مسیحیان برودا نیز در این وبینار چند آیه از انجیل را خواند و بیان داشت: صلح و عدالت نیاز مردم دنیا در همه اعصار و ادوار بوده است. حضرت عیسی مسیح در وصف صلح و آرامش نکاتی مختلف را بیان می فرماید و همین نشانگر صلح و عدالت اجتماعی دو اصل بسیار مهم در همه جوامع می باشد. کتاب های مقدس از جمله قرآن مجید، انجیل، بگوات گیتا و غیره صلح را محور همزیستی و پیشرفت جوامع عنوان کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: عدالت منبع اصلی استقرار صلح در جهان است. صلح و عدالت تنها مسائل منطقهای نیستند، بلکه یک پدیده و مسئلهی جهانی به شمار میرود. رهبران همه مذاهب دنیا همیشه به دنبال صلح و همزیستی مسالمت آمیز در جوامع هستند. اگر به سخنان آنان مراجعه کنیم به صورت واضح به اهمیت صلح و عدالت اجتماعی پی خواهیم برد.
به همه انسانها از هر مذهب و آیینی احترام بگذاریم
مفتی منظور ضیایی عضو هیئت امنای مرکز آموزشی الجمعیة الزهرا و رئیس هیئت امنای علمای اهل سنت هند اظهار داشت: در هر گوشه از جهان شما شاهد سخنرانیها و دکترین صلح و عدالت هستید. چرا که صلح و عدالت به عنوان یک مطالبه جهانی و آرزوی بشر در همه دورانها بوده است. در جهان کنونی با وجود گروههای افراطگرا که تنها تخم کینه و عداوت را میکارند نیاز به این ضرورت بیش از پیش احساس می گردد.
وی در ادامه تاکید کرد: در دیدگاه دینی و در وعدههای مذاهب، رسیدن به چنین جهانی که پر از صلح و عدالت می باشد ممکن و دست یافتنی است. چنانچه در مقاطعی کوتاه که حکومت به دست پیامبران یا حکیمان و جانشینان بوده این خواسته های بشر تحقق یافته است. در نگرش مادی، صلح به معنای نبود و توقف جنگ بوده و با عدالت هیچ مناسبتی ندارد. ولی در نگرش توحیدی، صلح بدون عدالت معنا نمییابد. عدالت زمینهساز صلح حقیقی و پایدار است و از سویی این صلح و امنیت گسترش دهنده عدالت بوده و تربیت انسانها و سعادت بشر را که هدف انبیای الهی است، تحقق میبخشد.
دکتر رسول رسولی پور استاد فلسفه دین دانشگاه خوارزمی از ایران نیز گفت: گام نخست معرفت انسانیت تبیین مفاهیم صلح و عدالت می باشد. همانطور که اساس صلح و عدالت احترام به انسانیت و ارزشهای انسانی است. ما بایستی به همه انسانها از هر مذهب و آیینی احترام بگذاریم. در جهان امروز همگی انسانیت را در قالب قوانین انسانی جستجو میکنند. البته این قوانین توسط مذاهب مختلف مورد قبول و احترام نیز میباشد. قوانین انسانی و احترام به همه انسانها هیچ مرز جغرافیایی ندارد و همگان آن را میپذیرند.
باید این دو اصل مهم را به نسل جدید یادآور شویم
در ادامه وبینار ادوارد یزدی پانتاکی سخنران و فعال مذهبی پارسیان زرتشتی هند و عضو انجمن دوستی ایران و هند، بیان داشت: موضوع وبینار مسئله مهم و حیاتی امروز همه ما انسانها است. من به عنوان عضو کوچکی از جامعه پارسیان زرتشتیان هند از نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی به دلیل انتخاب چنین موضوع مهمی تشکر می کنم. صلح و عدالت دو موضوع مولفه بسیار مهم در زندگی انسان و جوامع بشری محسوب میشود که در نهایت به مفهوم انسانیت و احترام به حقوق همه افراد جوامع مختلف ختم میشود. هر فردی میتواند دین خویش را داشته باشد و به حقوق جامعه نیز احترام بگذارد و هارمونی زیبایی که در برخی از کشورها از جمله در هند شاهد آن هستیم از این موضوع نشأت گرفته است. باید گفت در جوامعی که صلح و عدالت وجود ندارد شاهد اعمال سخیف و وحشیانه از سوی قدرتمندان هستیم. ما به عنوان عضو کوچکی از جامعه این دو اصل مهم را بایستی به افراد و نسل جدید یادآور شویم.
انسجام در میان مذاهب مختلف هند
آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران ضمن سپاسگزاری از همه شرکت کنندگان در این وبینار مطرح کرد: این وبینار در جهت انسجام در میان مذاهب مختلف هند توسط خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرفت. خداوند قادر متعال همه ما را از یک سرشت آفریده است و عدالت و صلح خواسته فطری و ذاتی همه انسانها می باشد. اما ما شاهد آن هستیم که برخی از تندروها و افراط گراها همچون داعش و غیره خواستار تحمیل ایدههای خود بر دیگران هستند که این عامل فساد در جوامع می شود. خداوند سبحان پیامبران و انبیا را برای راهنمایی بشر و برای ایجاد صلح و عدالت اجتماعی مبعوث و به سوی جوامع بشری فرستاده است. اگر به متون مذهبی مقدس مراجعه کنیم به خوبی به این دو اصل مهم پی می بریم.
این وبینار در فضای مجازی زوم برگزار گردید و علاوه بر پخش زنده در کانال یوتیوب خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، همچنین از کانال تلویزیونی «وین» و کانال تلویزیونی «علی تی وی» علیپور، کانال تلویزیونی «عصمت تی وی» و کانال اینترنتی «اس ان ان» نیز به صورت زنده پخش شد.
انتهای پیام
منبع: خبرگزاری حوزه