شیوه های مختلف فرقه‌های نوظهور برای دستیابی به اهداف خود

قسمت (اول)

0

Views: 10

معنویت های نوین برای دستیابی به اهداف خود از شیوه های مختلف و متعدد استفاده میکنند، به این بیان که هر فکر و عقیده ای که بخواهد جای خود را در بین مردم یک منطقه باز کند، می بایست؛ برای تبلبغ خود حرکتی مؤثر داشته باشد.

در طول تاریخ افراد زیادی با ادعای پیغمبری (مانند مسیلمه کذاب)، امامت (مثل جعفر کذاب)، ارتباط با امام زمان (عج) و غیره به دنبال سوء استفاده از احساسات معنوی و مذهبی مردم بوده اند.

در عصر ما نیز این موضوع در قالب مدعیان عرفان ظاهر شده و البته بسیار پیجیده تر از گذشته می باشد.

به ویژه این که جهان وارد دوره ای شده که مردم در حال بازگشت به معنویت می باشد (هر چند عده ای در این میان بی راهه را انتخاب کرده اند ) و این امر باعث افزایش سر بر آوردن مدعیان دروغینی شده که مخاطبان زیادی را جذب کرده اند.

آمار فرقه های عرفانی نوپدید

مطابق با برخی از آمارها تعداد فرقه های عرفانی نوپدید در سال 1991 بالغ بر 300 تا 350 مورد بوده است.

این در حالیست که مطابق با آمار ارائه شده توسط سایت ویکی پدیا، شمارگان این فرَق در حدود سال 2008 و 2009 ، به 2500 مورد رسید در سال ۲۰۱۰ برخی از کارشناسان صحبت از وجود ۱۰هزار فرقه به میان آورده‌اند،و در حال حاضراین تعداد این فرقه ها چند برابر شده.

بنابر اطلاعات موجود استکبار به دلیل ناامیدی از دین ستیزی ایرانیان به فرقه سازی ، ایجاد و حمایت از نحله های انحرافی پرداخته است .

گسترش روز افزون فرقه های نوظهور و تبلیغات فرقه های انحرافی قبلی مانند وهابیت ،بهائیت ،تصوف و….. مؤید تلاش مستمر و پیگیر دشمنان در این عرصه بوده و عدم چاره اندیشی در این حوزه وضعیت تهدید زایی موجود را به شکل جبران ناپذیری تشدید خواهد کرد .

از این رو موضوع رواج نحله ها و عرفانهای کاذب در جامعه و جذب افراد نا آگاه در این گرداب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است .

گسترش نحله های انحرافی و عرفان های کاذب در واقع امنیت دین و فرهنگ جامعه را هدف قرار داده و زمانیکه پای بیگانگان در میان باشد می تواند باعث اخلال در امنیت ملی نیز بشود.

در همین راستا این نوشتار در نظر دارد روشهای تبلیغ اینگونه فرقه ها را بازشناسی کند .

شیوه‌های تبلیغ معنویتهای نوظهور

معنویت های نوین برای دستیابی به اهداف خود از شیوه های مختلف و متعدد استفاده میکنند، به این بیان که هر فکر و عقیده ای که بخواهد جای خود را در بین مردم یک منطقه باز کند، می بایست؛ برای تبلبغ خود حرکتی مؤثر داشته باشد.

امروزه وقتی کالایی جدید به بازار می آید، در ابتدا تبلیغات گسترده و فراوانی را از آن کالا شاهدیم، تا این کالا را برای مردم معرفی کرده و بشناسانند.

در مورد عرفان های نوظهور نیز کار به همین شکل پیش می رود، یعنی آنها هم برای پذیرش مردم نسبت به خود نیاز به تبلیغ دارند.

اما شیوه های تبلیغ عرفان های التقاطی و کاذب اشکال مختلفی دارد که به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

تبلیغ بهترین بودن

امروزه در دنیای تبلیغات شاهد هستیم که؛ وقتی کالایی مورد تبلیغ واقع میگردد، آن کالا به عنوان بهترین در مورد خودش معرفی میگردد، به عبارت دیگر میخواهند این گونه تبلیغ کنند که؛ این جنس در برابر هم جنس های دیگرش از همه بهتر است.

در معنویت های نوظهور نیز شاهد چنین مطلبی هستیم که؛ هر کدام از آنها راه و روش خود را بهترین راه برای رسیدن به مقصود می دانند حال یا با نفی و نقد روشهای متداول و یا بدون آن.

باور ستیزی

یکی دیگر از راه های تبلیغ معنویت های نو پدید، باور ستیزی است، باور و اعتقادات مردم چیزی است که؛ مردم با آن زندگی میکنند و همیشه برای آن هزینه هایی هم پرداخت کرده اند، و این باورهاست که مردم را برای حفظ آن به جبهه و جنگ می کشاند، کتاب و مقاله می نویسند و …

اما اگر بشود این باور را از مردم بگیرند، میتوانند عقیده و باور جدید را به آنها تبلیغ کنند.

از این رو معنویت های نوین به دنبال باور ستیزی و مقابله با آنچه که به عنوان عقیده و باور نزد مردم است می پر دازند، آن هم با تردید افکنی و ایجاد شک و شبهه در آنچه که باور مردم است.

انتهای پیام

منبع: دولت دین