بازدیدها: 32
این نوشته به هیچ وجه در صدد اثبات صحیح بودن موضوع نگین و نقش انگشتری موسوم به شرف الشمس نیست. بلکه صرفا در صدد اثبات بی ربط بودن این موضوع با فرقه بهائیت می باشد.
به گزارش فاران نیوز،مردم بر این باور هستند که شرف الشمس یک نوع سنگ محسوب می شود. اما در واقع دعایی می باشد که حکاکی شدن آن بر روی نگین عقیق زرد توصیه شده است و از آداب ویژه ای برخوردار می باشد. در مورد آداب و خواص شرف الشمس مسائل مختلف و متعددی مطرح شده است که اعمال خاصی دارد و در روز نوزدهم فروردین بر روی آن حکاکی صورت میپذیرد.
همچنین برای این عمل فضیلتهایی نیز ذکر شده است، از جمله اینکه حرزی به جهت نگهداری از همه بدی های زمین و آسمان میباشد و آن اسم اعظم است و کامل ترین انگشتر می باشد.
بیربط به بهائیت
جدا از صحت این مسئله و فضیلت آن، برخی این عمل را به وهابیت نسبت میدهند.این نوشته به هیچ وجه در صدد اثبات صحیح بودن موضوع نگین و نقش انگشتری موسوم به شرف الشمس نیست. بلکه صرفا در صدد اثبات بی ربط بودن این موضوع با فرقه بهائیت می باشد. شرح این موضوع را در ادامه میخوانید.
الف) بررسی جایگاه عدد نوزده
عدد نوزده در قرآن کریم :
عدد 19 در قرآن كريم فقط يك بار تكرار شده است: «عَلَیها تِسعَةَ عَشَر» (آيه 30 سوره مدثر).
خداوند در اين آيات وضع بعضي از سران شرك و سخن آنان را در نفي و انكار قرآن مجيد و رسالت پيامبر (ص) بازگو ميكند و به مجازات وحشتناك آنان در قيامت اشاره ميكند.
اولين آيه قرآن، «بسم الله الرحمن الرحيم» داراي 19 حرف عربي است.
سوره علق اولين سوره اي كه بر پیامبر (ص) نازل شده است، 19 آيه دارد.
بیان دو نکته ذیل این موضوع شرف الشمس قابل تامل است.
اول : اعجاز عددى و نظم ریاضى قرآن به طور اجمالى و به صورت موجبه جزئیه ثابت است و این مسئله حتى مورد قبول مخالفان این نظریه نیز مىباشد. لکن تردید نداریم که بسیاری از آن چه در مورد اعجاز عددى و نظم ریاضى قرآن در این گونه کتابها گفته شده است صحیح نیست .
دوم: بد نیست بدانیم رشاد خليفه که مدعی اعجاز عدد نوزده در قرآن کریم بود، آياتي كه در مدح پيامبران مخصوصاً پيامبر اسلام بوده است، مانند آيه «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ»(توبه۱۲۸) را انكار ميكرد و در اواخر عمر كتبی بر ضد پيامبران و ائمه (ع) نوشته و آنها را متهم به تفرقه انداختن بين بشر، کرده بود.
عدد نوزده در روایات:
در بررسی روایات هیچ روایتی که دلالت بر اهمیت عدد نوزده نموده باشد یافت نشد.
عدد نوزده در بهائیت :
علی محمد باب و حروف حي، جمعا 19 نفر را تشکيل مي دهند و اظهار امر علني
علی محمد باب در کتاب بيان، عدد نوزده را به عنوان عددي مقدس معرفي نموده و در برخي احکام مورداستفاده قرار داده است و بعداز وی نیز میرزا حسینعلی بهاء برخي از آنها را تأييد کرد.
به عنوان مثال: بهائيان 19 ماه دارند که هر ماه 19 روز دارد و روز هايي که در سال باقي مي ماند به ايام هاء معروف است. بدين ترتيب ضيافت هر 19 روز يک بار و روزه 19 روز مي باشد. همچنين حداقل مهريه، 19 مثقال نقره است. 19درصد اموال به حقوق الله تعلق دارد. جريمه ” محزون و ناراحت کردن يک نفر ” 19 مثقال طلا است. اسباب خانه هر 19 سال يکبار تجديد مي شوند.
در فرقه بابيت نماز 19 رکعت بوده و …میرزا حسینعلی بهاء ، 19 سال پس از اظهار امر علی محمد باب واقع شد.
ب) نوزدهم فروردین :
اهمیت نوزدهم فروردین برای ایرانیان سابقه ای بسیار دیرین دارد که در منابع دینی زرنشتیان آمده است :
«نخستین ماه هر سال و نیز نوزدهمین روز هر ماه به چم نام فروردین (فروهر یا فروشی) است. بر گرفته از فره وهر (fravahr) به معنی پیش برنده و پیش کشنده است.
«فروردین» به زبان پهلوی «فرورتن»، گرفته شده از پارسی باستان؛ «افرورتینام» و به چم فروردهای پاکان و فروهرهای پارسایان است. فروردین همان فروهر است. فروهر ذرهای نور اهورایی است كه در بدن هركس نهاده شده تا روان را به راه راست راهنمایی كند. فروهر هیچ گاه آلودگی به خود نمیپذیرد. این ذره در آغاز پاک و بدون آلودگی بوده و همیشه هم پاک خواهد ماند و هرگز هیچ آلودگی و ناپاکی را به خود نخواهد گرفت. پس از مرگ بدن، فروهر راه بالا را میپیماید، به سرچشمه خود میپیوندد. چه نیکو است در این روز جامه نو پوشیدن و به یاد درگذشتگان بودن.»(۱)
۱. پورداوود، ابراهیم،فرهنگ ایران باستان،نشر اساطیر، تهران،1380 و نیز: اوستا، گزارش جلیل دوستخواه، نشر مروارید، 1381 تهران. و :
https://amordadnews.com/14308/
نویسنده: حجتالاسلام دکتر علیرضا روزبهانی
انتهای پیام