پنج گام در شکل گیری جریان احمد بصری

0

بازدیدها: 62

پنج گام در شکل گیری جریان احمد بصری

در بازخوانی پرونده جریان احمد بصری به پنج مرحله در شکل گیری این جریان می رسیم.  احمد بصری متولد ۱۹۶۸ در جنوب عراق، در شهر بصره و در روستایی در حاشیه‌ی شط‌ العرب می‌باشد. او در سال ۱۹۹۲ از دانشگاه بصره و در رشته‌ی عمران فارغ‌التحصیل و در سال ۱۹۹۹ وارد حوزه‌ی علمیه‌ی آیت‌ﷲ محمدباقر صدر شد و به‌ مدت کمتر از یک‌ سال در آنجا درس خواند و بلافاصله ادعای اولش ـ یعنی مبارزه با فساد مالی و علمی حوزه ـ را مطرح کرد.

 

1- حوزه علمیه آیت الله محمد باقر صدر

حوزه‌ی علمیه‌ی آیت‌ﷲ محمدباقر صدر، رسمی نبوده و هر شخصی، می‌توانسته در آنجا تحصیل کند.

جالب این که در این حوزه‌، هم‌زمان چهار مدعی مهدویت وجود داشته‌اند که یکی از آنها همین احمدالحسن است.

نفر دوم «احمد کاظم کرعاوی بصری» بنیان‌گذار فرقه و سازمان تروریستی جندالسما است.

نفر سوم «سید محمود حسنی سرخی»، که ادعا می‌کند همان سید حسنیِ مذکور در روایات است.

نفر چهارم «حیدر مُشَتَّت المُنشِداوی» که ادعای یمانی بودن کرده است.

2- نقش حیدر مشتت در شکل گیری جریان احمد بصری

حیدر مُشَتَّت، بعدها نامش را به ابوعبدﷲ حسین‌القحطانی تغییر داد.

در حال حاضر عده‌ای در تهران، قم و خوزستان، اعتقاد دارند که این شخص، همان یمانی موعود است که به قائم می‌پیوندد.

این شخص، ادعای مهدویت را به‌همراه احمدالحسن اعلام کرد و قرار گذاشتند که احمدالحسن فرزند و وصی امام زمان(عج) و حیدر مُشَتَّت نیز یمانی باشد.

این دو نفر در سال ۲۰۰۰ مکانی مانند حسینیه را تأسیس، نشریه‌ی «القائم» را راه‌اندازی کردند و علامت کنونی آنها ستاره‌ی داود است.

حیدر مُشَتَّت همراه با عیسی المزرعاوی برای تبلیغ جریان احمدالحسن وارد ایران و منطقه‌ی شادگان شد.

آنها نامه هایی خطاب به ۲۴ تن از مراجع تقلید تنظیم کردند که در نهایت نامه‌نگاری‌های ایشان با شکست مواجه شد.

جمعیتی ۵۰ نفره در سال ۱۳۸۱ از حرم حضرت معصومه(ص) تا جمکران را کفن‌پوشان و با شعار «ظهر المهدی» پیاده‌روی کردند.

عده‌ای از این افراد، از جمله حیدر مُشَتَّت دستگیر شدند.

حیدر مُشَتَّت بعد از آزادی از زندان به عراق بازگشت. با احمدالحسن به اختلاف برخورده و یک‌دیگر را دجال نامیدند.

البته با کشته شدن حیدر مُشَتَّت، فضا برای شکل گیری جریان احمدالحسن، بازتر شد و تبلیغاتش را بیشتر کرد.

3- مخالفت آیت الله سیستانی با جریان احمد بصری

وقتی حیدر مُشَتَّت کشته شد، اولین مخالف شکل گیری جریان احمدالحسن، آیت‌ﷲ سیستانی بود.

ایشان دستور دادند موکب‌های احمد بصری در مسیر پیاده‌روی اربعین جمع شود.

به‌همین خاطر احمدالحسن، ادعا کرد مصداق دجال سجستانی، آیت‌ﷲ سیستانی است، در حالی‌که می‌دانیم ایشان، اهل مشهد است.

 

موکب یمانی
موکب های احمد الحسن در مسیر پیاده روی اربعین به دستور آیت الله سیستانی جمع شد.

 

4- ماجرای پادگان الزرگه

آیت‌ﷲ سیستانی نقشه‌های احمدالحسن را بر آب کرده بود؛ احمدالحسن با احمد کاظم کرعاوی بصری متحد شده و در پادگان الزرگه نیروهای نظامی تربیت کردند.

آنها تصمیم داشتند در دهم محرم ۲۰۰۸ که مردم به‌سمت کربلا می‌روند و نجف خلوت می‌شود، آیت‌ﷲ سیستانی را ترور نمایند.

پلیس عراق، زودتر متوجه ماجرا شد و به محل استقرار آنها،در یک پادگان در منطقه الزرگه، حمله کرد.

کرعاوی کشته شد، ولی نشانی از احمدالحسن وجود نداشت، گرچه او در این پادگان، حضور داشته است.

 

5- اختلاف انصار احمد الحسن پس از ناپدید شدن وی

پس از ناپدید شدن احمدالحسن، عبدﷲ هاشم خود را مرید احمدالحسن معرفی کرد و ادعا کرد:

احمدالحسن پیش ما آمد و ما را نزد امام زمان(عج) برد؛ و امام فرمود شیوخ مکتب نجف، مال مردم را به باطل می‌خورند.

متقابلاً شیوخ مکتب نجف هم گفتند احمدالحسن، چند نفر از ما را نزد امام زمان(عج) برد و ایشان، به ما گفت:

عبدﷲ هاشم و دوستانش، موش‌های فاضلابند!

این درگیری دامنه‌دار بود تا اینکه شاخه‌ی سومی با نام «احلاس»، با توجه به روایت «كونوا احلاس بيوتكم» ایجاد شد.

این گروه می گوید احمدالحسن واقعی نزد ماست و گفته می‌روم تا با پدرم ـ امام زمان(عج) ـ نزد شما برگردم و قیام کنم.

شاخه‌ی چهارم ، گروه «جیش الغضب» می‌گوید یمانی، امیر جیش الغضب است و احمدالحسن، نزد ماست .

قرار است ما علیه سفیانی بجنگیم و مرادشان هم از سفیانی، داعش است گرچه در عمل، با این گروه، هیچ‌گاه نجنگیدند.

این گروه ها برای شکل گیری جریان خودشان از روش های تبلیغی مختلفی استفاده می کنند:

  • دیوار نویسی
  • توزیع شب‌نامه
  • برگزاری نماز جمعه
  • توزیع بروشور

 

(1)سازنده مستند «به‌سوی ظهور»، هدف این مستند زمینه‌سازی پذیرش یمانی از سوی مردم بود.

منبع:

درسنامه نقد و بررسی جریان احمدالحسن البصری، علی محمدی هوشیار

مستند خواب پریشان