مدیتیشن پیاده روی چیست؟

0

Views: 5

 

نات هان ایده‌پرداز مدیتیشن پیاده روی معتقد بود که زمین مقدس است، بنابراین هر جا که کسی راه می رود می تواند ارتباط معنوی با زمین را به خود یادآوری کند.

مدیتیشن پیاده روی عمل متفکرانه‌ای است که راهب ویتنامی Thich Nhat Hanh در سراسر جهان رایج کرد.

 

راهب نات هان تکنیک «تمرکز حواس» را در غرب رواج داده بود. بنابراین معتقد بود که پیاده روی فقط برای رفتن از مکانی به مکان دیگر نیست. این کار می‌تواند یک تمرین تمرکز حواس عمیق باشد که مردم را در تماس با نفس ها، بدنشان، زمین و نوعی آگاهی قرار می‌دهد که بین وجود یا interbeing انجام می پذیرد.

 

ایده تمرکز حواس در پیاده روی بر چه اصولی است؟

 

نات هان از تاثیرگذارترین رهبران ادیان بودایی در جهان بوده است. وی هنگام مرگ در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ و دو بینش خود را درباره ارتباط عمیق ما با هر چیز دیگری را به این صورت توضیح داد: «همه چیز برای آنکه متجلی شود به هر چیز دیگری در کیهان مثل یک ستاره یا ابر، گل، درخت یا من و تو متکی است.»

 

آموزه‌های راهبان بودیسم معاصر شیوه های شخصی مانند ایمان و آگاهی ذهن را با تغییرات اجتماعی ترکیب می‌کند. نات هان در گذشته جنبشی به نام «بودیسم درگیر» را از طریق فعالیت های صلح آمیز خود علیه جنگ ویتنام به راه انداخته بود. ولی یکی از انواع مدیتیشن او که طرفداران زیادی دارد، مدیتیشن پیاده روی است که توانست ۱۱ صومعه روستایی Plum را در سراسر جهان تاسیس نماید.

 

نات هان معتقد بود که زمین مقدس است. بنابراین هر جا که کسی راه می رود می تواند این ارتباط معنوی با زمین را به خود یادآوری کند و در همان حال تعادل بین ذهن و بدن خود را ایجاد کند. وی به مردم آموخت خانه های واقعی ایشان از طریق آگاهی از قدم هایشان بر روی زمین، بدن و ذهن شان در لحظه حال قرار دارد. مدیتیشن پیاده‌ روی تمرین‌کنندگان را به این زمین محکم باز می گرداند.

 

مراحل انجام مدیتیشن پیاده روی چگونه است؟

 

مراحل مدیتیشن پیاده روی که به صورت سنتی در روستای Plum انجام می‌شود عبارتند از:

 

یک نفس عمیق بکشید و بدن خود را در فضایی که می خواهید راه بروید متمرکز کنید. در مراکز تمرین دهکده Plum راهبان و راهبه ها به شرکت کنندگان کمک می کنند که چند اهنگ «آگاهی ذهن» را قبل از شروع بخوانند.

 

برای مثال در آهنگی با عنوان «ما همه در حال حرکت هستیم» همه گروه باهم می‌خوانند:

 

«ما همه در سفری به ناکجا آباد در حرکت هستیم

همه چیز را آسان می گیریم و آهسته می رویم.

دیگر نه نگرانی داریم، نه نیازی به عجله کردن است،

نه چیزی برای حمل کردن داریم، همه چیز را رها کنید.»

 

هنگام مدیتیشن پیاده روی مراقب نفس و قدم هایتان باشید. ترجیحاً با تفکر مثبت و لبخندی ملایم و با رامش کامل راه بروید و با تکرار این عبارات به معجزه زنده بودن و قدم گذاشتن روی مادرمان زمین فکر کنید. با خود بگویید:

« با هر نفس کشیدن، می‌دانم که مادر زمین درون من است. با هر نفسی که بیرون می‌دهم می‌دانم که در مادر زمین هستم.»

 

در این مدیتیشن با هر قدم یک نفس بکشید و فکرتان را بر روی تماس پای خود با زمین متمرکز کنید. همچنین به طور طبیعی به این توجه کنید که در حین دم و سپس بازدم چند قدم بر می‌دارید. نکته مهم این است که بتوانید بین تنفس و قدم هایتان ارتباط پیدا کنید.

 

تمرین های نات هان به جای مدیتیشن نشسته، بر روی افزودن تمرکز حواس به زندگی روزمره در هر زمان و هر مکان تاکید دارد. اگر مدیتیشن پیاده روی را در برنامه روزانه یا هفتگی خود بگنجانید هر مرحله می تواند بخشی از تمرین عمیق تر interbeing باشد.

 

انتهای پیام

منبع: Religionnews