جنگ برای مسلمان کردن اجباری جایگاهی در سیره پیغمبر(ص) ندارد

0

بازدیدها: 7

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با بیان اینکه در سیره پیغمبر اسلام(ص) جنگ و لشکرکشی برای مسلمان کردن اجباری مردم نداریم و تمام جنگ‌های حادث شده در زمان زندگانی آن حضرت، دفاعی بوده است، گفت: بعد از رحلت آن بزرگوار، طبق سیره پیامبر(ص) عمل نشد.

به گزارش فاران نیوز، محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی با حضور در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول از این مجموعه بازدید و در جمع کارکنان نمایندگی سیاسی و فرهنگی کشورمان به ایراد سخنرانی پرداخت که در ادامه به گزیده‌ای از سخنان وی اشاره می‌کنیم.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خشنودی از حضور در بین هموطنان عزیزمان در ترکیه، برای کارکنان سرکنسولگری کشورمان در راستای خدمت صادقانه به کشور آرزوی موفقیت کرد.

وی با اشاره به تحولات سوریه و اوضاع کنونی جهان اسلام به بیان نکاتی درباره سیر فراز و فرود قدرت مسلمانان در طول تاریخ اسلام پرداخت و ابراز امیدواری کرد که از این بررسی تاریخی بتوانیم به نتیجه‌ای برای وضع فعلی برسیم.

رجبی‌دوانی بیان کرد: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام به عنوان آخرین و بزرگترین نبی الهی تعالیم دین اسلام را عرضه کرد و اراده خداوند بر این قرار گرفته بود که آن وجود مقدس با تعالیمش، پایان بخش رسالت باشد و با رحلت ایشان در حقیقت وحی بر بشر قطع می‌شود. به تعبیر دیگر یعنی تعالیم اسلام ظرفیت عظیم آن را داشت که در موقع ظهور پیامبر اسلام(ص) برای اعراب دوره جاهلی، انسان‌ساز باشد و آنها را هدایت کند و به کمال برساند تا چه رسد به تمدن‌های بزرگ آن زمان مانند ایران و روم که در آن دوران در اوج قدرت قرار داشتند. نه تنها در آن زمان بلکه در طول تاریخ و تا دنیا، دنیاست این ظرفیت و این عظمت را اسلام خواهد داشت تا توانایی تطبیق با شرایط در زمان‌ها و مکان‌های مختلف را به نمایش بگذارد و باز حرف اول را در جهت سعادت و رستگاری بشر، چه در زندگی دنیایی و چه برای آخرت، خواهد زد.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: وقتی خداوند چنین چیزی را اراده کرده بود، دیگر نباید بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) جامعه اسلامی در حقیقت بعد از یک دوره درخشان، رو به افول برود. پرسش مهم این است که چرا چنین وضعی پیش آمد. جامعه مسلمانان که در عهد رسول الله(ص) دارای فضیلت‌های فراوانی از جمله برادری دینی، صفا، صمیمیت و معنویت شده بود که در اثر تعالیم آن بزرگوار، اعراب تقریبا تمام آن رفتارهای غلط دوران جاهلیت را کنار گذاشتند و یک روح برادری در آنها حاکم شد و جا داشت که این اسلام، بقیه ملت‌ها را در همان بدو ظهورش جذب کند.

استاد تاریخ اسلام دانشگاه جامع امام حسین(ع) اظهار کرد: به بحث اختلافی شیعه و سنی نمی‌پردازم ولی باید دانست که اسلام یک حقیقت داشته و آن چندگانه نبوده است. اگر بعد از رحلت پیغمبر اسلام(ص) اختلاف بین مردم بر سر جانشینی ایشان پدید نمی‌آمد، آن وحدت حفظ شده بود و مسلمانان به رشد با قدرت خود ادامه می‌دادند و اسلام با همان حالت معنویت خود گسترش پیدا می‌کرد و نیازی نبود با جنگ و لشکرکشی به سرزمین‌های دیگر معرفی شود.

رجبی دوانی ضمن بیان پیشینه‌ای از یمن قبل از ورود اسلام به آن سرزمین، اظهار گرد: پیغمبر در سال دهم هجرت و اندکی قبل از رحلت خود، امیرالمومنین(ع) را برای تبلیغ اسلام به یمن فرستاد. امیرالمومنین(ع) طی شش ماه بدون جنگ و درگیری و تنها با تبلیغ، موفق شد تمام عرب‌های یمن را مسلمان کند که در طول تاریخ به همین علت یمنی‌ها حتی با حضور در اقصی نقاط جهان اسلام، عشق و ارادت خاصی به امیرالمومنین(ع) داشتند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی تاکید کرد: در سیره پیغمبر اسلام(ص) جنگ و لشکرکشی برای مسلمان کردن اجباری مردم نداریم و تمام جنگ‌های حادث شده در زمان زندگانی آن حضرت، دفاعی بوده است لیکن بعد از رحلت آن بزرگوار، طبق سیره پیامبر عمل نشد.

وی با اشاره به گسترش سرزمین‌های اسلامی و فتح کشورهای بزرگی از جمله ایران پهناور در دوره خلفای سه‌گانه، بیان کرد: امیرالمومنین علی(ع) زمانی که به خلافت رسید، این گونه فتوحات را متوقف کرد و نحوه گسترش اسلام را به سیره پیامبر بازگرداند.

رجبی‌دوانی به حوادث آندلس و دلایل خارج شدن مسلمانان پس از صدها سال حکومت در آن منطقه و سلطه مسیحیان بر آن اشاره و وجود اختلافات داخلی و یاری گرفتن از دشمن را از دلایل اصلی این حادثه برشمرد.

