بازدیدها: 387
حیدر مشتت نام فردی است که در شکل گیری تفکر یمانی و جریان احمد بصری نقش داشته است. او یاور اصلی احمد بصری و اولین شریک وی در جریان یمانیت بود. ولی بعدتر معاملهشان به هم خورده و سرسختترین دشمن احمد شد.
او ادعاهای دیگری برای خود ترتیب داده و در همین راه نیز جان خود را از دست داد! هم اکنون شبهات حیدر مشتت علیه احمد بصری بلای جان انصار احمد بصری است.
حیدر مشتت که بود؟
شیخ حیدر مُشتت چاسب القحطانی آل مُنشّد معروف به ابوحسن اهل العماره عراق است.
وی بعدها نام خود را به ابوعبدالله الحسین القحطانی تغییر داده، ادعای فرزندی امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را كرده و احمدالحسن را دجال نامیده است.
حیدر مشتت از پیروان شهید صدر بود و حرکتش در زمان زندگانی ایشان آغاز شد.
او محافظه کار بود و دعوتش را فقط برای عده خاصی ابراز می کرد.
وی ابتدا ادعا کرد که همان قحطانی موعود است و سپس مدعی شد که یمانی است.
برای اولین بار در سال 1371 شمسی به ایران آمد و مدت 7 ماه در حوزه الحجره عراقی ها در قم تحصیل کرد.
سپس به عراق برگشت و توسط رژیم بعث دستگیر شد.
وی پس از آزادی از زندان به همراه چند نیروی استخبارات صدام در بخش امور حوزه، دوباره وارد حوزه شهید صدر شد.
حیدر مشتت از جمله مدعیان یمانی در عراق بود که کتاب های خود را با عنوان (السید ابو عبد الله الحسینی القحطانی) منتشر کرد.
مهم ترین کتاب این فرد موسوعه القائم بوده و در آن دلایل خود را مطرح می کند.
رفاقت حیدر مشتت و احمد بصری
در سال 1378 در حوزه شهید صدر، حیدر مشتت و احمد بصری درباره ادعای یمانتیت و وزارت امام دوازدهم به توافق رسیدند.
پس از آن با زیر سئوال بردن نیابت عامه فقهاء و ادعای فساد مالی در حوزههای علمیه و ناکارآمدی دروس، هر دو از ادامه تحصیل در حوزه علمیه انصراف دادند.
حیدر مشتت و احمد بصری پس از انصراف از حوزه علمیه، خانه ای را به عنوان مکتب امام احمد بصری و یمانی موعود در محله صریفه در منطقه سهله در نظر گرفتند.
در آنجا به نشر عقاید و تجهیز قوای نظامی خود پرداختند. (1)
حیدر مشتت در سال 1379 به همراه شخصی به نام “عیسی المزرعاوی”معروف به سید صالح (ابوشاهد) وارد ایران شد.
برای تبلیغ احمد بصری به قم رفت و پس از دیدار با فردی به نام حسن راضی الکعبی برنامه های تبلیغی خود را آغاز نمود.
دیدار با آیت الله روحانی و شیخ علی کورانی و ارسال نامه دعوت به ۲۴ تن از مراجع حوزه علمیه قم از برنامه های تبلیغی وی در قم بود.
او پس از تحمل شش ماه زندان در ایران، بدون گرفتن نتیجه به عراق بازگشت.
در سال 1381 در بیانیه ای مشترک با احمد بصری به صورت رسمی اعلام کردند حیدر مشتت همان یمانی موعود و احمد اسماعیل فرزند و فرستاده امام مهدی است.
آنها در ابتدا شخصِ یمانی را مبهم گذاشتند و معلوم نکردند که کدامیک از آنها یمانی خواهد بود.(2)
بالاخره بر این امر اتفاق نظر پیدا کردند که احمد بصری یمانی موعود و حیدر مشتت شاهد وی باشد و بهمدت یک سال این اتفاق ادامه یافت.
پس از یک سال حیدر مشتت خود را یمانی و احمد اسماعیل را دروغگو خواند (3) و به نقد ادعاهای احمد اسماعیل پرداخت.
رقابت بر سر یمانیت
در سال 1383 بین احمد بصری و حیدر مشتت اختلاف به وجود آمد.
احمد بصری در تناقضی آشکار، با بیانیه ای خود را به صورت توأمان وصی امام علیه السلام و یمانی موعود معرفی کرده و گفت:
امر من روشن تر از خورشید در وسط روز است؛ و من اولین مهدی وهمان یمانی موعود هستم.
حیدر مشتت ادعا کرد که یمانی خود اوست!
احمد بصری نیز عصبانی شد و حیدر را لعنت کرد و به عنوان سامری عصر ظهور، خائن در بیعت معرفی کرد.
حیدر مشتت پس از جدا شدنش، اشکالات زیادی بر شریکش، احمد الحسن بصری، میگیرد که اشکالات قوی و محکمی است.
او در نشریه قائم شماره 11 بسیاری از دروغهای احمد بصری را برملا کرده است.
بالاخره حیدر مشتت در راه بغداد به ضرب گلوله از پا در آمد. طرفدارانش، احمد اسماعیل بصری را متهم به قتل او کردند. (4)
رقیبش احمد بصری به فعالیت خود ادامه داد و بر ادعاهای خود افزود.
احمد بصری علاوه بر یمانی بودن، ادعا کرد سید و از اولاد امام زمان و نیز وصی آن حضرت است و بعد از ایشان حکومت خواهد کرد.
اما فعلا به عنوان سفیر برای جهانیان در فضای مجازی فعالیت می کند!
پی نوشت:
(1) دراسه تحلیله حول الحرکات المهدویه، ص۷
(2) محمد علی نصرالدين، فعاليات صهيونية وهابية في العراق، ص۱۷
(3) دجال البصره، ص 29
(4) دحال البصره، ص 42
منابع:
دجال بصره، علی کورانی عاملی، بوستان کتاب، دفتر تبلیغات اسلامی، قم
نقد و بررسی جریان احمد الحسن البصری، علی محمدی هوشیار، تولی، 1397
مستند خواب پریشان، قسمت سوم