بازدیدها: 5
علم تجربی، برخلاف فلسفه و متافیزیک نمی تواند به صورت قیاسی آفرینش یا خدا را اثبات کند؛ زیرا علم تجربی با جهان فیزیکی و «قوانین طبیعت» سروکار دارد بهگونهای که پدیدههای درون جهان فیزیکی از آن قوانین پیروی میکنند، اما خداوند یک پدیده در درون جهان فیزیکی نیست که علم بتواند آن را بررسی نماید.
به گزارش فاران نیوز، علم تجربی، برخلاف فلسفه و متافیزیک نمی تواند به صورت قیاسی آفرینش یا خدا را اثبات کند؛ زیرا علم تجربی با جهان فیزیکی و «قوانین طبیعت» سروکار دارد بهگونهای که پدیدههای درون جهان فیزیکی از آن قوانین پیروی میکنند، اما خداوند یک پدیده در درون جهان فیزیکی نیست که علم بتواند آن را بررسی نماید.
به علاوه علم، رشتهای تجربی و استقرائی است؛ یعنی علم نمیتواند یقین پیدا کند که همه دادههای ممکن برای تبیین پدیدههای جهان یا خود جهان را در نظر گرفته است.
علم، تنها میتواند شواهد دال بر تناهی زمان گذشته در جهان را آنگونه که امروزه میدانیم هست، یا آنگونه که فکر میکنیم باشد را، شناسایی و تبیین میکند. همچنین علم میتواند احتمال بسیار اندک رخ دادن تصادفی شرایط لازم برای حفظ حیات در جهان را آنگونه که امروز میدانیم هست، یا آنگونه که فکر میکنیم میتواند باشد را، شناسایی کند…
برگرفته از کتاب «نگاهی نو به اثبات وجود خداوند در فیزیک و فلسفه معاصر»، رابرت اشپیتزر، ترجمه میثم توکلی بینا، تهران، انتشارات پارسیک، چاپ دوم، بهار 1402، ص 43 (با تلخیص)
انتهای پیام