بهائیت در کمین ازدواج

0

بازدیدها: 3

 

ازدواج، نخستین سنگ‌بنای تشکیل خانواده، یعنی یکی از مهم‌ترین بنیادهای اجتماعی جوامع می‌باشد. در طول تاریخ، گروه‌های گوناگون، همواره تلاش کرده‌اند با هدف حفظ، تثبیت یا استیلای خود، اقدامات مختلفی انجام دهند.

به گزارش فاران نیوز، ازدواج، نخستین سنگ‌بنای تشکیل خانواده، یعنی یکی از مهم‌ترین بنیادهای اجتماعی جوامع می‌باشد. در طول تاریخ، گروه‌های گوناگون، همواره تلاش کرده‌اند با هدف حفظ، تثبیت یا استیلای خود، اقدامات مختلفی انجام دهند. در این میان، نقش و کارکرد مهم وصلت و ازدواج در فراز و فرود حکومت‌ها، خاندان‌ها و رجل سیاسی و نظامی کشورهای جهان، نشان می‌دهد که مقوله ازدواج بر این امور، تأثیر بسزایی دارد. ازدواج‌های فرقه‌ای یا با برنامه‌ریزی تشکیلاتی نیز امری مرسوم در میان فرقه‌های مختلف بوده‌است. بهائیت، یکی از این فرقه‌هاست که تبلیغ و جذب در رأس امور مهم آن قرار داشته و فعالیت در راستای افزایش شمار بهائیان، می‌تواند توجیه هر گونه عملی در این فرقه باشد. از میان شیوه‌های مختلف جذب، ازدواج از بهترین و امن‌ترین پل‌هایی است که امکان تحقق اوجب واجبات فرقه ، یعنی تبلیغ را فراهم می‌آورد، چرا که اولاً در این موارد، با ترفندهای برنامه‌ریزی‌شده، اغلب شخص را بهائی می‌کنند و در غیر این صورت هم، شخصیتی از او می‌سازند که دیگر تقید خاصی به احکام اسلام نخواهد داشت. به همین خاطر است که گر چه در بهائیت، ازدواج با غیربهائیان یا ازدواجی موسوم به ازدواج بعید¹، بسیار مورد توصیه قرار گرفته، با این حال تأکید شده حتماً تمام فرامین بهائی در ازدواج، مو به مو رعایت شود و از همان ابتدا، حق تربیت فرزندان احتمالی، به نفع بهائیت، محفوظ بماند.

امروزه، ازدواج بهائی تحت نظارت شوراهای محلی بهائی (محفل محلی) صورت می‌گیرد که وظیفه دارند نسبت به رعایت شروط عقد بهائی، اطمینان حاصل کنند.² دختر و‌پسر بهائی، حق ندارند به میل خود با هر کسی ازدواج کنند و از تمام مراحل، از انتخاب تا خواستگاری باید زیر نظر محفل بهائی صورت بپذیرد، به طوری‌که در صورت عدم رضایت تشکیلات، برای تمام افراد دخیل در آن انتخاب غیرتشکیلاتی، طرد اداری صورت می‌پذیرد. بنابراین در وهله اول، خود شخص و نسل وی، به آمار بهائیان اضافه می‌شوند. در مرحله دوم، اقوام درجه یک فرد بهائی، به‌تدریج با فرقه آشنا شده و ممکن است تحت تأثیر جو فریبنده آن، از تقیدات پیشین خود فاصله بگیرند.

تشکیلات بهائیت هم برای دامن‌زدن به چنین وصلت‌هایی، از ابزارهایی متنوع بهره می‌برد. یکی تز روش‌ها و ابزارهای تبلیغ در بهائیت، استفاده از جذابیت‌های جنسی است مثلاً، تشکیلات با ایجاد برنامه‌هایی همچون برگزاری مهمانی‌های مختلط و ایجاد ارتباط احساسی و عاطفی، برای جذب و پیوستن افراد به این فرقه، زمینه‌سازی می‌کند.

با این حال، با توجه به موج ابراز علاقه و ازدواج بهائیان با پسران و دختران شیعه، شایسته است در مورد اهداف فرقه، برنامه آن برای تولد و تربیت فرزندان، مباحث فرهنگی، اجتماعی و تبعات این‌گونه ازدواج‌ها، توجه بیشتری شود. چنین ازدواج‌هایی می‌توانند سرنوشت یک یا چند نسل را متأثر ساخته و آن را برای همیشه تحت کنترل و حصار تشکیلات بهائیت ببرند.

۱. ازدواج بعید یعنی ازدواج با غیر

از خویشاوندان و افرادی که از پیشینه‌های قومی و جغرافیایی متفاوت هستند که در بهائیت، بسیار مورد ستایش و‌توصیه قرار‌ گرفته‌است.

۲. سایت ازدواج بهائی، بخش مربوط به مراسم عقد.

انتهای پیام

منبع: بنیاد مطالعاتی روشنگر