بازدیدها: 18
با اینکه یهودیان ارتودوکس و حریدیها نیایش زنان در مجاورت دیوار ندبه را ممنوع می دانند، اما سازمان «زنان دیوار» برای دفاع از حق اقامه نماز و دعا در دیوار ندبه تلاش و مبارزه می کنند. در سال های اخیر شمار زیادی از زنانی که انحصار مردان را شکسته و در کنار دیوار ندبه کردهاند، دستگیر و برخی نیز محاکمه شدهاند.
گروه زنان دیوار در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی برای دفاع از حق اقامه نماز و دعا در جوار دیوار ندبه سالهاست که تلاش و مبارزه می کنند.
زنان دیوار(۱) یک سازمان فمینیستی یهودی مستقر در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی است که شامل اعضای اصلاح طلب محافظه کار و ارتدوکس مدرن میشود. این زنان به گروه «نشوتها کوتل»(۲) تعلق دارند و حدود ۲۰۰ عضو دارند.
هدف این گروه تامین حقوق زنان برای خواندن دعا و نماز در دیوار غربی (دیوار البراق یا ندبه) است که کوتل(۳) نیز نامیده می شود. روشهای دعا خواندن شامل آواز خواندن، خواندن با صدای بلند از تورات و پوشیدن لباس های مذهبی (تالیت، تفیلین و کیپا) (۴) است.
جنبش زنان دیوار در دسامبر ۱۹۸۸ در اولین کنفرانس بینالمللی فمنیست یهودی در اورشلیم تاسیس شد. در این کنفرانس «ریوکا هائوت» یک فمینیست ارتودوکس، گروهی از زنان را برای دعا در دیوار غربی جمع کرد. ۷۰ زن، یک طومار تورات را به دیوار غربی حمل کردند و خاخام «دبورا برین» اولین خاخام زن، برای آنها مراسم دعا را برگزار کرد. فرانسین کلاگزبرون نویسنده صهیونیستی تصمیم گرفت تورات را در راس گروه حمل کند. اولین زنی است که تورات را به دیوار غربی حمل کرد.
هنگامی که کنفرانس به پایان رسید گروهی از زنان اورشلیم به رهبری «بونا دوورا هابرمن» گروه زنان دیوار را تشکیل دادند تا حق خود را برای دعا بدون مانع در آنجا مطرح کنند. آنان برای دفاع از حق اقامه نماز و دعا در کوتل به طور قانونی تلاش و مبارزه کردهاند.
خشم مردان ارتدکس یهودی از آواز خواندن زنان
در روزه استر(۵) سال ۱۹۸۹ مردان ارتدوکس که از آواز خواندن زنان خشمگین شده بودند، به آنها توهینهای کلامی کرده و صندلی ها را به سمت زنان پرت کردند. این مسئله منجر به پرتاب گاز اشکآور برای فرونشاندن خشونت شد.
در سال ۲۰۰۹ اولین زن به دلیل نماز خواندن با تالیت دستگیر شد. در سال ۲۰۱۰ پلیس دو مرد حریدی را به ظن پرتاب صندلی به سمت گروه زنان دیوار که با صدای بلند در محل دعا میکردند دستگیر کرد.
هنگامی که زنان دیوار مراسم دعای ماهانه برای زنان را در روز اول هر ماه در تقویم عبری برگزار می کنند، آنها تفکیک جنسیتی را رعایت میکنند تا اعضای ارتدوکس بتوانند به طور کامل در آن شرکت کنند. با وجود این، حضور آنها در دیوار غربی و استفاده آنها از لباس مذهبی، آواز خواندن و خواندن از روی تورات توسط عبادت کنندگان بسیاری از اعضای جامعه یهودی ارتدوکس در محل توهینآمیز اعلام میشود. و تاکنون دادگاه های متعددی برای حل و فصل این موضوع برقرار شده است.
در ماه مه ۲۰۱۳ یک قاضی حکم داد که حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۳ که زنان را از حمل و قرائت تورات با صدای بلند یا پوشیدن شال دعا منع کرده است اشتباه بوده و تجمع نماز زنان دیوار در دیوار ندبه نباید غیرقانونی تلقی شود.
در ژانویه ۲۰۱۶ کابینه رژیم صهیونیستی طرحی را برای تعیین فضای جدیدی در کوتل تصویب کرد که برای دعای برابری طلبانه در دسترس باشد و توسط خاخام کنترل نشود. زنان دیوار از این تصمیم استقبال کردند اما این طرح از سوی جناح های دیگر از جمله برخی از اعضای یهودی افراطی ارتدوکس مخالفت شد.(۶)
برخی از این زنان، به زنان دیگر شالهای دعا (تالیت) هدیه می دهند. شماری با تعظیم کردن به دیوار ندبه با صدای بلند دعا می خوانند و شماری نیز به رقص و پایکوبی می پردازند.(۷)
در پنج نوامبر ۲۰۲۱ هزاران یهودی افراطی ارتدوکس در مقابل دیوار غربی در اورشلیم تجمع کردند تا علیه این زنان تظاهرات و اعتراض کنند. پلیس سنگرهای فلزی برپا و تعداد زیادی نیرو مستقر کرد تا معترضان را از درگیری بازدارند. زنان در اعتراض به ممنوعیت آوردن طومارها به بخش زنان کتهای خالی پوشیده بودند که برای پنهان کردن طومارهای تورات استفاده میشد. «آنات هافمن» بنیانگذار این گروه گفت: «این زنان برای برابری، کثرت گرایی مذهبی و عدالت مبارزه می کنند.چرا ما نمیتوانیم تو را در کنار دیوار ندبه بخوانیم؟»(۸)
در ۶ نوامبر ۲۰۲۱ به زنانی که خواستار حضور و خواندن دعا در کنار دیوار ندبه بودند حمله شده است.(۹) به طور کلی در سالهای اخیر شمار زیادی از زنانی که انحصار مردان را شکسته و در کنار دیوار ندبه دعا کرده اند دستگیر و برخی نیز محاکمه شده اند.
مبارزه برای حقوق زنان از طریق دعا کردن
خانم آنات هافمن میگوید: «ما از طریق دعا کردن و تورات خواندن برای حقوق زنان مبارزه می کنیم. کاری که ما انجام میدهیم مانند مقاومت یک دختر در برابر طالبان است که می خواهد به مدرسه برود.»
« درور آریه» خاخام دروی ارتدکس در مصاحبه با وبسایت اینت اظهار کرد: «دیوار ندبه قلب تپنده یهودیان است. هر سال بیش از ۱۰ میلیون یهودی به اینجا می آیند و دعا می کنند. معلوم است که این زنان نه برای دعا و عبادت بلکه برای تحریک مردان آمدهاند. آنها میخواهند از این طریق برای اصلاح طلبان مشروعیت کسب کنند، زیرا اصلاحطلبان در کنیسه هایشان خاخام زن هم دارند و به زنان اجازه آواز خواندن میدهند.»
آنات هافمن در مقابل این اظهارات عکسالعمل نشان داد و عنوان کرد: «کشمکش بر سر دعا در کنار دیوار ندبه به جنسیت ربط ندارد. بلکه یک مبارزه سیاسی میان کسانی است که معتقدند ارزشهای معنوی کشور یهودی باید مردسالارانه باشد و کسانی که به برابری زن و مرد اعتقاد دارند.» (۱)
از نظر خاخام های یهودی حریدی نیایش زنان در مجاورت دیوار ندبه ممنوع است. زیرا آن را به منزله هتک حرمت دیوار ندبه میدانند. از این رو از پیروان خود خواستند در آنجا تجمع کنند و مانع از برگزاری مراسم عبادی ویژه زنان شوند.
پی نوشت
۱.Women of the wall
۲. Neshot hakotel
۳. Kotel
۴. «تالیت» شالی است با زمینه سفید و نوارهای سیاه، آبی یا به رنگهای دیگر که در زمان نیایش توسط یهودیان بر روی لباس های ویژه نماز یهودی پوشیده می شود. «تفیلین» به تسمه نوار چرمی و جعبه کوچک همراهان گفته می شود که هر فرد مذکری که به سن تکلیف رسیده باشد، هنگام نماز و دعای روزانه به درگاه پروردگار باید آن را به دست چپ و پیشانی خود ببندد. «کیپا» کلاه سنتی و کوچک یهودیان است.
۵. روزه استر روزهای است از طلوع فجر تا غروب شب پوریم. این روزه بر خلاف روزههای دیگر یک رسم است. برخلاف دیگر روزههای یهودیت در تلمود به آن اشاره نشده است. بلکه فقط در میدراش و منابع بعدی مربوط به روزههای «نوابغ» آمده است. بنابراین شدت آن کمتر از روزههای دیگر است.
۶. “Women of the Wall”, From Wikipedia, the free encycloped
۷. https://avapress.com/fa/11012/;(link is external) https://www.dw.com/fa-ir/(link is external) /a-1673857
8. https://abpaak.ir/(link is external
۹. https://imonitor24.com/(link is external
۱۰. https://www.dw.com/fa-ir/world/a-47828153(link is external
۱۱. https://www.iribnews.ir/fa/news/3268301/(link is external
انتهای پیام
منبع: ادیان نت