معرفی پنج کتاب در نقد و بررسی ادعاهای احمد بصری

0

بازدیدها: 58

احمد اسماعیل بصری در سال 1968 میلادی در بصره عراق متولد شد، و در سال 2003 میلادی ادعا کرد که یکی از فرزندان امام مهدی (علیه السلام) است و با پنج واسطه به حضرت مهدی (علیه السلام) منتسب می‌شود. احمد الحسن بدون هیچ دلیل و مدرکی ادعا کرده که وصی امام مهدی (علیه السلام) است. تنها دلیل وی خوابی است که از وی نقل شده که در عالم خواب به دیدار امام مهدی (علیه السلام) مشرف شده است.
احمد الحسن در سال 1999 مدت بسیار کوتاهی در حوزه علمیه نجف درس خواند و پس از مدتی به علل نامعلوم تا سال 2001 میلادی در زندان ابوغریب زندانی شد، ولی به درخواست صلیب سرخ جهانی آزاد شد و به این ترتیب در سال 2003 میلادی خود را فرزند امام مهدی (علیه السلام) معرفی کرد. (1)

کتاب ها و مقالات بسیاری به صورت رسمی و مستقل در رد دعوت احمد بصری منتشر شده اند. تعداد زیادی از آنها در سایت مرکز دراسات تخصصی امام مهدی(عجل الله تعلی فرجه) و مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(علیه السلام) موجود است. در اینجا به معرفی پنج کتاب در رد دعوت احمد بصری می پردازیم.

 

 

1- دجال البصره (2)

 

این کتاب در هشت فصل به قلم آیت الله شیخ علی کورانی عاملی تنظیم شده است. نویسنده محترم در فصول مختلف کتاب حرکات دجالان عراق از جمله حرکت احمد اسماعیل بصری و حیدر مشتت را معرفی و بررسی کرده است. ایشان پس از بیان حکایاتی از احمد بصری و تلاش های او و پیروانش، به اختصار بسیاری از شبهه ها و دلایل بی پایه آنها را پاسخ داده و نقض کرده است.

 

در مقدمه چاپ دوم کتاب، یادداشتی از حاج داخل عبدالزهراء السلمی منتشر شده است. او که از بزرگان عشیره احمد اسماعیل در بصره است در یادداشتش مطالب ارزشمندی درباره پیشینه خانوادگی و نسب احمد بصری بیان کرده است.

 

2- الرد القاصم (3)

این کتاب تألیف شیخ علی آل محسن در رد کتاب الوصیه المقدسه الکتاب العاصم من الضلال است. کتاب گفته شده نیز از تألیفات احمد بصری است که در آن به دو سؤال پاسخ داده است.

شیخ علی آل محسن در مقدمه مفصل کتابش، پس از بیان روش تحقیق خود، روایت وصیت را که مورد استدلال احمد بصری است به تفصیل و از جهت های مختلف بررسی مرده است. سپس به بیان روایاتی درباره ائمه دوازده گانه (علیهم السلام) و روایات مهدیین در کتب شیعه پرداخته است، در انتهای مقدمه نیز بسیاری از ادعاهای احمد بصری را آورده است؛ در ادامه دو فصل را به بررسی دقیق و تفصیلی دو جواب احمد بصری در کتاب الوصیه المقدسه پرداخته و در ضمن آن به برخی شبهه های مدعیان، خطاهای فاحش احمد بصری در موضوع های مختلف و بحث خواب و رؤیا و امور دیگر پاسخ داده است. در پایان کتاب نیز تشابهات ادعاها و ادله احمد بصری و احمد قادیانی بیان و بررسی شده است.

 

3- أهدی الرایات (4)

این کتاب، دومین تألیف شیخ علی آل محسن در رد احمد بصری و پیروانش است. در این کتاب شخصیت یمانی به تفصیل بررسی شده است و نویسنده اموری چون از یمن بودن یمانی، بداء در علائم حتمی ظهور، زمینه سازان ظهور امام، مقامات یمانی، بیعت با یمانی و یاری او، اعتقاد به او و وحدت با تعدد یمانی را واکاوی کرده و به شبهه ها پاسخ گفته است؛ در پایان نیز با بیان شش دلیل، بطلان ادعاهای احمد بصری بیان شده است.

 

4- المهدویه الخاتمیه (5)

این کتاب که در دو جلد فراهم آمده، مجموعه بحث های استاد سید ضیاء خباز است که عبد الله معرفی آن را نوشته است. استاد فاضل پس از بیان بحث های مقدماتی و مهم در فصل اول، در شش فصل دیگر به ترتیب به فقه علایم ظهور، نیابت امام عصر در زمان غیبت، قانون شناخت حجت خدا، مناقشه دلایل مدعیان مهدویت و پاسخ به شبهه هایی دربارهمقام مرجعیت پرداخته است. نویسنده در بحث های طولانی و مفصل خویش انواع دلایل مدعیان را بیان کرده و به هر یک پاسخی به فراخور بحث داده است.

 

5- الشهب الاحمدیه (6)

شیخ احمد سلمان نویسنده این کتاب است. مؤلف پس از توضیحی درباره دعوت احمد بصری، به ادعای مهدی اول بودن او می پردازد و روایت وصیت را که مورد استناد مدعیان است، بررسی می کند. سپس به ادعای سفارت احمد بصری از جانب امام، یمانی و امام سیزدهم بودن او و قانون شنخات امام می پردازد. در ادامه برخی دلایل پیروان احمد بصری را بررسی کرده و در پایان بحث هایی درباره صفات ادعا شده برای احمد بصری، زنده یا مرده بودن او و مطالبی در خصوص مراجع عظام تقلید مطرح می کند.

 

پی نوشت:

1- پرسش‌هاو پاسخ‌ها پیرامون دعوت انحرافی احمد اسماعیل گاطع، ص9-10

2- دجال البصره، احمد اسماعیل المسمی نفسه الامام احمد الحسن

3- الرد القاصم لدعوه المفتری علی الامام القائم

4- أهدی الرایات، دراسه فی شخصیه الیمانی

5- المهدویه الخاتمه فوق ضیف الدعاوی و تضلیل الادعیاء