ادامه فعالیت‌های انحرافی پس از مرگ استاد/جلسه ای که سیدحسن ابطحی را ناراحت کرد

0

بازدیدها: 268

اکنون که سیدحسن ابطحی از دنیا رفته است، نقل های بسیاری از کرامات و تشرفات وی در این جریان صورت میگیرد. او اکنون از مرحله یک عالم دینی به قدیسی الهی تبدیل شده که برخی بر زیارت مزارش کفش ها را نیز از پا در می آورند و در هر لحظه از شبانه روز به او متوسل می‌شوند. کمی که به آنها نزدیک می شوی می‌گویند آقاجان به اسرار عالم هستی آگاه بوده و آن اسرار را به برخی از مریدانش انتقال داده است.

به گزارش فاران نیوز، جریان سیدحسن ابطحی که در موضوع امام زمان(عج) و ارتباط با ایشان و سیر و سلوک و تهذیب ادعاهایی دارد، در گذشته در مشهد فعال بوده است و با پیگیری‌های ارزشمند علما و بزرگان به فعالیت آن خاتمه داده شد اما امروزه دوباره مشاهده می‌کنیم که افرادی ادعا می‌کنند که از طریق این شخص جایگاهی کسب کرده‌اند و مشکلاتی را ایجاد کرده اند. در این رابطه با حجت‌الاسلام حسین کرامتی، استاد حوزه شیعه شناسی و مقابله با جریان های انحرافی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

سوال: آیا جریان ابطحی مدعی ارتباط با امام زمان(عج) هستند؟  

جریان های انحرافی درون مذهبی، سعی می‌کنند ادعاها را به شکلی مطرح نکنند که به صورت رسمی از مذهب خارج شوند. شما در سخنرانی ها و نوشته های سیدحسن ابطحی و مریدان وی چنین ادعایی را به صراحت نمی بینید. اما به گونه ای سخن می‌گویند که شما را به یقین می رسانند که آنها با امام زمان(عج) ارتباط دارند. و این مطلب، سرفصل مطالعاتی جداگانه ای می‌طلبد که این افراد با چه ادبیاتی بدون اینکه ادعا کنند، آن مقام را در نزد شما برای خود اثبات می‌کنند. و شما نیز راه رسیدن به امام زمان(عج) و سیر و سلوک و تهذیب را منحصر در آنها می‌یابید اما در تألیفات و در مقابل عموم مردم، چنین ادعاهایی را به طور صریح مطرح نمی کنند.

سوال: آسیب های جدی جریان ابطحی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر بخواهیم یک جریان و فرقه را مورد بررسی قرار دهیم، از جهات مختلفی مانند: اعتقادی، تاریخی، نحوه شکل‌گیری و مولفه‌های موثر بر شکل‌گیری و تکنیک های تبلیغی و … میتوانیم آن جریان را بررسی کنیم.

یکی از انحرافات جدی آنها تمرکز بر نقل تشرف و کسب کرامات برای بزرگان خود در خواب و امثال آن است.

اکنون که سیدحسن ابطحی از دنیا رفته است، نقل های بسیاری از کرامات و تشرفات وی در این جریان صورت میگیرد. او اکنون از مرحله یک عالم دینی به قدیسی الهی تبدیل شده که برخی بر زیارت مزارش کفش ها را نیز از پا در می آورند و در هر لحظه از شبانه روز به او متوسل می‌شوند. کمی که به آنها نزدیک می شوی می‌گویند آقاجان به اسرار عالم هستی آگاه بوده و آن اسرار را به برخی از مریدانش انتقال داده.

در کانال های این جریان برای سیدحسن ابطحی از عنوان آیت‌الله استفاده می‌کنند که صحیح نیست. یکی از مواردی که در این فرقه وجود دارد تمرکز بر خواب، رویا و مکاشفات است.

تمرکز بر خواب، رویا، مکاشفه و دروغ

در مبانی دینی ما اینگونه است که اگر مکاشفه صحیح باشد و حاصل دخالت اوهام و شیطان نباشد، برای خود فرد حجت است و نه برای دیگران.

این مسئله از دو جهت دارای مشکل است، اول اینکه چون دخالت شیطان و توهم امکان پذیر است، نمی‌توان مکاشفه دیگران را مبنا قرار داد و به آن اعتماد صد در صد داشت. و با ایجاد فضای احساسی، مردم را به دنبال فردی خاص به راه انداخت

نکته دوم که بسیار خطرناک تر است، این است که در ظاهر به نظر می‌رسد که این جریان می‌خواهد مردم را با امام زمان (عج) آشتی دهد اما در این مسیر، خود را مجاز به دروغ گفتن می‌داند.

افرادی که با این جریان در ارتباط هستند به وضوح می‌بینند که خواب، رویا و مکاشفات به عنوان منبع رسمی در این جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تبلیغات خود را بر این مبنا استوار کرده‌اند.

سیدحسن ابطحی در اوایل دوران فعالیت خود کتاب «در محضر استاد» را به آیت‌الله سیدان می‌دهد و آیت‌الله سیدان نقل می‌کند که در کتاب نوشته شده بود که «در سه مورد دروغ گفتن جایز است و یکی از این سه مورد، اصلاح افراد است». به عنوان مثال به فرد گفته می‌شود که: «من خواب دیدم تو نمازهایت را درست نمی‌خوانی» که این رسما دروغ است یا اینکه «حضرت را در خواب دیدم که می‌گویند فلان کار را انجام بده یا نده». ابطحی در توجیه این کار خود از برخی احادیث هم استفاده می کرد که جای بحث مفصلی دارد.

