بازدیدها: 6
موج کره ای که از دهه ۹۰ میلادی با حمایت دولت کره جنوبی و شرکتهای بزرگ جهانی آغاز شد، از طریق سریالها و موسیقیهای کیپاپ، به ابزاری برای نفوذ فرهنگی در سراسر جهان تبدیل شده است. این جریان با ترویج فرهنگ مصرفگرایی و فردگرایی، انتظارات غیرواقعی از زندگی را در میان جوانان ایرانی شکل داده و باعث کاهش اعتماد به نفس، افسردگی و بحرانهای روانی در آنها شده است. این روند نهتنها هویت ملی را به چالش کشیده، بلکه در مواردی به فاجعههای انسانی مانند خودکشیهای پی در پی میان ستارگان کرهای منجر شده است.
به گزارش فاران نیوز، موج کره ای، یک پروژه مهندسیشده فرهنگی است که با حمایت دولت کره جنوبی و شرکتهای چندملیتی، از دهه ۹۰ میلادی آغاز شد. این موج در ابتدا با سریالهای احساسی کرهای در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا گسترش یافت و در مرحله دوم، با سرمایهگذاری گسترده بر موسیقی پاپ (K-pop)، به ابزاری برای نفوذ فرهنگی در سراسر جهان تبدیل شد. این جریان، که با بهرهگیری از شبکههای اجتماعی و تبلیغات گسترده تقویت شده است، اکنون تأثیرات منفی عمیقی بر نوجوانان ایرانی دارد.
بیشتر بخوانید:
موج کره ای چگونه هویت فرهنگی نوجوانانمان را دستخوش تغییر قرار داده است؟
کرهایها با تبلیغ سبکی از زندگی که بر پایه مصرفگرایی، فردگرایی و ظاهربینی بنا شده، درصدد القای فرهنگ بیگانه و تضعیف هویت ملی در کشورهای هدف، ازجمله ایران، هستند. سریالها و موسیقیهای کرهای، با تصویرسازی غیرواقعی از زندگی، باعث شکلگیری انتظارات کاذب در میان جوانان شده و ارزشهای خانوادگی و اجتماعی بومی را به چالش کشیدهاند.
آسیبهای روانی ناشی از کیپاپ و فرهنگ کرهای
- ایجاد حس ناکامی: جوانان ایرانی، با مقایسه خود با خوانندگان و بازیگران کرهای، که تحت استانداردهای سختگیرانه زیبایی و تناسباندام قرار دارند، دچار کاهش اعتمادبهنفس و افسردگی میشوند.
- ترویج فرهنگ شهرت و موفقیت دروغین: کیپاپ با نمایش زندگی پرزرقوبرق ستارگان، این توهم را ایجاد میکند که موفقیت صرفاً از طریق ظاهر، جراحیهای زیبایی و پیروی کورکورانه از مدهای غربی بهدست میآید.
- افزایش نرخ افسردگی و خودکشی: بسیاری از ستارگان این صنعت، به دلیل فشارهای شدید روانی، خودکشی کردهاند. این موضوع بر طرفداران آنان نیز تأثیر گذاشته و موجب افزایش تمایل به افسردگی و ناامیدی در میان نوجوانان شده است.
فاجعه خودکشی در میان ستارگان کرهای
در سالهای اخیر، صنعت سرگرمی کره جنوبی شاهد موارد متعددی از خودکشی هنرمندان مشهور بوده است. این موضوع بحثهای گستردهای را درباره فشارهای روانی و چالشهای حرفهای در میان ستارههای پاپ و سینما برانگیخته است.
چویی جینری، معروف به «سولی»، فعالیت خود را به عنوان بازیگر کودک آغاز کرد و سپس به عنوان عضو گروه دخترانه اف (اکس) وارد دنیای موسیقی شد. در سال ۲۰۱۵ این گروه را ترک کرد تا به حرفه بازیگری بپردازد. پس از یک وقفه سهساله، در سال ۲۰۱۸ فعالیت موسیقی خود را با همکاری در تکآهنگ «یکروزه» از سر گرفت و در سال ۲۰۱۹ اولین اثر انفرادی خود، «دیو»، را منتشر کرد. او در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ در اقدتم به خودکشی کرد.
گو هارا، عضو گروه کارا و بازیگر مجموعه تلویزیونی «شکارچی شهر»، یک ماه پس از خودکشی دوست صمیمیاش سولی، در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۹ در خانهاش درگذشت. گزارشها حاکی از آن بود که او از سوی دوست سابقش تهدید به انتشار تصاویر خصوصی شده بود که این فشار روانی شدیدی بر او وارد کرده و اقدام به خودکشی نموده است.
لی اون جو، بازیگر مجموعههای تلویزیونی «فونیکس» و «اسکارلت لتر»، در ۲۲ فوریه ۲۰۰۵، تنها چند روز پس از فارغالتحصیلی، به دلیل افسردگی و احساس پشیمانی از بازی در صحنههای خاص، خودکشی کرد. در نامهای که از او به جا ماند، به احساس پوچی و ناامیدی اشاره کرده بود.
آن جه-هوان، هنرپیشه سینما و تلویزیون، در سال ۲۰۰۸ دست به خودکشی زد.
جونگ هیون، خواننده اصلی گروه شاینی، در دسامبر ۲۰۱۷ و در سن ۲۷ سالگی درگذشت. او در یادداشتی به افسردگی شدید خود اشاره کرده بود و اینکه دیگر توان اجرای پرهیجان برای مردم را ندارد.
سئو مین وو، خواننده گروه «۱۰۰ درصد»، در سن ۳۳ سالگی در خانهاش جان باخت. علت مرگ او مصرف بیش از حد مواد مخدر یا ایست قلبی ناشی از فشار روانی عنوان شد.
چائه دونگ ها، عضو سابق گروه «اس جی»، در مه ۲۰۱۱ خودکشی کرد. گفته میشود افسردگی ناشی در تصمیم او تأثیرگذار بوده است.
سئو جی وُن، یکی از اولین ستارههای پاپ کرهای، در سن ۱۹ سالگی دست به خودکشی زد.
یو نی، بازیگری که به موسیقی پاپ پیوست، در سال ۲۰۰۷ به دلیل فشار ناشی از پیامهای نامناسب و شرایط سخت زندگی، خود را دار زد. پس از مرگ او، شرکت تولیدی آلبوم جدیدی از آثارش منتشر کرد.
آن سو جین، خوانندهای که در مسابقات استعدادیابی شرکت داشت، پس از کنار گذاشته شدن از گروه «آوریل»، در سن ۲۲ سالگی خودکشی کرد.
و به تازگی کیم سه-رون، بازیگر مستعدی که از ۹ سالگی وارد دنیای بازیگری شد، در سال ۲۰۲۲ به دلیل رانندگی در حالت مستی و پیامدهای اجتماعی ناشی از آن، با هجمه شدید رسانهها و کاربران شبکههای اجتماعی مواجه شد. او به تدریج منزوی شد و در نهایت روز یکشنبه، جسدش در خانهاش پیدا شد. او هیچ یادداشتی از خود به جا نگذاشته است.
این حوادث نشاندهنده پوچی در میان چنین هنرمندانی است که برای بعضی از جوانان و نوجوانان این سرزمین الگو محسوب شدهاند.
انتهای پیام
منبع: روشنگر