سند وصیت پیامبر در دست وصی
بازدیدها: 27
سند وصیت پیامبر در دست وصی
سند وصیت پیامبر(صل الله علیه و آله) به املاء ایشان و دست خط امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نوشته شده است،
متن این سند همان وصیت نامهای است که پیامبر در آن اسامی و تعداد جانشینان پس از خود را برای مردم اعلام فرموده است.
وصیت شفاهی پیامبر (صل الله علیه و آله)
پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) با نزول آیه 67 سوره مائده موظف به ابلاغ وصیت و اعلام اسامی اوصیاء دوازده گانه خود گردید
لذا هفتاد روز پیش از رحلت و در مسیر بازگشت از آخرین حج و در محل غدیرخم، رسالت خود را با تمام جزئیات آن ابلاغ فرمودند.
رسول گرامی اسلام(صل الله علیه و آله) پس از اعلام وصیت شفاهی خود (خطبه غدیر)، بارها مردم را به پذیرش وصایت اوصیاء اثنی عشر فراخواند.
چرا سند وصیت پیامبر به صورت کتبی لازم است؟
اصل سند وصیت پیامبر، قابل ارائه به همگان بوده و در هنگامه ظهور وصی دوازدهم نیز مورد استناد قرار میگیرد.
مکتوب نمودن وصیت و تولید سند وصیت نامه موضوعیت دارد.
دلیل آن برخورداری از قابلیت ارائه در هر زمان، به عنوان سندی برای اثبات حقانیت وصی رسول خدا(صل الله علیه و آله) میباشد.
ضمنا روایات معصومین(علیهم السلام)، وصیت پیامبر(صل الله علیه و آله) را شیئی به عنوان ملاک شناخت امام معرفی کردهاند که باید در دست وصی باشد.
به عنوان نمونه آمده است:
امام صادق(علیه السلام) فرمود: امام به سه خصلت شناخته شود که در دیگرى نباشد:
یکی اینکه نسبت به امام سابق از همه مردم نزدیکتر و منسوبتر باشد و وصى او هم باشد.
دوم اینکه سلاح رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نزد او باشد.
سوم اینکه وصیتنامه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) هم نزد او باشد.
اینها نزد من است و کسى درباره آن با من نزاعى ندارد.(1)
بنابراین، یکی از نشانه ها شناخت وصی، برخورداری از سند وصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) می باشد.
متن سند وصیت در کتاب سُلیم بن قیس هلالی
برخی از روایات مربوط به ماجرای وصیت رسول گرامی اسلام(صل الله علیه و آله) متن سند وصیت پیامبر را منطبق با خطبه غدیر دانسته اند.
علاوه بر آن، با تمامی روایات مربوط به عدد اوصیاء نیز همخوانی دارد.
سلیم بن قیس در کتاب اسرار آل محمد به ماجرای شب وفات اشاره می کند:
حضرت فرمود: برای من صحیفهای بیاورید،
پس براى حضرت صحیفه را آوردند.
پیامبر(صل الله علیه و آله) نام امامان هدایت کننده بعد از خود را یکى پس از دیگری املاء مىفرمود و على(علیه السلام) به دست خویش مىنوشت.
همچنین فرمود: من شما را شاهد مىگیرم که برادرم و وزیرم و وارثم و خلیفهام در امّتم على بن ابى طالب است و سپس حسن و بعد حسین و بعد از آنان نه نفر از فرزندان حسیناند».(2)
افرادی مانند احمد بصری، اگر مدعی وصایت پیامبر هستند باید قادر باشند که این سند را ارائه دهند.
پی نوشت:
(1). کافی، ج1، ص379؛ بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج1، ص182؛ بحارالانوار، ج26، ص217.
(2) کتاب اسرار آل محمد، ج2، ص877
منبع: درسنامه نقد و بررسی جریان احمد بصری، علی محمدی هوشیار