اما در اینجا ما این ادعای ابطحی را از این جهت بررسی و نقد می کنیم که اگر این باب گشوده شود و هر کسی بتواند خوابی را نقل کند و بر اساس آن مردم را هدایت کند، بسته شدن آن آسان نیست و منجر به ترویج خواب‌گرایی افراد متعدد می شود. در این میان مدعیان دروغین بهترین بهره را می برند. همچنان که در موارد متعدد شاهد این سوء استفاده ها هستیم. به عنوان مثال آغاز جریان مدعی یمانی با نقل یک خواب است که میگوید امام زمان را در خواب دیدم و به دستور ایشان اقدام کردم.

نکته دیگر این است که باید بپرسیم در پشت پرده، نقل این خواب‌ها جایگاه چه کسی را بالا می‌برند؟ جایگاه شخصی که خواب دیده یا جایگاه دین و امام زمان (عج) را؟ چرا امام زمان (عج) پیام‌های خود را فقط از طریق شما به دیگران انتقال می‌دهد؟ در واقع این روش به نوعی جایگاه سازی برای ابطحی و مدعیان دیگر است.‌ این خواب‌ها قبل از ارتقا جایگاه دین، جایگاه شخص خواب دیده را بالا می‌برد چرا که در نظر مردم، امام زمان (عج) آن شخص را لایق دیدند که مامور انتقال پیام خود قرار بدهند.

و حال آنکه اصلا خوابی در کار نبوده و این ادعا از اساس دروغ بوده است. اگر هم وجود می‌داشت نمیشد به آن اعتماد کرد، چه برسد به چیزی که بر اساس دروغ بنا شده است.

جلسه‌ای که ابطحی را ناراحت کرد

در مصاحبه‌ای خواندم که در جلسه‌ای آیت‌الله مروارید و آیت‌الله سیدان و آیت‌الله سیدعلی فلسفی که از بزرگان مشهد بودند، سیدحسن ابطحی را دعوت کردند و از او پرسیدند که چرا به نام خودت کتاب احکام چاپ کرده ای؟ شما که فقیه نیستی. در پاسخ گفته بود که این کتاب را بر اساس فتاوای آیت‌الله گلپایگانی نوشته است. واضح است که چنین کاری درست نبوده و سید حسن ابطحی نباید فتاوا را به نام خودش منتشر می‌کرد. چون او فقیه نبود. در آن جلسه آیت‌الله مروارید به آقای ابطحی گفت آیا میتوانی نصف صفحه از کتاب مکاسب را بدون غلط بخوانی؟! (کنایه از اینکه تو از حداقل سواد در این زمینه برخوردار نیستی و نباید چنین ادعایی داشته باشی).

از اعضاء آن جلسه اکنون فقط حاج آقای سیدان زنده هستند. بنده و چند نفر از دوستان به دیدار ایشان رفتیم و از صحت این نقل و کم و کیف آن جلسه جویا شدیم. ایشان آن جلسه را تایید کردند. فقط مطلب را اصلاح کردند و گفتند که من بودم که به سیدحسن ابطحی گفتم آیا میتوانی کتاب مکاسب را بدون غلط بخوانی و او از پاسخ باز ماند و از دست من خیلی ناراحت شد.

کتاب مکاسب در پایه هفتم و هشتم حوزه علمیه تدریس می‌شود و طلبه ها قبل از درس خارج این کتاب را میخوانند. حاج آقای سیدان در حقیقت می‌خواستند به او یادآور شوند که شما در حد طلاب پایه هفت و هشت حوزه هم سواد فقهی نداری، چه برسد به اینکه ادعای اجتهاد کنی و به نام خودت کتاب احکام چاپ کنی.

سوال: از نظر شما اهمیت این جلسه و اتفاقات آن چه ضرورتی دارد؟ 

گاه و بیگاه از طرفداران سید حسن ابطحی می‌شنویم که می‌گویند: «مخالفت با آقاجان(ابطحی) بخاطر حسادت و یا بخاطر اهداف سیاسی بوده است».

به این بزرگواران یادآور می‌شوم که مقداری در مورد مرحوم آیت الله فلسفی و آیت الله مروارید تحقیق کنند خواهند دید که هرگز چنین اتهاماتی با علم و فضل و تقوای آنها سازگار نیست دو مجتهد مسلَّم و قطعی که خیلی از مجتهدان فعلی شاگردان آنها هستند. اگر نسبت به این جلسه تردید دارند می‌توانند به حاج آقای سیدان مراجعه کنند و از صحت و سقم این مطالب آگاه شوند. اگر قرار است کسی به سیر و سلوک وارد شود یا دوست دارد محبوب امام زمان شود باید در مسیری قرار بگیرد که به درستی آن اطمینان داشته باشد.

اثبات حقانیت و درستی مسیر جریان ابطحی، در گام اول با چنین چالش هایی مواجه است. چگونه او به اسرار عالم هستی آگاه بوده است؟! و در گام بعدی، چالش ها برای این جریان بیشتر میشود. چگونه برخی افراد که فقط مدتی با او همراه بوده اند، توانستند اسرار عالم هستی را از او دریافت کنند؟! اینها ادعاهای بزرگی است. هر چه بر این جریان‌ها می‌گذرد انحرافات و ادعاها بیشتر می‌شود. وقتی باب چنین ادعاهایی باز شد نفر بعدی نیز بر آن اضافه می‌کند.

انتهای پیام