بازدیدها: 22
یک نویسنده و پژوهشگر میسیولوژی گفت: مدل جدید جنبش درونی در تبشیر مسیحیت به از خودبیگانگی منجر میشود و بهدلیل خطرناک و پیچیده بودن، حتی منتقدان مسیحی نیز دارد.
به گزارش فاران نیوز، سیدجعفر هاتفالحسینی، پژوهشگر میسیولوژی و دانشپژوه سطح سه حوزه علمیه اصفهان است. وی هشت جلد کتاب در زمینه میسیولوژی تألیف کرده که در جشنواره علامه حلی کشوری، کتاب سطح چهار حوزه برگزیده شده و علاوه بر این، پژوهشگر حوزه تاریخ تبشیر، میسیولوژی و مدلهای میسیولوژی تبلیغی است. وی مدل «جنبش درونی» یا Insider movement را بهدلیل استحاله هویتی بسیار خطرناک و پیچیده دانست و اظهار کرد: این پدیده را نمیتوان تبلیغ دین دانست و دکتر کشیش ساسان توسلی در نقد «جنبش درونی» با ادبیات سخیفش، آن را حقهبازی نامیده است.
وی با بیان اینکه جنبش درونی ایدهای جدید برای حل تضادهای هویتی و فرهنگی در جامعه اسلامی است، افزود: این مدل که از جان تراویس است، با نام C۵ هم شناخته میشود و تلاش میکند تا فرد با حفظ هویت اسلامی، تفکرات درونی مسیحی داشته باشد و عیسای خداوند هدایتگر او باشد. ایده اصلی این مدل آن است که افراد به مسیحیت تغییر دین ندهند، بلکه درون دین قبلی خود پرستشگر عیسی مسیح خداوند باشند.
بیشتر بخوانید:
- جامعه تبشیری، تهی از صلح و محبت
- رسانههای تبشیری، نمایانگر نابودی اردوگاه صلیبی
- پاسخ به شبهه تبشیریها در مورد آمدن خدا به سمت انسان
این نویسنده و پژوهشگر میسیولوژی اضافه کرد: شاید در نگاه اول این امر عجیب به نظر برسد، ولی از لحاظ جامعهشناسی این مدل به از خود بیگانگی هویتی منجر میشود و به نوعی، دورگهشدن هویتی است که در جریان آن فرد هویت خود را از دست میدهد. برای مطالعه بیشتر میتوان کتاب Understanding Insider Movements: Disciples of Jesus within Diverse Religious Communities چاپ ۲۰۰۶ از جان تراویس را مطالعه کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا مسیحیت تبشیری با مدل جنبش درونی، قصد استحاله هویت و فرهنگ اسلامی را دارد، گفت: هویت و فرهنگ اسلامی، اصل و اساس جامعه اسلامی محسوب میشود و سالهای سال است که مسیحیت قصد ورود به جامعه اسلامی را دارد؛ ولی بعد از مدتها به این نتیجه رسیده که آنچه مسلمانان را درون خود حفظ میکند، هویت و فرهنگ اسلامی است که مانع موفقیت در تبشیر مسیحیت میشود. در واقع مسیحیت تبشیری به این نتیجه رسید که هویت و فرهنگ اسلامی مانع نفوذ مسیحیت میشود و بر آن شد تا این مانع را بردارد. کلید استحاله هویتی مسلمانان از این نقطه آغاز و آزمایشهایی در این زمینه انجام شد. برای مطالعه بیشتر، مقاله Contextualization and “Encroachment” in Muslim Evangelism. Journal of Global Christianity. VOLUME IV / ISSUE I / FEBRUARY ۲۰۱۸ p ۵۴-۵۵ از دکتر کشیش فرد فرخ را مطالعه کنید.
هاتفالحسینی با بیان اینکه جنبش درونی منتقدان مسیحی هم دارد، ادامه داد: گاهی این نکته فراموش میشود که بغض و دشمنی با دیگری حتی ممکن است به نابودی خود منجر شود. جنبش درونی مدلی برای نابودی هویت اسلامی است؛ ولی منتقدان مسیحی آن را خطرناک میدانند؛ چون اصلاً قابل کنترل نیست و امکان دارد بعد از استحاله جامعه اسلامی، هویت جامعه مسیحی را هم دربرگیرد. اساس مخالفت دکتر کشیش ساسان توسلی و دکتر کشیش فرد فرخ با این مدل نیز از این نظر است.
وی تصریح کرد: جنبش درونی مدلی برای دو هویتی کردن جامعه اسلامی است؛ یعنی فرد هم مسلمان باشد و هم اعتقادات مسیحی داشته باشد. از خود بیگانگی خطرناک است، چه با مدلهای از پیش نوشتهشده و چه اینکه بهدلیل بیدقتی در جامعه اسلامی ایجاد شود. نسل جوان ما باید با اندیشههای ناب شیعی تربیت شود و از مباحث غیر هویتی فرعی باید گذر کرد؛ چرا که اولویت تربیت نسل جوان با تفکرات شیعی است.
این نویسنده و پژوهشگر میسیولوژی در پایان با ابراز تأسف از بیدقتیهایی که در خصوص هویت نسل جوان صورت گرفته است، گفت: ما به جای اینکه کیستی یا همان شاکله هویت دینی را به نسل جوان نشان دهیم، به حواشی میپردازیم؛ برای نمونه نسل جوان باید بداند علی(ع) کیست و مباحث فرعی مانند معرفی رهبران فرقههای ضاله نیاز نیست و اولویت ندارد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا