من یظهره الله چالش بزرگ در بابیت و بهائیت

من یظهره الله
0

بازدیدها: 13

چالش من یظهره الله در بابیت و بهائیت

اهمیت مساله “من یظهره الله” زمانی مشخص می شود، که بدانیم آینده بابیت در گروی ظهور فردی بوده است که تمامی آمال و آرزوها علی محمد شیرازی را محقق کند، فردی که کتاب بیانش را تکمیل و آئین ساختگی او را سامان بخشد لذا وعده ظهور همین فرد یاران باب را به طمع انداخت تا با ادعاهای متعدد خود را همو خوانده و این لقب را برازنده خود بدانند.

آنچه مسلم است با توجه به نقش کلیدی “من یظهره الله” در پیشبرد بابیت، طبیعی است تأکیدات فراوانی در میان گفته های  علی محمد شیرازی (باب) به عنوان موسس این فرقه وجود داشته باشد.

هر آزاد اندیشی با اندکی تامل در آثار این جوان شیرازی و بررسی گفته ها و نوشته های باب در زمینه “من یظهره الله” به این نتیجه خواهد رسید که موعود بابیت در آثار باقی مانده از رهبر این فرقه دچار تناقضات فراوان است، به گونه ای که تشخیص این فرد برای پیروان باب نیز مشکل بوده و بعد از اعدام باب افرادی همچون حسینعلی نوری توانستند با اغوای دیگران و قتل و کشتار مخالفین، عده ای از بابیان را مجاب سازند تا به “من یظهره اللهی” او شهادت دهند.

من یظهره الله در آثار باب

جهت تبیین بهتر مطلب، تعدادی از جملات کلیدی علی محمد شیرازی در مورد موعود بابیت را بیان می کنیم تا روشن گردد، آنچه باب وعده آن را داده و بهائیت نیز خود را مصداق آن دانسته است اباطیلی بیش نیست.

*علی محمد شیرازی در کتاب بیان در باب شانزدهم از واحد دوم این گونه مریدانش را دعوت به پیروی از ” من یظهره الله ” می کند:
«وصیت می کنم اهل بیان را که اگر در حین ظهور من یظهره الله کل موفق به آن جنت عظیم و لقای اکبر گردید. طوبی لکم ثم طوبی لکم ثم طوبی لکم»

وی در باب 5 از واحد هشتم اشاره به زمان ظهور “من یظهره الله” می کند و میگوید:

«وقت ظهور من یظهره الله را جز خداوند کسی عالم نیست»

اما در تناقضی آشکار در باب هفدهم از واحد دوم کتاب بیان زمان ظهور “من یظهره الله” را مشخص می کند:

«اگر در عدد غیاث ظاهر گردد و کل داخل شوند احدی در نار نمی ماند و اگر الی مستغاث رسد و کل داخل شوند احدی در نار نمی ماند الا انکه کل مبدل می گردد به نور»

مطابق حروف ابجد کلمه غیاث ظهور من یظهره الله 1511 سال بعد از ظهور بیان می باشد و یا مطابق عدد مستغاث 2001 سال پس از ظهور بیان خواهد بود!

اما داستان ظهور موعود بابی ها زمانی جالبتر می شود که نویسنده بابی در کتاب نقطة الکاف می گوید علی محمد شیرازی پس از دریافت نامه های یحیی نوری (صبح ازل) ذوق زده شده و او را جانشین خود قرار می دهد.

سید علی محمد شیرازی نامه ای را به خط سید حسین کاتب برای صبح ازل می نویسد و او را جانشین خود قرار می دهد.

وی در این نامه می گوید:

«هذا کتاب من عنده الله المهیمن القیوم الی الله المهیمن القیوم … هذا کتاب من علی قبل نبیل ذکرالله للعالمین الی من یعدل اسمه اسم الوحید ذکرالله للعالمین قل کل من نقطه البیان لیبدؤن ان یا اسم الوحید فاحفظ ما نزل فی البیان و امر به فانک لصراط حق عظیم»

به تصریح این نامه جانشین علی محمد شیرازی کسی جز یحیی نوری برادر حسینعلی نوری (بهاء الله) نیست، اما پس از گذشت 12 سال بهاء الله تاب تبعیت از برادر را نیاورد و با همکاری گروهی از بابی ها اعلام نمود “من یظهره الله” حقیقی او هست و برادرش نمی تواند جانشین باب و “من یظهره الله” باشد.

سوال مهم

فارغ از تمامی ادعاها و حرف های باطل بابیت و بهائیت این نکته قابل تأمل است که چگونه بابی ها سرکردگان فرقه را بخاطر تناقضات و دروغ هایشان در مورد ” من یظهره الله ” نقد نکردند و نپرسیدند چگونه این افراد پس از گذشت یک دهه چنین ادعایی را مطرح می کنند، در حالیکه طبق گفته باب در بهترین فرض بیش از 1500 سال زمان خواهد گذشت تا “من یظهره الله” ظهور پیدا کند.