بازدیدها: 16
نهبند نشانگر اصول دین زرتشت و اشوزرتشت است که برای پیروان و همکیشان زرتشتی هرگز قدیمی نمیشود و بسیار بکر و عملی و قابل پیدا برای انسان امروزی نیز محسوب میشود.
به گزارش فاران نیوز، اصول دین زرتشت را میدانید؟ همچنین بر پایه سنت زرتشتیان هر فرزند بهدین زمانی که به سن تکلیف میرسد طی مراسمی ویژه که مراسم سدرهپوشی نامیده میشود در برابر موبد زوت و همه فامیل و آشنایان با آزادی کامل به اصول و فروع دین آشوزرت پیمان وفاداری میبندد، پوشش ساده و سفیدرنگ سدره. نیز از ۹(نه) تکه تشکیل شده است.
این ۹ بند یا نه تکه، بیانگر ۹ اصل دین زرتشتی است که پیامهای او را به ما میرساند که من سعی میکنم اکنون برای شما بسیار فشرده بیان کنم، آنگاه میبینید که چرا و چگونه، این پیامها که پایه دین زرتشت هستند. اعلام شده است. هرگز قدیمی نمی شود و نه تنها برای انسان های امروزی تازه و بکر و عملی و قابل قبول است، بلکه تا انسان وجود دارد، اگر هر کس، در هر زمانی این اصول را پایه باورهای خود قرار دهد و به آن عمل کند. آنها پایبند باشند، هم می توانند فرد شایسته باشند و هم می توانند جامعه خود را به سوی کمال و رسایی راهنما باشند:
۱-باور به هنگتایی خدا: خدایی که اهورا(هستی بخش) و مزدا (دانای بزرگ) است و این دو صفت بزرگی و دانایی هم آهنگ و از هم جدا ناشدن است. خدایی که د رهمه جا و در همه چیز در تجلی است. خدایی که هر چه را آفریده نیک و لازم و ملزوم هوندیگر آفریده و خلاصه خدایی که صفات کامل آن در نماز صدویک نام خدا شرح داده شده است: برهمه چیز آگاه، بر همه کارها و بی نیازها و… .
۲-باور به پیامبری عاشقتشت : اولین پیام آوری که به باورهای پیشینیان خود پس از ده سال در کوه اشیدرنه، از سوی اهورامزدا به پیامبری برگزیده شد و از توحید و نبوت و خبر داد و پیام خود را منتره کرد. برانگزینده اندیشه) نامید و از (دئنا) به دین مفهوم وجدان سخن به میان آورد. باورهایی که ابتدا به مردم خود ارائه می دهند، نمود و آرام آرام دین او بخش بزرگی از این کرم خاکی را در برگرفته و پیروان او مزدهیسنان یا مزداپرستان و بعدها بهدین و زرتشتیان نامیده شدند.
۳-باور به روح و جهان واپسین(جهان مینوی): یعنی بهشت و گروسمان(خانه راستی) و دوزخ(خانه دروغ).
۴-باور به اشا(راستی): اشوزرتشت اولین کسی است که به وجود هنجار هستی(اشا) پیبرد واز حاکم بودن قانون اشا در جهان هستی (گیتی و مینو) سخن گفت. و فرمود انسان میتواند با خرد خویش به قوانین طبیعت (اشا) پی برده و از آن استفاده و یا سوءاستفاده نماید و انسان تنها زمانی میتواند خوشبخت زندگی کند که قوانین اشا را به درستی بشناسد و خود را با این قانون ابدی (اشا) همآهنگ و همراه سازد و…..
۵- باور به گوهر آدمی و آدمیت: برپایه آموزشهای اشوزرتشت تمام انسانها از هر جنس و نژاد و مذهبی دارای وجدان(دئنا) و خرد بوده و از جسم، جان، روح و فروهرِ بسیار بالندهتری نسبت به دیگر موجودات برخوردار است و قدرت تشخیص نیک از بد و ارزش گذاری را داشته و آزادی کامل در انتخاب راه را دارند و سرنوشت خود را میسازند و دارای حقوق برابر هستند و در مجموع «من» دارند و میتوانند «من» خویش را به هر صورتی که مایل باشند تغییر دهد و دارای بهترین منش «سپنته من» یا بدترین منش «انگره من» گردند و آموزش میدهد که وظیفه هر زرتشتی پیروی از «سپنته من» و مبارزه با تمام نیروهای اهریمنی یا «انگره من» است و… .
۶- باور به هفت پایه کمال: اشوزرتشت اهورامزدا را دارای شش فروزه: وهومن (منش نیک «یا اندیشه و گفتارو کردارنیک»)، اردیبهشت(راستی)، شهریور(تسلط برنفس)، سپندارمزد(دانش اندوزی و پویایی)، خرداد(رسایی خواهی و کمالجویی) و اَمرداد(بیمرگی و جاودانگی) میشناسد و میآموزاند که هر کس با تمرین و ممارست از این شش فروزه اهورایی به طور کامل برخوردار گردد، در پایه هفتم تکامل خویش به جز خدا نمیبیند و با او یکی میگردد. این باور در دورانهای بعد به صورت هفت شهر عشق یا هفت خوان رستم و نمادهای گوناگون دیگر در فرهنگ و عرفان ایرانی باقی ماندهاست.
۷- باور به نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان: اصول دین زرتشت دور نگهدارنده جنگافزار و آشتیدهنده است. خوشبخت کسی است که خوشبختی دیگران را فراهم نماید. باور به اینکه هر کس در هر مقام مادی و معنوی میتواند و باید به دیگران یاری رساند. گذشت و فداکاری(خویتوَدس) و کمک به نیازمندان، در دین زرتشت به صورت وقف و گُهنبار و جشنخوانیها و بخشش (میزد) و غیره…. به گونه ای بسیار آبرومند برگزار میگردد.
۸- باور به سپنتایی بودن (مقدس بودن) چهار آخشیج: آب و باد و خاک و آتش در دین زرتشت سپنتا است و زرتشتی وظیفه دارد محیط زیست را در حد توان پاک نگاه دارد.
۹- باور به فرشکرد بودن: بنابر آموزشهای گاتها، ما خواستارم از زمره کسانی باشند که جهان را به پیشرفت و آبادانی میبرند و با تمام توان در پویایی اندیشه و گفتار و کردار و آبادانی جهان سهیم شده است. جهان) باشند. هر بهدین باید کوشش کند با آوردن نور بر تاریکی و با دانش بر جهل پیروز گردد. نگری مثبت و یافتن روشهای نوین در زندگی (فرشکرد) یکی از مهمترین پایه های اساسی دین زرتشتی است.
انتهای پیام
منبع: امرداد