بازدیدها: 1
در سالهای اخیر آثار متعددی به قلم تاریخ نگاران درباره نقش مسلمانان در ارتش هیتلر، ارتباط شیخ امین الحسینی مفتی بیتالمقدس با سران حزب نازی و نیز حضور گردان هایی از مسلمانان منطقه بالکان و کریمه در ارتش وافناساس به فرماندهی هانریش هیلمر و نیز حضور پررنگ فرماندهان مسلمان در «لشکر مسلح کوهستانی سیزدهم اساس خنجر» منتشر شده است. این تحقیقات تاریخی نشان میدهد که دهها هزار تن از مسلمانان مناطق تحت نفوذ آلمان نازی در خدمت ارتش هیتلر میجنگیدند.(۱)
اما این فقط یک روی سکه است. روی دیگر سکه حضور بسیار پررنگ تر مسلمانان در جبهه متفقین و علیه ائتلاف محور به رهبری آلمان نازی است. حقیقت این است که حدود ۳ و نیم میلیون نفر از مسلمانان آسیای مرکزی و منطقه قفقاز برای ارتش سرخ شوروی می جنگیدند. حتی مفتی مشهور ازبک «ایشان باباخان بن عبدالمجیدون» کسی بود که علیه ارتش هیتلر فتوای جهاد صادر کرد و مسلمانان آسیای مرکزی را بر جنگ علیه هیتلر ترغیب نمود.(۳) رکمیژن کژکرباف از مسلمانان قزاق ارتش سرخ شوروی اولین کسی بود که پرچم شوروی را در ۳۰ آوریل ۱۹۴۵ بر فراز آسمان پارلمان آلمان در برلین برافراشت. بسیاری از این سربازان مسلمان ارتش سرخ به اسارت ارتش نازی در آمدند و حتی تعدادی از آنها که اسامی شان در اسناد ثبت شده است در کنار یهودیان و در اردوگاه های معروفی چون آشویتس جان باختند.
دو و نیم میلیون مسلمان در جبهه متفقین
اما حضور مسلمانان در جبهه متفقین و علیه آلمان نازی محدود به حضور آنها در ارتش سرخ شوروی نشده و بلکه بخشی از نیروهای نظامی و لجستیکی دولت های بریتانیا و فرانسه در اثنای جنگ جهانی دوم را نیز جنگجویان مسلمان مستعمرات تشکیل میدادند. تحقیقات ۶ ساله تاریخنگاران بر روی بیش از ۸۵۰ هزار سند باقی مانده از جنگ جهانی دوم به زبانهای فرانسوی، انگلیسی، فارسی، اردو، روسی، آلمانی و عربی نشان میدهد که حدود دو و نیم میلیون مسلمان به عنوان سرباز و نیروهای پشت جبهه در جبهه متفقین حضور داشتند آنها مسلمانانی بودند که از خاورمیانه، روسیه، آفریقا، هند و حتی ایالات متحده آمریکا در جبهه متفقین حضور داشتند. اسناد نشان میدهد که حتی تعدادی از فقهای مسلمان هم برای اجرای مراسم کفن و دفن این مسلمانان در جبهه متفقین حضور داشتند.
مسلمانان و هولوکاست، تاریخ فراموش شده
از آنجا که بنیادها و ریشه های ایدئولوژیک یهودستیزی در بستر تحولات غرب مدرن پدیدار شد. پر بیراه نیست اگر آن را یک ایدئولوژی اساسا غربی بدانیم. در این میان هلوکاست چیزی جز پیامبر تراژیک کاربست این ایدئولوژی نبود که به دست یکی از مخرب ترین سویههای نژادپرستی یعنی حزب نازی یا همان (ناسیونال سوسیالیسم) عملی شد.
هولوکاست البته مثل هر رخداد کلان دیگر بعدها خود به ابزار پیشبرد ایدئولوژی های سیاسی تبدیل شد. و نهایتاً ایدئولوژی سیاسی حاکم بر اسرائیل یعنی صهیونیسم را به مثابه «ولی دم» خود یافت. بر همین اساس بعید نبود که هولوکاست به مرجعی مهم برای توجیه مناسبات اعراب و اسرائیل تبدیل شود و در نتیجه این کلیشه تکراری یهودستیزی را قرین هرگونه انتقاد حقوقی اعراب فلسطینی و مسلمان از رفتارهای صهیونیسم سیاسی و دولت اسرائیل نماید.
در این میان اما بازخوانی روایت های مذکور و فراموش شده از هولوکاست میتواند باعث شکستن این کلیشه ها گردد. یکی از این روایات، ماجرای انبوه مسلمانانی است که در جنگ جهانی دوم در جبهه متفقین و علیه آلمان نازی میجنگیدند که مختصراً به آن اشاره کردیم. اما روایت جالب در ماجرای مسلمانان این است که در کنار یهودیان در اردوگاه های آلمان نازی مثل آشویتس شکنجه و نهایتاً قربانی هلوکاست شدند. اسناد از مسلمانانی با نامهای اسماعیل (به شماره اردوگاهی R9954) نصرالدین، محمد و حسن نام می برند که در آشویتس درکنار یهودیان کشته شدند. (۴)
مسلمانان در جریان هلوکاست
بازماندگان هولوکاست نیز روایت هایی از مسلمانانی تعریف میکنند که با به خطر انداختن جان خود به نجات یهودیان کمک کردند. ماجرای خالد عبدالوهاب تونستی که دهها یهودی را پناه داد، عبدالحسین سرداری دیپلمات ایرانی که برای نجات یهودیان از آلمان برای ایشان گذرنامه صادر میکرد. خانواده آلبانیایی تبار پیلکوس که در جریان اشغال آلبانی به دست نازی ها به یک مادر و دختر یهودی پناه دادند. به گفته بازماندگان، جان تمام خانواده شان را به خطر انداختند و … (۵)
ارجاعات:
۱_ یکی از مشهورترین این تاریخ نگاری ها کتاب اسلام و جنگ آلمان نازی تالیف دیوید معتدل است. که به فارسی نیز ترجمه شده و نشر ثالث آن را منتشر کرده است.
[۲]. Uzbek: Eshon Boboxon ibn Abdulmajidxon
[۳]. See: Jeff Eden, A Soviet Jihad against Hitler, Journal of the Economic and Social History of the Orient, Volume 59: Issue 1-2, pp. 237–۲۶۴
[۴]. https://bit.ly/35u1ONe
[۵]. https://bit.ly/3AytWu4
انتهای پیام
منبع: