عادی‌سازی روابط توسط انجمن حجتیه و استراتژی‌های آن

0

بازدیدها: 8

انجمن حجتیه پس از انحلال رسمی در 1362، با تاکتیک عادی‌سازی روابط از طرق مختلف به نفوذ پنهان در نهادهای حساس پرداخت است.

به گزارش فاران نیوز، نفوذ انجمن حجتیه در دستگاه های اجرایی و سایر مراکز تأثیرگذار و تصمیم گیر کشور، از جمله نگرانی های امام خمینی بـود کـه با تعابیر و بهانه های مختلفی به آن متذکر می شد، مانند تذکر به فقهای شورای نگهبان که مواظب باشند، یک مرتبه انجمن حجتیه ای ها همه چیز آنان را نابود نکنند.(۱) و از همه مهم تر اینکه، اجازه حضور افراد مؤثر انجمن در مناصب حساس و کلیدی را صـادر نکرده و بر آن تأکید داشتند(۲) چرا که حضور آنان، مجلس و دولت را به انحراف می‌کشاند.

تمامی این حساسیت ها و نگرانی ها برای زمانی بود که اعضای انجمن حجتیه، باورهای خود را به طور علنی تبلیغ می‌نموده و با القای ناامیدی در بین جوانان آنان را از انقلاب اسلامی دور می‌داشتند اما بــا اوج گرفتن مخالفت انقلابیون و روشنگری درباره خطرات اندیشه انجمن، نا گزیر به انحلال انجمن تن داده و با صدور بیانی‌های در مرداد ۱۳۶۲ از تبلیغ علنی اندیشه ها و آرای دینی و سیاسی خود باز ایستادند اما این پایان داستان انجمن نبوده و هیچگاه از اندیشه‌های پیشین کناره‌گیری ننمودند، بلکه با «تا کتیک عادی‌سازی روابط»، پای در لایه‌ای عمیق‌تر گذاشته و نفوذ دیگری را رقم زدند که در چند محور، مورد اشاره و بررسی قرار می‌گیرد:

۱. خدمات اجتماعی:

انجمن حجتیه با ارائه خدمات اجتماعی مانند مدرسه‌سازی، مسجدسازی، و توزیع کیف و کفش در مناطق محروم، به عادی‌سازی روابط با مدیران اجرایی و فرهنگی می‌پردازد. آنها بدون تأکید بر نام انجمن حجتیه، خود را به عنوان گروهی از شیعیان دلسوز معرفی کرده و اختیارات فرهنگی آن مناطق را به دست می‌گیرند. سپس با ایجاد ارتباط مؤثر با جوانان، سیاست‌های خود را با پوشش دفاع از امامت پیش برده و مسئله امامت و خلافت را به عنوان اولویت اول معرفی می‌کنند. در این فرآیند، اطاعت از ولایت فقیه را در تعارض با مسئله امامت قرار داده و جوانان شیعه را به کنشگران مذهبی علیه ولایت فقیه و انقلاب اسلامی تبدیل می‌کنند.

۲. خنثی‌سازی منتقدین:

انجمن حجتیه با ثبت اسامی منتقدین و مخالفین خود و استفاده از روش‌های گوناگون، موفق به خنثی‌سازی آنها شده است. با ایجاد فضای احساسی و بمباران محبت، برخی منتقدین را در ترفند «مدیون‌سازی» گرفتار کرده و امکان هرگونه مخالفتی را از ایشان می‌گیرند. همچنین با استفاده از وساطت فضلا یا دست‌اندرکاران، فضای تقابل را به فضایی صمیمی تبدیل کرده و انجمن را به عنوان جزء لاینفک در اجرای برخی امور مذهبی و دینی معرفی می‌کنند.

البته باید توجه داشت که مخالفین انجمن حجتیه لزوماً انقلابی نبوده و گاهی میان انگاره‌های هویتی و ارزشی آنها و ارزش‌های انجمن حجتیه، با سکولار بودن هر دو، رابطه‌ای دوسویه وجود دارد که شانس پیوند و عادی شدن روابط آنان را تقویت می‌کند.

پینوشت:

۱. امام خمینی، صحیفه، ج ۲۱، ص …

۲. هاشمی رفسنجانی، اکبر و هاشمی، فاطمه، پس از بحران، دفتر نشر معارف انقلاب، ص ۱۴۴.

حجت‌الاسلام علی محمدی هوشیار

انتهای پیام

منبع: روشنگر