بازدیدها: 3
دکتر سید محمد تیجانی سماوی از اهالی شهر «قفصه» (یکی از شهرهای تونس) است. وی مطابق دین خاندان و همشهریهای خود، پیرو مذهب مالکی، از اهل تسنن بود. وی پس از گذراندن دوره تحصیلات، در صف دانشمندان درآمد، و درباره مذهب حق از مذاهب اسلام، پژوهشی پیگیر، هوشمندانه و خستگی ناپذیر کرد؛ و در این راه مسافرتها کرد.
تیجانی در نجف اشرف به محضر آیت الله خوئی(ره) و شهید آیت الله سید محمد باقر صدر(ره) رسید، و پس از بررسیهای فراوان، عمیقا به تشیع گروید و رسما شیعه شد، و شرح گرایش خود را در کتاب ارزشمندی که تألیف کرده، به نام «ثم اهتدیت» تبیین کرد، و کتابهای دیگری نیز تألیف کرده است، از جمله کتابی به نام معالصادقین که در این کتاب با طرح چندین بحث و استدلال، حقانیت مذهب تشیع را ثابت کرده است.
در ادامه بخشی از مناظره دکتر تیجانی سماوی را با آیتالله صدر را که در کتاب فوق آمده است، میخوانیم.
دکتر سماوی: چرا شیعیان در اذان و اقامه گواهی میدهند علی(علیهالسلام) «ولی خدا» است؟
آیتالله صدر: همانا امیرمؤمنان علی(علیهالسلام)، یکی از بندگان خدا است، که خداوند آنان را برگزیده و بر دیگران، شرافت و برتری داده است، تا بار سنگین رسالت را پس از پیامبران بر دوش بکشند، و اینان اوصیاء و جانشینان پیامبرانند، و اگر هر پیامبری جانشینی دارد، همانا علی بن ابیطالب(علیهالسلام) جانشین محمد(صلی الله علیه و آله) است، و ما او را بر سایر اصحاب مقدم میداریم، زیرا خدا و رسولش او را برتر دانستهاند، و در این مورد دلیلهای عقلی و نقلی از کتاب و سنت داریم، و این دلیلها هرگز شکبردار نیستند،، زیرا نه تنها از سوی ما متواتر و صحیح هستند، بلکه از سوی اهل تسنن نیز متواترند.
و در این زمینه، علمای ما کتابهای فراوانی نوشتهاند، و چون مبنای حکومت بنیامیه بر محور نابود کردن این حقیقت، و جنگیدن با علی(علیهالسلام) و فرزندانش و قتل آنها بود، و کار را به جایی رساندند که بر بالای منبرهای مسلمانان، آن حضرت را لعن میکردند، و مرم را با زور بر این امر، وامیداشتند،از این رو شیعیان و پیروان امام علی(علیهالسلام) گواهی میدهند که آن حضرت، ولی خدا است، و روا نیست که مسلمانی، ولی خدا را نفرین کند، و این شیوه شیعه،
در حقیقت مبارزه با هیئت حاکمه ستمگر بود، تا اینکه عزت را برای خدا و رسولش و مؤمنان به تثبیت برسانند، و انگیزهای تاریخی برای تمام مسلمانان و نسلهای آینده باشد تا به حقانیت حضرت علی(علیهالسلام) و انحراف دشمنانش پی ببرند.
به این ترتیب فقیهان ما بر این اساس حرکت کردند که گواهی دادن به ولایت علی(علیه السلام) را در اذان و اقامه مستحب میدانستند، نه اینکه جزئی از اذان یا اقامه باشد، بنابراین هرگاه آن کس که اذان یا اقامه میگوید، گواهی به ولایت علی(علیهالسلام) را به نیت اینکه جزئی از اذان یا اقامه است بگوید، اذان و اقامهاش باطل است.
انتهای پیام
منبع: شیعه نیوز