دیدگاه یهودیان ایران نسبت به نهضت امام خمینی

0

بازدیدها: 11

برخی از بزرگان کلیمی امام خمینی را نظریه پرداز واقعی می‌دانند که این انقلاب بدون اندیشه‌های ایشان پیروز نمی شد. آنان معتقد هستند یهودیان ایران تنها جامعه یهودی دنیای اسلام هستند که امروزه با سهولت بیشتری به انجام عبادت های خود نسبت به قبل از انقلاب می‌پردازند. آنها کنیسه، گورستان و مدارس خود را دارند و تعلیمات دینی شان را به جا می‌آورند.

 

زمانی که محمدرضا پهلوی در تاریخ ۱۵ ژانویه ۱۹۷۹ ایران را برای همیشه ترک کرده تقریبا دو هفته بعد که امام خمینی رحمت الله علیه آمد، عمده اقلیت‌های دینی به فرودگاه آمدند تا بازگشت ایشان را به ایران تبریک بگویند. هیئت نمایندگی یهودیان برای شرکت در این مراسم با آیت الله دکتر سید محمد بهشتی هماهنگی های لازم را به عمل آوردند. (۱)

 

آقای «هارون (پرویز) یشایایی» از موسسان جامعه روشنفکران کلیمی ایران در سال ۱۳۵۷ و کسی که در میان اهل سینما چهره بسیار شناخته شده‌ای است در مصاحبه ای عنوان کرد: در روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸ من، مهندس دانش راد و دکتر بروخیم و ۳ نفر از روحانیان یهود به نام‌های خاخام اوریل داویدی، خاخام یدیدیا شوفط و عبدالله زرگریان دیداری با امام داشتیم.

 

ایشان در آن دیدار نطق خیلی معروف و آگاهانه ای کردند که به نظر من هیچ سندی در ارتباط با حقوق شهروندی و حقوق افراد به این مهمی نیست. «حقوق شهروندی یک چیز و قوانین دینی چیز دیگری است. حقوق شهروندی حقوق عام و برای همه است حالا با هر دینی و مذهبی که داشته باشند. ایرانی بودن یک حق عام است. ولی اقلیت های دینی با توجه به مسائل مذهبی یک شرایط خاص دارند که آن هم قانون معلوم می‌کند.» موضوع بعدی که امام بر آن تاکید کردند این بود که «ما حساب جامعه یهود را از حساب صهیونیست ها جدا می دانیم.» ایشان تاکید داشتند که حساب جامعه یهودی ایران از حساب آنها جداست است و اینکه ما یک ملت هستیم و همه ایرانی هستیم. (۲)

 

یشایایی می‌گوید: «موضع گیری صریح امام تمام دیدگاه های تبلیغی (جریاناتی چون حزب نازی ایران) و ابهامات رایج در آن زمان پیرامون وضعیت یهودیان ایران را باطل کرد و آرامش را بر جامعه یهودیان ایران مستولی ساخت. امام یک نظریه‌پرداز واقعی بود و این انقلاب بدون اندیشه‌های ایشان پیروز نمی شد. من پیش از انقلاب هم افکار و عقاید امام را دنبال می‌کردم و معتقدم جنبه های دینی و روحانیت ایشان فرع بر اندیشه های سیاسی شان بود.»

 

یاشا یای درباره نهضت حضرت امام می‌گوید از نظر جامعه شناسان واقعیت آن است که یهودیان جمهوری اسلامی را محلی برای ادامه حیات خود می دانند. زیرا با وجود در اقلیت قرار داشتن و مسئله فشار شدید تبلیغاتی مقابل رژیم صهیونیستی در ایران یهودیان بازهم در این مملکت احساس ناامنی و خطر نمی کنند. یهودیان ایران این بُعد سیاسی قضیه را در رابطه با خود نمی‌دانند. این رویکرد تاریخ ساز است.

حالا در دانشگاه یوسی‌ای‌ال آمریکا دپارتمانی جهت بررسی این مسئله و دلیل های باقی ماندن جامعه یهودیان ایران با وجود تمام فراز و نشیب های گذشته تشکیل شده است. به اعتقاد من یک سمت این مسئله نوع مدارا و تعامل و تسامح فرهنگ ایرانی است. در این فرهنگ اهل کتاب (یهودی، مسیحی و زرتشتی) و حتی بهایی ها هم _اگر خودشان شلوغ نکنند_ به هیچ وجه مورد تعرض قرار نمی گیرند‌ خاستگاه رویکرد مثبت یهودیان ایران به نظام اسلامی برخاسته از اندیشه امام است. (۳)

 

یشایای مطرح کرد: قلمرو تمام کشورهای اسلامی بدون استثنا در سال‌های پس از ۱۹۴۷ انقلاب یا کودتای نظامی رخ داد که در نتیجه آن همه جوامع یهودی در این کشورها از بین رفتند.

هم اکنون در هیچ کشور اسلامی دنیا جمعیت یهودی متشکل وجود ندارد. در نهضت اسلامی ایران که به رهبری یک روحانی مسلمان صورت گرفت یهودیان ایران تنها جامعه یهودی متشکل دنیای اسلام هستند. آنان کنیسه، گورستان و مدرسه های خود را دارند و تعلیمات دینی شان را به جا می‌آورند. ملت ایران پذیرای تبعیض نژادی و تبلیغات و تعصبات دینی نیست. در این کشور همه اقوام از فارس، ترک، لر، عرب و بلوچ و همه ادیان از یهودی، زرتشتی، مسیحی و مسلمان با یکدیگر زندگی می‌کنند و این تنوع عقیدتی مردم را از یکدیگر دور نساخته بلکه نشان می‌دهد فرهنگ ایرانی پذیرای تکثر جوامع و عقاید است. (۴)

 

آقای «آبایی» که مهندس عمران و از رهبران جامعه یهودیان ایران است در نشستی مجازی در دانشگاهی در نیویورک به تشریح اعتقاد خود پرداخت و بیان کرد: بر خلاف تصور رایج، یهودیان امروز با سهولت بیشتری به انجام عبادت های خود نسبت به قبل از انقلاب می‌پردازند. جمهوری اسلامی به دلیل تعهد عمیق خود به قوانین مذهبی تعامل بهتری با شهروندانش از جمله مسیحیان و یهودیان دارد. (۵)

 

پی نوشت:

۱. لیور استرنفلد، یهودیان ایران و انقلاب اسلامی، ترجمه هامون نیشابوری، از مقاله:

Lior B. Sternfeld, ‘Unintended Conseque

nces,’ Tablet Magazine, 14 January 2019; https://www.aasoo.org/fa/articles/1875(link is external)

۲. http://22bahman.ir/show.php?page=post&id=18585(link is external)

۳. https://www.sadkado.ir/2019/01/25(link is external)

۴. https://www.irna.ir/news/83184865(link is external)

۵. https://www.farsnews.ir/news/13991217000904(link is external)

 

انتهای پیام

 

منبع: ادیان نت