بازدیدها: 8
نوروزی با اشاره به زیاده روی صوفیه در جعل احادیث گفت: میراث صوفی پر از روایات مرسل و جعلی بوده و آنان معتقد هستند برای بازگشت مردم به دین احادیث را جعل می کنند.
مریم نوروزی پژوهشگر حوزه عرفان در نشست آنلاین «سیره اهل بیت (ع) در آثار صوفیه» که از سوی انجمن علمی ادیان و عرفان دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد اظهار کرد: بین مسلمانان محبت اهل بیت (ع) واجب است و این محوری مهم در جهت وحدت مورد تاکید است.
وی بیان کرد: شیعیان اهل بیت (ع) را به عنوان الگوی تربیتی و عالمان برجسته می شناسند. که مورد احترام هستند و در این میان برخی افراد دیدگاهشان بین دیدگاه شیعه و سنی قرار میگیرد.
نوروزی ادامه داد: عرفای صوفیه از جهاتی به نظر شیعه نزدیکتر هستند. عرفا و صوفیان معتقد هستند امام علی (ع) پاک ترین اصحاب پیامبر (ص) بودند.
امام صادق (ع)؛ مفسر عرفانی قرآن کریم
نوروزی با اشاره به جایگاه اهل بیت (ع) در بین صوفیان بیان کرد: جانشینی معنوی پیامبر (ص)، شکل گیری سنتی 12 امامی و مطرح بودن امام صادق (ع) به عنوان مفسر عرفانی قرآن کریم از مواردی است که در دیدگاه صوفیان باید بررسی شود.
وی اشاره کرد: عرفا معتقد هستند که بین یاران پیامبران هر یک ویژگی برجستهای داشتند. و علم امام علی (ع) ویژگی خاص او بود. آنها معتقدند پیامبر (ع) این علم باطنی را فقط به امام علی یاد داد و در مورد دین باید به گوهر دین، علی (ع) مراجعه کرد.
وی افزود: اینکه خلفا از علی (ع) مشورت می گرفتند را به این موضوع ارجاع میدهند. در رابطه با علم خاص میتوان بعضی جاها به جانشینی معنوی علی (ع) برای پیامبر (ص) اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) دو نوع جانشینی ظاهری و باطنی دارد گفت: یک نوع جانشینی مربوط به معنویت و گوهر دین است.
نوروزی با اشاره به شکلگیری سنتی دوازده امامی عنوان کرد: این سلسلهها برای اینکه طریقت را به رسول خدا برساند رهبران را به عنوان این طریقت معرفی میکردند. ۱۲ امام را به عنوان جانشین پیامبر می پذیرفتند. آنها از نظر فقهی و کلامی پیروان اهل سنت بوده و در مسائل معنوی به جانشینی دوازده امامی معتقد هستند.
وی با بیان اینکه در دیدگاه صوفیان امام صادق (ع) مفسر عرفانی قرآن کریم است افزود: بعد از امام علی (ع) بیشتر مطلبی که در کتب عرفانی نقل شده از امام صادق (ع) است. عرفا ایشان را به عنوان مفصل عرفانی برجسته قرآن قبول دارند.
وی خاطر نشان کرد: دیدن این اشتراکات راهی را برای ایجاد وحدت بین مسلمانان شیعه و سنی ایجاد می کند.
غلبه «روش» حدیث شناسی بر «محتوای» حدیث شناسی
نوروزی در رابطه با احادیث ائمه و چگونگی بازتاب آن در آثار صوفیه مطرح کرد: عرفا و صوفیه به ندرت وارد بحث حدیث شناسی شدند و بیشتر به روش حدیث شناسی ورود داشتند. میراث صوفیه سرشار از روایات مرسل و جعلی است.
نوروزی با بیان اینکه میراث مکتوب صوفی از روایات پر است و به نظر صوفیان روایات به دو روش سند تاریخی و سند شرعی حدیث نقل میشود گفت: در سند طریقتی این احادیث مستقیم از قلب خدا بر آنها نازل شده است. این موارد از احادیث حجاب سلوک شمرده میشود و باید کنار گذاشته شود.
نوروزی تصریح کرد: صوفیان با استناد به تجارب عرفانی قصد داشتند به تعالیم خود رنگ و لعاب بدهند. آنها میخواستند مردم را به دین راغب کنند. به همین علت این که حدیث جعل می کنند تا مردم را به دین برگردانند.
وی با بیان اینکه علمای رجال همیشه با دیده تردید به میراث صوفی نگریسته اند ادامه داد: صوفیان با این ادعا که به علم شهودی و بینقص دست یافتهاند ندای بینیازی از حدیث مستند سردادند. و حدیث گرایی را موجب کدورت فاتحه خواندند.
وی با اشاره به روی آوردن صوفیه به نقل به معنا در احادیث اظهار کرد: صوفیان به حدی در نقل به معنا مورد افراط قرار گرفتند که اگر یک عالم دین تلاش می کرد کلمات را همان طور بیان کند که معنایش تغییر نکند مورد توقیف قرار میگرفت.
تصدیق صوفیه به جهت عصمت آنها
نوروزی تصریح کرد: میراث حدیثی صوفیان مشمول از روایتی است که مستقیم و غیرمستقیم با روایات قرآنی در تضاد و مخالف است. آنها در جعل حدیث زیاده روی کردهاند. خط فکری احادیث و دیدگاه اهل تصوف باعث بی نیازی آنها از بررسی سندی احادیث شد.
نوروزی با اشاره به اینکه صوفیان علم را به دو دسته علوم ظاهری و باطنی تقسیم میکنند افزود: علومی که با عقل بشر تولید میشود، اکتسابی و قابل تفهیم و تبیین است، علوم ظاهری است. علوم باطنی از عقل و فهم عقل خارج بوده و با بصیرت باطنی و قلب انسان تابیده میشود. این قسمت از علوم هرگز با خواندن و نوشتن فهم و درک نمی شود.
وی با بیان اینکه صوفیان خود را اهل حقیقت شمرده و علوم خود را از نوع علوم باطنی می دانند تشریح کرد: از نظر آنها عالم کسی است که هر زمان اراده کند علم خود را از خدا دریافت می کند. آنهاعلم منطق را وسیلهای برای سنجش از اشتباه می دانند.
نوروزی با اشاره به اینکه سلوک عارفان عشق محور است و موکل عشق در قلب است نه عقل، عنوان کرد: لذا ارزش گذاری معطوف به میزان تاثیرگذاری در قلب است. اگر حدیثی بر قلب تاثیر بگذارد پذیرفته است.
وی به اعتبارسنجی حدیث از صوفیان فرقه ذهبیه اشاره نموده و عنوان کرد: در اینجا بررسی رایحه و بوی حدیث را جایگزین علم رجال و حدیث شناسی میکنند.
انتهای پیام
منبع: مفاز