آیا باید ظلم زیاد شود تا امام زمان (عج) ظهور کند؟

0

بازدیدها: 1

 

 

 

اعتقاد ما امام زمان (عج) متولد شده و بروز جسمانی دارد و خداوند عمر طولانی به ایشان عطا کرده تا در زمان مقرر ظهور کرده و به آنچه برانگیخته شده عمل کند.

 

تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور ترکیه در قالب یک تور علمی در سفر به ایران و مشهد مقدس از دانشگاه علوم اسلامی رضوی بازدید کردند.

 

این جوانان محب قرآن و عترت با هماهنگی مجمع جهانی اهل بیت از دانشگاه علوم اسلامی رضوی بازدید کرده و پای صحبت های معارفی و عقایدی حجت الاسلام دکتر سید محمد موسوی بایگی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی نشستند.

 

در هشتاد و ششمین قسمت از سلسله مطالب «در انتظار منجی» خلاصه ای از این جلسه که در رابطه با شناخت امام زمان عجل الله بوده است به خوانندگان تقدیم می شود.

 

وجود حجت خدا در همه زمان ها، ضروری مذهب شیعه

استاد موسوی بایگی وجود حجت خدا در زمین را یک اعتقاد ضروری در مذهب دانست که دلیل عقلی و فلسفی نیز دارد و همواره تا انسان بر روی زمین وجود دارد و حجت الهی نیز وجود خواهد داشت.

 

وی بیان کرد: اولین انسان خودش حجت خدا بوده است. بعد او هم این سلسله ادامه داشته است در هیچ زمانی از تاریخ بشر نبوده که زمین خالی از حجت باشد. اما درجات و مراتب آنها متفاوت است که در قرآن هم به آن اشاره شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی عنوان کرد: از نظر دین ما، بالاترین و کاملترین پیامبران حضرت محمد مصطفی (ص) است. بعد او نیز پیامبری نیست که وحی بگیرد و هر چه که برای هدایت بشر لازم بوده پیامبر اسلام، آن را آورده است.

 

وی ادامه داد: وحی و نبوت که تمام شده به معنی اتمام دامنه حجت خدا نیست. بلکه دلیل ضرورت هر یک متفاوت است. به اعتقاد ما امام زمان متولد شده و بروز جسمانی دارد و خداوند عمر طولانی به ایشان عطا کرده تا در زمان مقرر ظهور کرده و به آنچه برانگیخته شده عمل کند.

 

موسوی بایگی افزود: انسان از نظر فلسفی و کلامی وقتی به نهایت و کمال در این دنیا می رسد مردن او رخ می‌دهد. امام زمان (عج) هم وظیفه‌ای دارد که باید به کمال برسد. اما این کمال نسبت به خود او نیست بلکه نسبت به تکامل خلق و بندگان خدا باید محقق شود.

 

وظایف یک مسلمان نسبت به امام زمان (عج)

دانشیار دانشگاه رضوی در بیان وظایف انسان نسبت به امام زمان (عج) اظهار داشت: وقتی امام را پیشوا و حی و زنده می دانیم در قبال او وظایفی داریم. انجام این وظایف ابتدا به سود و منفعت خودمان است. یکی از آنها ترک محرمات و انجام واجبات است. ارتکاب به گناه امام را از ما ناراحت و ناراضی می‌کند. بنابراین باید به این امر توجه کرد تا رضایتشان را به دست آوریم.

 

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از وظایف ما توجه به حضرت و به یاد ایشان بودن است که در سراسر شئون زندگی حضورشان را درک کنیم. چه در وقت مشکلات و سختی ها و چه در شادی ها و خوشی ها باید به یاد حضرت بود. بعد از نمازها و عبادات به حضرت سلام بدهیم چرا که جواب سلام واجب است و ایشان جواب خواهند داد. نتیجه آن در زندگی ما اثر گذار خواهد بود.

 

موسوی بایگی در پاسخ به سوالی از امکان ملاقات حضوری با امام زمان، ضمن تایید این مطلب با شرایطی به داستان قفل فروش اصفهانی اشاره کرد و در ادامه از ارتباط دیگری با اهل بیت و حضور در مجالس و محافل مذهبی سخن گفت.

 

وی وظیفه انسان در زمان غیبت را حفظ خود از جهنم و اسباب و علل نافرمانی خداوند دانست و گفت: پس از آن در حد امکان به اطرافیان خود و اگر توانستیم به دیگران کمک کنیم تا از مهلکه بیرون بروند.

 

افزایش معرفت و شناخت، بالاترین وظیفه است

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی برای انسان وظیفه‌ای بالاتر از وظایف دینی و فردی همچون عبادات باعث شد که آن را معرفت و افزایش سطح شناخت انسان از دین و خدا و پیامبر و امامان معرفی نمود و افزود: امام زمان شیعه خردمند و عاقل می خواهد. اگر غیر از این باشد در زمان غیبت و یا حتی ظهور از راه درست خارج می‌شویم.

 

وی اشاره کرد: بیشترین ظلم به امام زمان (عج) را برخی از همین شیعیان مرتکب می شوند که ایشان را بعد معرفی می‌کنند و تصورات اشتباه دارند. برخی ظهور حضرت را در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌بینند. برخی ایشان را نعوذبالله در حد یک آدم‌کش می بینند که فقط می آید که سر بزند. بالاخره هر کسی یک دید اشتباه ممکن است نسبت به حضرت داشته باشد که این جهل جفای به ایشان است.

 

آیا باید ظلم زیاد شود تا حضرت ظهور کند؟

موسوی بایگی تصریح کرد: در رابطه با اینکه برخی می‌گویند ظلم باید زیاد شود، باید به دو نکته توجه کرد. منظور از ظلم، فقط قتل و دزدی و مانند این ها نیست. بلکه بزرگترین ظلم به بشریت ظلم به عقاید معرفت و شناخت نسبت به خدا و دین است.

 

وی همچنین گفت: نکته دوم، آنکه منظور از ظلم حد افراط آن نیست. زیرا در این صورت جامعه از هم می پاشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مثال بزنیم، چون این است که اگر دو در صد ظلم وجود دارد، منظور آن نیست که باید ظلم بیش از ۵۰ درصد شود. چرا که جامعه به کفر باقی می ماند اما به ظلم از هم خواهد پاشید.

 

موسوی بایگی در خاتمه گفت: پس به حد افراط منظور نیست. ۱۰ درصد ظلم در جامعه هم زیاد محسوب می شود. هر چیزی که از حد طبیعی خود خارج شود زیاد است.

 

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری اهل بیت (ع)