نقد نظریات برقعی در زمینه توسل 

0

بازدیدها: 60

 

سلام خطابی مسلمانان در پایان نماز، نشان دهنده این است که پیامبر (ص) صدای همه را می شنوند. باید به برقعی و امسال وی گفت که اگر پیامبر خدا سلام آنها را نمی شنود پس این کار همه مسلمانان لغو است. اگر می‌شنوند پس قطعاً توسلات ما را نیز می‌شنوند و به آنها پاسخ می دهند.

سید ابوالفضل برقعی از روحانیون معاصر است که عمده اندیشه وی ترکیبی از قرآن بسندگی و نفی عقاید شیعی است. وی در نیمه اول عمرش مطالبی را همسو با تفکرات شیعی نوشت. اما به نظر می رسد کتاب «منهاج السنه النبویه فی نقض کلام الشیعه و القدیریه» از ابن تیمیه که حاوی انتقادات شدید به شیعه و متعصبانه خواندن اعتقادات آن است، موجب شد تا در سن ۵۳ سالگی مدعی شود که در شیعه خرافات زیادی وجود دارد که خلاف متون دینی است و باید با این خرافات مبارزه کرد.

 

برقعی در کتاب دعای خود در زمینه انکار توسل می نویسد:

آیا از رسول خدا (ص) و یا امام خبری رسیده که ما را بخوانید؟ در صورتی که قطعاً چنین خبری وجود ندارد.

آیا اگر مردم پیغمبر (ص) را یا امام را بخوانند، ایشان به همه گوش می دهند و آیا همه جا حاضرند؟ و آیا آن یکی مانع از صوت دیگری نیست؟ این صفات و اوصافی است که مذهب سازان برای امامان خود قائل هستند. آیا اینان صفات خدا را دارند و با خدا شریک هستند که لایشغله شأن عن شأن و لا صوت عن صوت؟» (۱)

آیا پیامبر (ص) توسل ما را می‌شنود؟

در نقد و پاسخ به این سخنان برقعی باید گفت: آری در هر زمان و مکانی که از اهل بیت علیهم السلام طلب حاجت و توسل کنیم، درخواست ما را می‌شنوند و به آن پاسخ می دهند و این مطلب با دلایل ذیل قابل اثبات است:

 

_عرضه شدن اعمال امت بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

اعمال امت همواره به رسول خدا و بعد بر امام زمان علیه السلام عرضه می شود و آن حضرت از تمامی اعمال ما آگاه است. (۲)

 

_ شاهد بودن پیامبر و ائمه بر امت:

طبق آیات و روایات فراوان رسول خدا و ائمه شاهد بر اعمال امت هستند و اعمال همه را زیر نظر دارند و در روز پیامبر یکی از شاهدان خواهند بود و طبق آنچه دیده اند شهادت خواهند داد. «یا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (احزاب ۴۵)

ای پیامبر گرامی ما تو را به رسالت استالین تا (بر نیک و بد خلق) گواه باشید و (خوبان را به رحمت الهی) مژدهی و (بدان را از عذاب خدا) را بترسانی.»

 

_ سلام خطابی مسلمانان در نماز:

تمامی مسلمانان در پایان نماز به رسول خدا سلام می‌دهند. باید به برقعی و امسال وی گفت که اگر پیامبر خدا سلام آنها را نمی شنود پس این کار همه مسلمانان لغو است. اگر می‌شنوند پس قطعاً توسلات ما را نیز می‌شنوند و به آنها پاسخ می دهند.

 

_تسلط عزرائیل بر تمام جانداران:

طبق روایات موجود عزرائیل در آن واحد می‌تواند جان همه خلایق را بگیرد. طبق روایات دیگر هر روز به تمامی خانه های روی زمین سر می زند و تمام عالم همانند طشتی در برابر او است.(۳) با این حال هیچ کسی اعتقاد به ربوبیت اسرائیل ندارد و او را شریک برای خدا نمی داند.

 

پی نوشت:

۱. برقعی، سید ابوالفضل، دعا، ص۱۸.

۲. هیثمی، علی بن ابی بکر، مجمع الزوائد، ج۹، ص۲۴. «تعرض علی اعمالکم فما رایت من خیر حمدت الله علیه و ما رایت من شر استغفرت الله لکم.»

۳. ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، تفسیر این کثیر، ج۳، ص۴۶۶، «ان الله حوی الدنیا لملک الموت حتی جعلها کالطست بین یدی احدکم فهل یفوته منها شیء.»

 

انتهای پیام

منبع: ادیان نت