بازدیدها: 45
یکی از مهمترین معنویتهای جادویی، مکتب دالایی لامای چهاردهم است که شاخهای از مذهب بودا میباشد. و هماکنون در قالب یک حزب سیاسی و گروه چریکی در تبت جریان دارد.
بوداییها هیچگاه نسبت به جادو و سحر بیاعتقاد نبودند.(۱) اما این شاخه از بودیسم که به جهت پذیرش وسیع آیینهای جادویی و کهانت و توتم پرستی به بودیسم خرافاتی و جادویی شهرت پیدا کرده همان لامائیسم است که مکتب دالایی لاما میباشد.
امروز سه فرقه مهم از این آیین در طبیعت وجود دارد و بزرگترین آنها فرقهای است که مربوط به دالایی لاما میباشد.(۲) شاخه سوم که به چرخ الماس هم شناخته شده کوچکترین شاخه بودیسم است که در مغولستان و تبت، پیروانی دارد.
کلمه لامائیسم از آنجایی که به رهبر سرپرستی و سهم اعمال جادویی در انتخاب رهبر و اوباما اشاره دارد، از نظر پیروان این جریان نوعی اهانت محسوب می شود.(۳)
مذهب لائیسم با دو ابزار مراسمها و مراقبه بودایی، به دنبال رسیدن به رهایی و آزادی از چرخه سنساره و تناسخ است.(۴)
لامائیسم، بودیسمِ کانتریک است که در آن اشکال مقدس، مانترا، نمادهای جادویی و مندله برای دستیابی به نیروهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.
نیرویی مخفی در پایین ستون فقرات
برخلاف بودای اولیه که نه وجود خدا در آن مطرح بود و نه وجود روح، در لامائیسم دستهای از بوداها و خدایان و همینطور ارواح گذشتگان نیز نیایش می شوند.
پیروان تانترا معتقدند نیروی مخفی کنالینی _که در قسمتی پایینتر از ستون فقرات قرار دارد_ به وسیله تکرار برخی اوراد مخصوص و حرکاتی گوناگون و رسمها و نقوش و طلسمات عجیب همراه با جنبش دست و پا آزاد میشود.
ایمان به سحر و افسون و حرکات جادویی از اعتقاداتی است که بوداییان تبت از هندوان اخذ کرده و با دین خود درآمیخته اند. (۵)
مردم عادی تبت سعی مینمایند از طریق اوراد و اذکار نیز توجه خدایان بودایی را برای جذب خیر و دفع ضرر جلب کنند. و در حال ادای ذکرهای خود با ترسیم نقوش تخیلی در فضا، طلسم ایجاد کنند تا ارواح خبیث و شیاطین موذی پراکنده در کوهها و بیابانها دفع شوند.
تبتیها به راهبان و رهبران مذهبی خود اعتقاد زیادی دارند. معتقد هستند آنها میتوانند با اوراد و ادعیه به درگاه بودا برای زائران طول عمر حاصل کرده و حتی آنها را از مردم محافظت کنند.
انتخاب رهبر جدید از طریق سحر و جادو
در مواقعی که در دیر یا صومعهای جشنی برپا شود، از هر طرف به آنجا میآیند و هدایایی برای راهبان میآورند و چند روز اقامت کرده به رقص و شادی می پردازند. آنها بعد از اعمال جادویی به مکانهای خود باز میگردند و به خیال خود عنایات و برکات لاما را به ولایت خود میبرند.
از نکات قابل ذکر در مورد لامائیسم، این است که رهبر این فرقه که او را لاما یعنی اقیانوس آگاهی میخوانند از طریق همین آیینها انتخاب میشوند. یعنی بعد از درگذشت لاما برای انتخاب رهبر جدید به جستجوی کودکی میپردازند که در لحظه وفات لاما به دنیا آمده باشد.
اگر کودک به اشیا و اموال لامای مرده اظهار آشنایی کرده یا شبح لامای مرده را در خانه کودک مشاهده نمایند، نوبت به تشریفات سری و آزمونهای جادویی و مرموز میرسد. کودک درصورت تایید با امتحانهای جادویی، به عنوان صاحب آن میت و جانشین لامای قبلی معرفی می.شود. (۶)
لامای چهاردهم، محبوب غرب
رهبر این جریان یعنی دالایی لامای چهاردهم در نظر دولتمردان غربی و آمریکایی اهمیت ویژهای دارد. و تاکنون جوایز ویژه و مدارک افتخاری فراوانی از طرف مراکز غربی به وی اعطا شده است. و با وجود اینکه گروه نظامیان ضد چینی را در تبت فرماندهی میکند جایزه صلح نوبل به وی تعلق گرفته است. (۷)
بودیسم سه شاخه اصلی دارد: ماهایانه، هینایانه و جریانه. ماهایانه همان بودیسم شمالی است که به چرخ بزرگ مشهور است و در چین ژاپن و کره گسترش پیدا کرده است. هینایانه نیز جنوبی است که به چرخ کوچک شهرت دارد و در کشورهای جنوب آسیا مانند برمه، تایلند، سریلانکا و لائوس رواج یافته است.
پی نوشت:
(۱) زینر، دانشنامه فشرده ادیان زنده، انتشارات مرکز، ۱۳۹۲، ص ۵۰۴
(۲) پاشایی، هینه یانه، تهران، نشر معاصر، ۱۳۸۰، ص ۱۶۶
(۳) ناس، تاریخ جامع ادیان، تهران، نشر علمی و فرهنگی، ۱۳۹۲، ص۲۴۷
(۴) دالایی لاما، کتاب بیداری، نشر علم، ۱۳۸۲، ص ۴۴
(۵) ناس، تاریخ جامع ادیان، تهران، نشر علمی و فرهنگی، ۱۳۹۲، ص ۲۴۷
(۶) همان، ص ۲۴۹
(۷) حمزه شریفی دوست، عرفانهای کاذب، قم، دفتر نشر معارف، ص ۴۵
انتهای متن
منبع: ردنا