بازدیدها: 7
آیت الله شبیری زنجانی حفظهالله: شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم مجلسى مىتواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
آقاى خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذیل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است…
ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (٢/١٨) تذكّر داده است.
مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (٩٥/٢٢٧) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشتههاى صوفيه مسانخ است.
البته علامه مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست، ولى آن را از صوفیه مىدانست.»
📚 جرعهای از دریا، ٣/٢٥٦
علامه مجلسی رحمهالله بعد از نقل دعای عرفه مینویسد:
أقول قد أورد الکفعمی ره أیضا هذا الدعاء فی البلد الأمین و ابن طاوس فی مصباح الزائر: کما سبق ذکرهما و لکن لیس فی آخره فیهما بقدر ورق تقریبا و هو من قوله إلهی أنا الفقیر فی غنای إلی آخر هذا الدعاء و کذا لم یوجد هذه الورقة فی بعض النسخ العتیقة من الإقبال أیضا و عبارات هذه الورقة- لا تلائم سیاق أدعیة السادة المعصومین أیضا و إنما هی علی وفق مذاق الصوفیة و لذلک قد مال بعض الأفاضل إلی کون هذه الورقة من مزیدات بعض مشایخ الصوفیة و من إلحاقاته و إدخالاته.
این دعا را مرحوم کفعمی در «بلدالامین» و سید بن طاووس در «مصباحالزائر» نقل کردهاند، اما در هیچ یک از آنها و نسخهٔ قدیمی «اقبالالأعمال» فقرات آخرِ دعا يعنی از قسمت «إلهی أنا الفقير في غنای» تا آخر دعا وجود ندارد! و این فرازها مطابق با ادعیه ائمه معصومین علیهم السلام نیست، و بیشتر به ذوق و سلیقه صوفیان نزدیک است، از این روی، برخی از بزرگان برآنند که این یک ورق از الحاقات صوفیه است و از امامان معصوم نیست.
📚 بحار الأنوار، ط – بيروت، ٩٥/٢٢٧
اینجاست که قدر و منزلت عالِم دین و خباثت و خیانت صوفیه روشن میگردد. صوفیان در زمینه جعل و تحریف روایات، سابقه زیادی دارند و به همین مورد ختم نمیشود.
انتهای پیام