بازدیدها: 4
عضو شورای نگهبان گفت: امام (ره) بیم از نفوذ بیگانگان در جایگاه و فرهنگ حوزهها داشتند، در حوزههای علمیه فرهنگ خاصی چون دفاع از اسلام و شب و روز نشناختن برای خدمت، ایستادن در مقابل کجرویها، روشنگری داشتن و زاهد بودن و به دنبال زیورهای دنیا نبودن، دل به دنیا نبستن و در نظر داشتن آخرت و درس خواندن و محقِق بودن، وجود دارد که امام بیم آن داشتند که این فرهنگ به وسیله دسیسههای دشمن از حوزه ها گرفته شود.
به گزارش فاران نیوز، صبح امروز آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در «همایش منشور روحانیت» که در تالار آفتاب ولایت و به مناسبت سالروز صدور این منشور توسط امام خمینی (ره) برگزار شد، بیان کرد: معیار پسندیده شدن حوزویان در پیشگاه ائمه، نامه تقدیری امام جواد (ع) است که به علی بن مهزیار نوشتند و او را در پنج ساحت امتحان کردند.
عضو شورای نگهبان افزود: مهزیار از امتحان پیروز بیرون آمد و این مدال افتخار را امام جواد (ع) به او دادند که پیوسته در خدمت خلق خدا بوده و روزی که پایان کار عالم است، خدای متعال رحمتی را شامل حال وی کند که مورد غبطه دیگران واقع شود.
وی با اشاره به اینکه کلام امام جواد راه را بر ما روشن میکند، عنوان کرد: اگر حوزه های علمیه و فقهای نظام نبودند، آثار ائمه مندرس شده و از بین میرفت، حوزویان نور چشمان حضرت بقیه الله هستند که حضرت دستور دادند به فضلا احترام گذاشته شود.
آیتالله شبزندهدار در ادامه گفت: امام خمینی (ره) که یکی از کسانی است که اگر بنا شود تقدیرنامهای مانند نامه امام جواد (ع) به مهزیار از طرف بقیه الله نوشته شود، برای ایشان نوشته شود. امام خمینی (ره) با ذکاوت دغدغه های مهمی درباره حوزه داشتند که در منشور سال ۶۷ بیان فرمودند که فهرستوار به هشت فراز از آن میپردازم.
عضو شورای نگهبان افزود: اولین مطلبی که امام (ره) بیان میفرمایند، بیم از نفوذ بیگانگان در جایگاه و فرهنگ حوزهها است. در حوزههای علمیه فرهنگ خاصی چون دفاع از اسلام و شب و روز نشناختن برای خدمت، ایستادن در مقابل کجرویها، روشنگری داشتن و زاهد بودن و به دنبال زیورهای دنیا نبودن، دل به دنیا نبستن و در نظر داشتن آخرت و درس خواندن و محقِق بودن، وجود دارد که امام بیم آن داشتند که این فرهنگ به وسیله دسیسههای دشمن از حوزه ها گرفته شود.
وی در تشریح مسأله دوم ادامه داد: بیم از دشواری و پیچیده بودن برخورد واقعی با خطرات از یک سو و وظیفه تبیین حقایق و واقعیات و اجرای حق و عدالت از سوی دیگر است. مراقبت از نیفتادن سوژه به دست دشمنان کار ساده ای نیست، یعنی حوزه وظیفه دارد با خطرات و دسیسه ها مبارزه و روشنگری کند.
آیتالله شبزندهدار از بین رفتن الفت و وحدت علمای متعهد را سومین مسأله برشمرده و بیان کرد: آنچه که هم در حوزه های علمیه و هم در جامعه مهم است، مسأله وحدت است که رهبری در این رابطه هشدار دادند که دشمنان به بهانه گروهها و فرقههای مخالف سعی میکنند اختلاف ایجاد کنند.
وی مسأله چهارم در منشور روحانیت را بیم عدول از تاخیر تحقق اهداف دانسته و خاطرنشان کرد: انقلاب برای اهدافی به وجود آمد که ممکن است به بسیاری از آن اهداف دست نیافته باشیم یا حتی به عکس آن رسیده باشیم، اما این نباید ما را مایوس کند. امام (ره) در این باره میفرمایند ما موظف به انجام وظیفه ایم، نه حصول نتیجه.
عضو شورای نگهبان در بیان پنجمین توصیه امام تصریح کرد: پنجمین توصیه امام (ره) بیم از دست کم گرفتن خودمان و ملت است که باعث میشود همه امور را در تکفل دیگران خلاصه کنیم. این که ما و اندیشمندان و طلاب و مردم بگوییم «نمیتوانیم»، باعث میشود چشم به جای دیگر بدوزیم که مصالح ما و اسلام را نمیخواهند.
وی اشاره کرد: مسأله ششم، بیم از موفق واقع شدن تبلیغات سوء دشمنان علیه ما است. تبلیغات مختلفی با بیانات مختلف بر علیه روحانیت تبلیغ میشود. این اواخر با هتک حرمت ها قصد داشتند جایگاه روحانیت را تضعیف کنند و تمام مشکلات را به گردن آنها بیندازند. ما نباید دشمن را ضعیف بشماریم همین دشمنان بودند که امام علی (ع) را خانه نشین کردند.
آیتالله شبزندهدار در ادامه تشریح کرد: مسأله هفتم، بیم از عدول روش صحیح دروس و تحصیل و تحقیق حوزه از فقه جواهری در منشور روحانیت است.
عضو شورای نگهبان با بیان اینکه آخرین مسأله بیم از عدم توجه به زمان و مکان، دو عنصر تعیین کنند در اجتهاد است، تشریح کرد: این کلام امام اگر درست خوانده نشود برخی از آن برداشت اشتباه میکنند. گاهی موضوعی در اثر مکان و زمان تغییر کرده و حکم نیز تغییر میکند.
وی در خاتمه گفت: این اموری است که حضرت امام (ره) در این منشور، ذهن حوزویان را به آن متوجه کردند که سرفصل مسائل مهمی است و باید در کمیتههای تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای برطرف کردن این بیمها پیدا شود.
پیام منشور روحانیت برای حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب مهم است
حجتالاسلام علی خیاط در بخش دیگری از این همایش بیان کرد: باید امام خمینی (ره) را یکی از اصلاحگران بزرگ حوزههای علمیه و بزرگترین آنها دانست و در کردار و گفتار مصلحانه وی در باب حوزهها و روحانیون تعمق کرد. منشور روحانیت که پیامی طولانی به روحانیون سراسر کشور از سوی حضرت امام (ره) در ماههای پایانی زندگانی ایشان است.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه منشور روحانیت یکی از مهمترین پیامهای امام و نیز از مهمترین منشورهای چندساله انقلاب به شمار میآید و باید آن را فصلالخطاب آسیبشناسی حوزههای دینی دانست، عنوان کرد: پیامهای این منشور به معنای تابلو و اعلانات بر سر راه روحانیت است و آنها را هدایت میکند. در منشور روحانیت، نگرانیهای امام راحل برای آینده روحانیت مطرح شده است. هر اتفاقی که در نهاد روحانیت بیفتد، در سرنوشت انقلاب اسلامی تاثیر دارد. برای اینکه انسان از هر واقعه تاریخی درسی بگیرد، باید آن را در زمان خودش مورد بررسی قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه پیام منشور روحانیت برای حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب بسیار تاثیرگذار است اضافه کرد: در همان مقطع زمانی برخی از کسانی که در روحانیت و نهاد رهبری حضور داشتند، شروع به فرافکنی درباره دستاوردهای نظام و انقلاب کردند و دسته دیگری هم که به ظاهر عقلای قوم بودند، شروع به نامه نوشتن علیه جنگ تحمیلی و تاثیرات آن در کشور کردند. این گروه از روحانیت با تفکر لیبرالی و سکولاری شروع به فعالیت کرده بودند تا در جریان روحانیت نفوذ کنند و پشتوانه روحانیت را از نظام بگیرند و اینگونه به نظام و انقلاب ضربه بزنند اما امام این نفوذ و آمادگی آنها برای ضربه زدن به نظام را درک کرد.
حجتالاسلام خیاط در ادامه افزود: امام راحل در پیام منشور روحانیت صریحا بیان کردند که آنچه میتواند انقلاب اسلامی را از پای درآورد، دوری نظام از حوزههای علمیه است. هرچه مردم از روحانیت فاصله بگیرند، تحت تاثیر فتنههای دشمنان قرار میگیرند.
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به پیام امام راحل در منشور روحانیت ادامه داد: استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزهها مایوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب کرد؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر، وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راههای نفوذ تقویت شد. اولین و مهمترین حرکت، القاء شعار جدایی دین از سیاست است که متاسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه زیادی تاثیر داشت. بیشک روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشتهاند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بیدینی را تنها اغیار به روحانیت زده است بلکه ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست.
وی با اشاره به درک دشمن از تدابیر امام راحل در دفع نقشههای پلیدشان علیه نظام و انقلاب گفت: دشمن این خطر را کاملا درک میکند که اگر بخواهد با جریان روحانیت مبارزه کند، باید از جریانات و ابزارهای تاثیرگذار استفاده کند ولی میداند که مهمترین جریانی که بتواند جریان اصیل روحانیت را از کار بیندازد، باید از دل خود حوزه بیرون آید.
حجتالاسلام خیاط ادامه داد: ابتکار هفته وحدت یکی از ابتکارات امام (ره) بود و جریانی آن را هفته وحشت اعلام کرد که ایجاد اختلاف را در دنیای اسلام دنبال میکند. از ارزش های مهمی که این منشور دارد این است که امام مشت آنها را به عنوان یک مرجع دینی باز میکند و نیت آنها را به خوبی تبیین میکند.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از نکات مهم در منشور روحانیت، معرفی شاخصههای روحانیت اصیل و تاثیرگذار است، گفت: قناعت، شجاعت، صبر، زهد، عدم تعلق به تجملات دنیا، عدم وابستگی به قدرت ها واحساس مسوولیت به توده های مردم، پرهیز از تقدسمآبی، آشنایی با مسائل سیاسی روز و بصیرت و توجه به تزویرهای حاکم بر دنیا و پایبندی و وفاداری به سیره علمی و عملی سلف صالح و فقه جواهری و…از شاخصههای مهم منشور روحانیت امام است.
مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) آسیب ها و چالشهای فراروی روحانیت را بیان میکند که این آسیبها عبارتند از غرق شدن حوزهها در غفلت جدایی دین از سیاست، سرایت تفکر اهل جمود به طلاب جوان، اختلاف در میان روحانیت در مسائل سیاسی، بیتوجهی به پرسش های فراوانی که جامعه با آن درگیر است، کناره گیری از مسوولیت های اجتماعی و عافیت طلبی و امام (ره) در نهایت جمع بندی میکنند که اگر روحانیت به این مسائل دقت نکنند نفوذ جریان غیرانقلابی میتواند حوزه را از کار بیندازد.
وی با تاکید بر اجرایی شدن منشور روحانیت، گفت: این سند مهم، سندی است برای عمل کردن و باید مضامین آن محقق شود و در حوزه علمیه اجرایی شود و از خطرات آن جلوگیری شود.
حجتالاسلام خیاط در خاتمه عنوان کرد: حوزه و روحانیت اصیل باید نسبت به آسیبها هوشیار باشد و از ورود فرهنگ نادرست به حوزه و بدنه طلاب جوان جلوگیری کند، برخی از این آسیبها با بهانههای مقدسمآبانه مطرح میشود، در حالی که هدف آنها تهدید روحانیت است.
انتهای پیام