طواف خانه خدا یا خانه شیطان؟!

0

بازدیدها: 16

حج بهائیان ، به معنای طواف خانه علی محمد باب (مؤسس فرقه بابیه) در شیراز و منزل بهاءالله (مؤسس فرقه بهائیت) در بغداد و وارد شدن به خانه آنها می باشد.

احکام حج بابیان

از احکام حج، در بابیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای هر زن و مرد مستطیع، یک بار حج در طول عمر واجب است.
  • محل حج، منزل منسوب به باب در شیراز است.
  • زائرین باید چهار مثقال طلا به خادمان بیت بدهند.1

باب در اینباره می گوید:

«فی ان لایجوز التعارج الی ذلک البیت الا بالغناء الذی لایری فی سبیل من حزن و یوتی بعد وفوده اربعه مثقال من ذهب لمن یخدم.2

جایز نیست مسافرت کردن به سوی خانه سید باب مگر برای کسی که بی نیاز و متمکن است، به طوری که در راه سفر مواجه با ناملایمات و اسباب حزن نشود و لازم است بر هر کسی که عازم زیارت است چهار مثقال طلا برای خدام آن بیت عطا نماید.»

حج بهائیان

بهاءالله در ادامه گفته های علی محمد باب، می گوید:

«قد حکم الله بمن استطاع منکم حج البیت دون النساء عفی الله عنهن رحمه من عنده انه لهو المعطی الوهاب.3

خداوند فرمان داده است برای کسی که استطاعت و قدرت دارد اینکه برای زیارت خانه شیراز یا بغداد عزیمت کنند و عفو نموده است این حکم را از زنها از نظر رأفت و رحمت بر آنان و خداوند عطا کننده و بخشنده است.»

در حج بهائیان :

  •  حج بر مردان واجب است
  • محل حج، بیت اعظم در بغداد یا بیت نقطه در شیراز است.
  • حج یکی از این دو بیت واجب است و برای آن اذکار خاصی وارد شده است.4

نکته پایانی

همانطور که می دانیم حج به معنای توجه خاص مؤمنین به خانه خدا و لبیک به دعوت الهی است؛ لذا سرزمین مقدس مکه، مورد توجه پیامبران و محل حج و عبادت بوده است. اینکه سران بابی و بهائی منزل خود را محل حج قرار داده اند، به دلیل احیای اسامی خود و فرقه ایشان می باشد، و این امر سابقه نداشته است. ماهیت حج این فرقه در مقایسه با ادیان توحیدی، دعوت به خودپرستی به جای دعوت به خداپرستی است.

سؤال اینجاست که آیا فلسفه حج که اعتلای کلمه توحید و پرهیز از شرک در عبادت خالصانه برای خداوند متعال است، در حج بهائیان محقق می شود؟!

پی نوشت:

  1. مختصری از دستورات بیان، ص5و6
  2. بیان، باب ثامن عشر، واحد رابع
  3. اقدس، ص10، سطر1
  4. گنجینه حدود و احکام، ص68