حدیث پریشانی بشر و دین و معنویت

0

بازدیدها: 7

بسیاری عصرِ حاضر را عصر ارتباطات، عصر تکنولوژی، عصر شتاب و سرعت و… نامیده اند و شاید این نامگذاری ها بی تناسب نباشند ؛ چرا که همه این عناصر با وسعتی زیاد در گستره زندگی فراگیر شده اند. امّا با نگاهی به آن روی سکّه، شاید بتوان نام دیگری بر این عصر گذاشت و آن را «عصر اضطراب» نامید ؛ اضطرابی که به درجات مختلف، گریبانگیر بسیاری از مردم شده است.

عوامل اضطراب

در جستجو برای یافتن عوامل این اضطراب ها در سخن معصومان، به موارد گوناگونی برمی خوریم که به نمونه هایی از آنها اجمالاً اشاره می گردد:

بی هویّتی و بی هدفی از بزرگ ترین عوامل اضطراب شمرده می شود. این عامل، بیشتر نتیجه شک و تردیدها و سؤال های رسوخ یافته در ذهن بشر است که به دلیل دوری از حقیقت و فطرت و کناره گیری از دین و معنویّت، بی پاسخ مانده است. امام صادق(ع) می فرمایند: «دل در سینه آدمی، پرحرکت و بی قرار است و حق را می جوید و فقط وقتی بدان دست یافت، آرام و قرار می یابد».(1)

امام صادق(ع) در حدیثی زیبا عوامل مهم اضطراب و نگرانی را برشمرده اند. ایشان می فرمایند: «پنج چیز است که هر کس یکی از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگی اش نقص دارد و فکرش مشوّش و دلش نگران است: اوّل، سلامت جسم، دوم، امنیت، سوم، گشایش در روزی، چهارم، مونس و همراهِ همفکر». راوی می پرسد: مونس هم فکر چیست؟ امام می فرمایند: «همسر خوب و فرزند خوب و هم نشین خوب» و می افزایند: «پنجم که در برگیرنده همه خصلت هاست، آسودگی خاطر و رفاه در زندگی است».(2)

امام باقر(ع) به نقل از سلمان فرمودند: «همان نَفْسِ آدمی، هنگامی که نقطه اتّکا و تضمین کننده ای برای تأمین زندگی اش نداشته باشد، به خود می پیچد و مضطرب می شود ؛ امّا هنگامی که توانست زندگی خود را تأمین کند، آرامش می یابد و مطمئن می گردد».(3)

پیامدهای اضطراب

بی شک، مضطرب شدن و گرفتاری در هیجان ها و اندوه های اضطراب، پیامدها و عواقبی دارد که به دو مورد از آنها اشاره می گردد:

امام صادق(ع) فرموده اند: «از دو خصلت بر حذر باش: اضطراب و تنبلی ؛ چرا که اگر مضطرب شوی، صبر و پایداری بر [مسیر [حق نخواهی داشت، و اگر تنبلی کنی، حقوق دیگران را ادا نمی کنی. همانا مسیح(ع) می گفت: کسی که هَمّ و غمّش زیاد شود، جسمش بیمار و رنجور خواهد شد».(4)

در جای دیگری امام صادق(ع) به نقل از پدرانش، در بیان توصیه های پیامبر(ص) به علی(ع) چنین فرموده است: «ای علی! کسی که اضطراب و نگرانی بر او مسلّط شود، راحتی و آسایش از او دور خواهد شد».(5)

راه نجات از اضطراب

پیش از این گفتیم که فطرت آدمی، حقیقت جوست و همواره به دنبال حقیقتی می گردد که به آن تکیه کند و چون بدان رسید و ایمان آورد، ملجأ و پناهگاه خود را یافته است و دیگر احساس تنهایی و ترس نمی کند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «کسانی که ایمان آورده اند…، نه بیم دارند و نه اندوهگین می شوند».(6)

اضطراب، آن گاه دوباره به سراغ آدمی می آید که غفلت و گناه، زمینه بروز پیدا کند و وجدان، زیر پا نهاده شود. بر اثر غفلت، هم مسیر و هدفْ گُم می شود و هم وسوسه گناه به وجود می آید. دوای هر دو درد، همانا یاد خداست: «بدانید که با یاد خدا، دل ها آرام می گیرد».(7) همچنین امام علی(ع) فرموده است: «یاد خدا صیقل دهنده سینه ها و مایه آرامش دل هاست».(8)

یکی دیگر از راه های غلبه بر نگرانی و اندوه، رضایت به قضا و قَدَر الهی است ؛ چرا که محرومیت ها و گرفتاری های زندگی، موجب افسوس و حسرت بسیاری می شود ؛ اما کسانی که به رحمت و لطف و همچنین به عدالت پروردگارْ اطمینان دارند، حجم گرفتاری ها را با رحمت و عدالت خدا می سنجند و بی رحمیِ سختی ها را در برابر لطف و بزرگواری او، به هیچ می انگارند و به قضای پروردگار، راضی اند ؛ چرا که علی(ع) فرموده است: «بهترین دور کننده هَمّ و غمّ (نگرانی و اندوه)، رضایت دادن به قضای الهی است».(9)

امام صادق(ع) راه دیگری را برای دوری از نگرانی و اندوه، سفارش می کنند. ایشان در این زمینه می فرمایند: «چه چیزی مانع آن می گردد که هرگاه بر یکی از شما اندوهی از اندوه های دنیا رسید، وضو بگیرد، سپس به مسجد برود و دو رکعت نماز بگذارد و خدا را بخوانَد؟ آیا نشنیده ای که خداوند [در قرآن کریم(10)] می فرماید: از شکیبایی و نماز، یاری بجویید؟».(11)

1 . الکافی، ج 2، ص 421 .

2 . الخصال، ص 284 .

3 . الکافی، ج 5، ص 89 .

4 . أمالی الصدوق، ص 636 .

5 . کتاب من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 355 .

6 . سوره بقره، آیه 277 .

7 . سوره رعد، آیه 28 .

8 . بحارالأنوار، ج 94، ص 151 .

9 . غررالحکم، ح 9909 .

10 . سوره بقره، آیه 45.

11 . تفسیر العیّاشی، ج 1، ص 43 .

انتهای پیام

منبع: حوزه