بازدیدها: 3
طلاق در یهود بایستی با اختیار کامل شوهر انجام شود. از این رو اگر زنی به دلایل معقول از شوهرش درخواست طلاق دهد و مرد موافقت نکند در این صورت دادگاه شرعی یهود شوهر را با اموری نظیر زدن یا زندان مجبور می کند با «رضایت کامل» زنش را طلاق دهد.
گوشمالی سخت مردان یهودی
عدم موافقت همسر یهودی با درخواست طلاق زن خویش محرومیت ها و محدودیت های سختی به دنبال دارد.
به گفته روزنامه «جروزالمپست» در سال ۲۰۱۷ زنی از همسرش که با او صاحب پنج فرزند بوده است درخواست طلاق داده و مرد پنج سال است که اسناد حقوقی (گط یا طلاق نامه) را امضا نکرده است. دادگاه رژیم صهیونیستی این مرد جوان را از طریق محرومیتها و محدودیتهای اجتماعی وادار کرد تا به به درخواست همسرش تمکین کند.
برای مثال خاخامها رای دادهاند هیچکس نباید به او خانه اجاره دهد. از این رو صاحبخانه کنونی وی ملزم شده قرارداد را با او فسخ کند. البته موارد متعددی از این دست بین یهودیان ارتدوکس(۱) در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی وجود دارد. (۲)
در باورهای یهود طلاق حق انحصاری شوهر است. شکل طلاق به تأسی از کتاب مقدس (تثنیه ۲۴: ۴_۱) به دست مرد و به صورتی سندی به نام «گط» (طلاق نامه) امکان پذیر است. مرد این سند را به زن داده و در آن تصریح میکند که «تو مجاز هستی با هر مردی ازدواج کنی».
در قانون یهود، طلاق برای مردان بسیار آسان است. از نگاه تلمود مرد میتواند با سستترین دلایل، زن خود را طلاق دهد. زیرا در ابتدا عقدنامه را شوهر به زن میدهد و طلاق هم با فسخ قرارداد از سوی شوهر انجام میشود. زن هیچ وعده قراردادی به شوهر نمی دهد. از آنجا که همه وعدهها از سوی شوهر به زن داده می شود، فسخ قرارداد مستلزم آن است که شوهر وعده هایی را که در ابتدای ازدواج داده، فسخ نماید.
زن یهودی نمیتواند از شوهرش درخواست جدایی دهد
سند طلاق باید با اختیار کامل شوهر ارائه شود. در یهود زن نمیتواند از شوهرش درخواست طلاق دهد مگر دلایلی نظیر عهدشکنی شوهر، عقیم بودن او، ناتوانی او از رابطه جنسی، منع از استقلال اقتصادی، رفتار ظالمانه یا بی دینی شوهر داشته باشد. در صورت وجود این مشکلات برای شوهر اگر بت دین (دادگاه شرعی یهود) به نفع زن حکم کند، آنگاه شوهر را با زدن یا زندان وادار میکنند که با رضایت کامل زنش را طلاق دهد. در یهودیت اگر مرد طلاق نامه یا گط را به ظن ندهد زن نمیتواند مجددا ازدواج کند. (۳)
در زمانهای قدیم خاخام های یهودی شوهر را می زدند تا راضی شود. موسی بن میمون، دانشمند بزرگ یهودی در قرن دوازدهم این تناقض آشکار «اجبار مرد» به دادن گط با «اختیارات کامل» به همسر را این چنین توضیح میدهد: «فردی را که شریعت حکم به اجبار به طلاق همسر کرده است اما او نمیخواهد طلاق دهد بت دین (دادگاه شرعی یهود) حکم میکند که او را بزنند تا بگوید «می خواهم».
حال سوال این است که آیا این گط، که با رضایت کامل شوهر تحویل همسرش نمی شود مردود نیست؟ پاسخ این است که این فردی که نمی خواهد زنش را طلاق دهد از آنجا که به عنوان عضوی از بنی اسرائیل مایل است تمام میصواها (احکام تورات) را به جای آورد و از گناهان دوری گزیند، پس در واقع میفهمیم که او زیرا فشار تمایلات شیطانی خویش قرار گرفته است. در این صورت او را میزنند تا تمایالات شیطانی اش تضعیف شوند. حالا اگر با کمرنگ شدن تمایل شیطانی «می خواهم» را به زبان آورد، در واقع دیگر نه به صورت جبری بلکه آزادانه دارد طلاق میدهد.»
خاخام های یهودی قدرتی برای اجبار ندارند
امروزه به جز در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی که میتوان شوهر نافرمان را تا آنگاه که به طلاق راضی شود به زندان انداخت در دیگر نقاط دنیا خاخام های یهودی قدرتی برای اجبار شوهر به طلاق اختیاری ندارند. آنها حداکثر میتواند او را متقاعد کنند و یا آنکه از تضمین های اجتماعی و اقتصادی بهره گیرند. برای مثال گاهی میشود که زنی فقیر باید مقدار زیادی پول به شوهرش دهد تا وی با دادن گط او را رها کند. (۴)
پس نوشت:
۱. یهودیت ارتدوکس از شاخه های اصلی یهودیت است که سختگیری خاصی نسبت به رعایت احکام شریعت دارند و تلمود و متون خود را از جانب خدا میدانند. آنان حدود ۲۵ درصد از جامعه یهودیان مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی، ۲۷ درصد از جامعه یهودیان ایالات متحده آمریکا و ۷۰ درصد از جامعه یهودیان بریتانیایی را تشکیل دادهاند.
۲.https://tabnakbato.ir/fa/news/235664(link is external)
۳. آلن آنترمن، باورها و آیین های یهودی، ترجمه رضا فرزین، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۹۳،ص ۲۴۳_۲۴۵، لایو لاتون، «یهودیت»، اخلاق در شش دین جهان، ترجمه محمد حسین وقار، تهران: انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۸، ص ۲۸۲_۲۸۰
۴.آلن آنترمن، همان، ص ۲۴۵