وی با ذکر شکوه ظاهری دوران طلایی فتوحات امویان و عباسیان در تاریخ اسلام و افول و نابودی خلافت عباسی توسط حمله مغولان، به دوران حضور ایلخانان در ایران اشاره کرد و بیان داشت که بعد از حمله مغول به ایران، ایلخانان مغول قدرت گرفتند و تحت تاثیر فرهنگ و تمدن ایران، مسلمان و جزئی از ایران شدند و دلیل این اتفاق را، فرهنگ و تمدن عظیم ایران برشمرد که هر مهاجمی را در طول تاریخ، در خودش هضم کرد.

استاد تاریخ اسلام دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ادامه با بیان تاریخچه‌ای از تحولات دوره صفوی در ایران و تشکیل حکومت عثمانی در غرب ایران، دلیل اصلی درگیری‌ها و جنگ‌های بین دو کشور را اختلافات مذهبی و خود برتر بینی عثمانی‌ها برشمرد و تاکید کرد که اگر این دو قدرت دست به دست هم داده بودند یا با هم دشمنی نکرده بودند، هم حکومت عثمانی موفق بود و هم ایران صفوی به عظمت بیشتری می‌رسید. در نهایت کشورهای اروپایی بیشترین منفعت را از این اختلافات به دست آوردند. غرب از وقتی به خودش تمدن دید، در پی سیطره بر شرق بوده است. متاسفانه مسلمانان از این مسئله عبرت نگرفتند و لذا هم عثمانی و هم ایران عصر صفوی لطمه شدیدی دید. بعد از سقوط حکومت صفوی در ایران، نادرشاه افشار که پی به ریشه‌ مشکلات بین دو کشور برده بود و سعی در رفع این اختلافات داشت، لیکن با عدم همراهی عثمانی‌ها و پافشاری بر دشمنی با ایران، این درگیری‌ها ادامه پیدا کرد.

رئیس بنیاد ایران‌‎شناسی وقوع انقلاب اسلامی را در ایران یک معجزه‌ در تاریخ کشورمان برشمرد و تصریح کرد: این انقلاب به علت آمادگی و ظرفیت بالای مردم و رهبری بی‌نظیر حضرت امام رضوان الله علیه پدید آمد و اذعان کرد که در تاریخ ایران هیچگاه بی‌دینی نداشتیم بلکه بد دینی بوده است، در حالی که در اطراف سرزمین ما و سایر کشورها بی دینی در طول تاریخ رواج بسیار داشته است. در چنین موقعیتی انقلاب اسلامی آمد و معنویت و سعادت دنیا و آخرت را مطرح کرد و در مقابل قدرت‌های فاسد عالم ایستاد و در حقیقت مجد و عظمتی را که اسلام به دنبال آن بود را، احیاء کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تغییر نام بین‌المللی کشورمان از پرشیا به ایران در ابتدای حکومت پهلوی اول، بیان کرد: ایران اسم زیبا و قشنگ ملی ماست، لیکن اسم بین الملل ایران در تاریخ، پرشیا بوده است و در دنیا کشورمان را به نام ایران تا آن زمان نمی‌شناختند. وقتی این تغییر نام اتفاق افتاد، به علت نزدیک بودن تلفظ نام ایران با نام انگلیسی کشور عراق باعث سردرگمی مردم دنیا شد.

رجبی‌دوانی اظهار کرد: وجود چند اسم برای کشورمان اشکال نداشت مثل نام کشور آلمان که اسم بین‌الملل آن چیز دیگری است ولی خود آلمانی‌ها در کشورشان نام دیگری استفاده می‌کنند. ایران را از بعد این تغییر نام، به جای کشوری با تاریخی کهن و سرشار، بیشتر به عنوان کشوری تولید کننده نفت و فرش در دنیا می‌شناختند.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی آمد و کشورمان را از آن تحقیر بیرون آورد. پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیز کشورهای عربی به جای فشردن دست اتحاد و دوستی با ایران، به تحریک گسترده آمریکا، انگلیس و اسرائیل به دشمنی با ما برخاستند و متاسفانه برای ضربه زدن به ایران حاضر شدند با دشمنان اسلام و با کسانی که در طول تاریخ تحقیرشان کرده بودند، بر علیه ما یکپارچه شوند. این شرایط در حقیقت دنیای اسلام را به دوران آندلس و اشتباهات و خیانت‌های آن زمان برگردانده است که برخی کشورهای به ظاهر اسلامی، برای اینکه به یک کشور اسلامی دیگر را که رقیب خود می‌دانند لطمه بزنند، حاضرند با دولت‌های متخاصم هم پیمان شوند و چنین وضعیتی را به وجود بیاورند.

رجبی‌دوانی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه اظهار کرد: تنها جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت پای غزه ایستاد و هزینه داد و بعد هم حزب الله لبنان وارد عرصه شد. حال با توجه به تحولات سوریه، تروریست‌های تبهکار در این کشور به صراحت دشمن اصلی خود را ایران و حزب‌الله‌ می‌دانند که در کنار فلسطین سنی ایستادند و هزینه سنگینی دادند و اکنون این تروریست‌ها حاضرند با رژیم صهیونیستی بر علیه محور مقاومت هم‌پیمان شوند. علیرغم خطیر بودن شرایط و قابل پیش‌بینی نبودن اوضاع و سخت‌شدن دسترسی ما به حزب‌الله لبنان، برای افراد خردمند در عالم اسلام ثابت شده است کسانی که به ظاهر مسلمانند اما برای مقاصد شوم خود حاضرند ضربه‌هایی جبران ناپذیری را به جهان اسلام وارد بکنند، نه تنها در تاریخ بلکه در همین عصر کنونی ما، رو سیاه خواهند شد و ان‌شاءالله آبرویی برای آنها باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا