عقاید متفاوت انصار احمد بصری
بازدیدها: 79
عده ای پس از طرح ادعای احمد بصری، با وی بیعت کرده و خود را «انصار امام احمد بصری» نامیدند.
اما همزمان با شکست نیروهای متحده احمد بصری و ضیاء الکرعاوی در پادگان الزرگه، جریان احمد بصری دچار انشقاق شده و به چهار گروه «انصار مکتب» و «احلاس» و «رایات سود» و «جیش الغضب» تقسیم شدند. عقاید انصار احمد بصری بسیار متفاوت هستند:
1- عقاید انصار مکتب
در باور انصار مکتب:
- براساس روایات موجود، فردی به نام احمد که فرزند و فرستاده امام دوازدهم(علیه السلام) است وجود دارد
- وی با هدف آماده سازی قیام حضرت ظهور کرده و در حال حاضر از طریق فیسبوک و پالتاک با مردم در ارتباط میباشد.
- نکته: فردی که کاتب فیسبوک است، در باور احلاس، فردی غیر از احمد بصری است.
2- عقاید انصار پرچم
گروه پرچم (رایات سود)؛ گروهی از اتباع و پیروان احمد بصری هستند که بر اساس مجموعهای از روایات، مدعی غیبت احمد بصری میباشند.
انصار پرچم، مصداق فرد مذکور در روایات را غیر از کسی میدانند که در نزد انصار مکتب است. بنابراین انصار پرچم چنین شخصی را قبول نداشته و از وی و انصارش تبرّی می جویند.
به طور کلی باورهای انصار پرچم در موارد زیر خلاصه میگردد که اساس اختلافات آن را با انصار مکتب رقم میزند:
- احمد الحسن البصری از سال (2008م) و پس از درگیری پادگان الزرکه، در غیبت به سر میبرد.
- در روز مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان، احمد الحسن 12 نفر از اتباع رایات سود را انتخاب کرده و به دیدار با امام مهدی(علیه السلام) برده و امام مهدی(علیه السلام) از خیانت مکتب نجف، ابراز ناراحتی کرده است.
- احمد بصری در کتب اولیه خود، به خیانت و ارتداد بعضی از انصار (همچون شیوخ مکتب نجف)، هشدار داده و آنها بخاطر جمع آوری اموال به کذب گویی مرتکب شدهاند.
- کتبی که بعد از غیبت احمد الحسن البصری به اسم او منتشر شده است، دارای اشکالات علمی فراوان بوده و هیچکدام از آنان نوشته وی نیست.
- مکتب نجف، قوانین و کلمات احمد بصری و قانون حاکمیت الله را نقض کرده است، چرا که از دولت و حکومت عراق درخواست نماینده در مجلس استان بصره عراق کرده و این مطلب علاوه بر تایید حکومت عراق، به منزله خیانت و نقض قانون حاکمیت الله به شمار می رود.
- عبد الله هاشم(مستند ساز)، پس از احمد بصری، همان مهدی دوم در حدیث وصیت شیخ طوسی(رحمه الله علیه) است.
اختلاف شدید بین انصار پرچم و انصار مکتب
- مخالفت و درگیری آشکار بین انصار پرچم، مانند علی الغریفی و عبدالله هاشم با و انصار مکتب وجود دارد.
افرادی همچون
ناظم العقیلی
سید واثق حسینی
عبدالرحیم ابو معاذ
علاء سالم
و حسن حمامی به عنوان پیرو مکتب بوده و مدیریت علمی و نظامی آن را بر عهده دارند.
3- عقاید انصار احلاس
این درگیری دامنهدار بود تا اینکه شاخهی سومی با نام «احلاس»، با توجه به روایت «كونوا احلاس بيوتكم» بهوجود آمد.
آن ها ادعا کردند احمدالحسن واقعی نزد ماست و به ما گفته من میروم تا با پدرم ـ یعنی امام زمان(عج) ـ نزد شما برگردم و قیام کنم.
از نظر این گروه کاتب فیسبوک فردی غیر از احمد الحسن می باشد.
گروه احلاس، بسیاری از کتب نوشته شده در چهار سال اخیر را قبول نداشته و بر آنها نقد دارند.
4- عقاید گروه جیش الغضب
شاخهی چهارم گروه «جیش الغضب» است که به روایتی که میگوید یمانی، امیر جیش الغضب است، استناد میکنند.
اینها هم میگویند احمدالحسن، نزد ماست و قرار است ما علیه سفیانی بجنگیم.
مرادشان هم از سفیانی، داعش است گرچه در عمل، با این گروه، هیچگاه نجنگیدند.
منبع: درسنامه نقد و بررسی جریان احمد الحسن بصری – علی محمدی هوشیار