بازدیدها: 3
عامل روانشناختی یکی از دلائل اصلی جذب زنان به فرقه ها می باشد. که خودباوری و تقویت هویت شخصیتی از مهم ترین این دلائل است.
به گزارش فاران نیوز، خودباوری چیست؟ سوالی که بسیاری از ما در مواجهه با چالشهای زندگی از خود میپرسیم. آیا تا به حال به دلیل ترس از شکست، فرصتهای پیش رو را از دست دادهاید؟ یا در جمعی به دلیل احساس اضطراب، نتوانسته باشید تواناییهای خود را نشان دهید؟ خودباوری همان نیروی درونی است که کمک میکند بر این ترسها غلبه کرده و با اعتماد به نفس به سمت اهداف خود حرکت کنید.
خودباوری صرفاً به معنای باور به توانایی انجام یک کار خاص نیست. این مفهوم به توانایی فرد برای سازماندهی و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت موقعیتهای مختلف اشاره دارد. خودباوری در روانشناسی تأثیر مستقیمی بر عملکرد و موفقیت فرد دارد، چرا که این افراد میدانند توسعه فردی چیست و چگونه میتوانند آن را افزایش دهند.
در صورتی که انواع خودباوری را بشناسید و راه های تقویت خودباوری را یاد بگیرید، قطعاً زندگی پربارتر و موفقتری خواهید داشت.
در بررسی نقش و جایگاه زنان در معنویتوارههای نوپدید، باید به یکی از مهمترین بسترهای جذب، اهمیتی مضاعف داد؛ یعنی تمایل به خودباوری و کسب موقعیت اجتماعی که ریشه در مباحث هویتیابی و روانشناسی شخصیت دارد.
خلاصه شدن شخصیت زنان در نقشهای کلیشهای دختر، همسر و مادر و وظایف و مسئولیتهای مرتبط با این نقشها، آنان را به سمت کشف راههایی برای کاستن از بار این فشارهای نامحسوس سوق میدهد.
یکی از علل گرایش زنان به جنبشها، یافتن موقعیت اجتماعی جدید در این فرقههاست. در جریان اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل میدهند. وی با اینکه تربیتشده در نظام کاستی هند است و نگاه تحقیرانهای نسبت به زنان در متون هندو و بودایی وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود، نقش رهبری را به زنان میدهد و از مفاهیمی چون انرژی زنانه به عنوان ویژگی بارز معنویتهای نوپدید نام میبرد.
جالب توجه است که همزمان با پیدایش معنویتوارههای نوپدید در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان کشیش کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه تئوسوفی و رهبری جریان تفکر نوین به عنوان مهمترین جریانهای عصر جدید نیز هستیم.
نمونه بارز این ادعا را میتوان در کتاب «صد رهبر معنوی جهان»، مشاهده کرد. این کتاب، معرفی و شرححال ۲۴ تن از رهبران بهاصطلاح معنوی زن جهان را مطرح کرده است.¹ هر کدام از این شخصیتها با تشکیل مؤسسات و انجمنها، همچنین چاپ کتاب و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت شبهمعنویت های نوپدید ایفا میکنند.
در برخی شبهمعنویتهای نوین، به ویژه از نوع ضدفرهنگی، ممکن است زنان آزاد، دارای قدرت باشند. شمار زنان در این نوع جریانها، بیشتر و تعداد آنان گاهی به نسبت دو به یک از مردان میرسد. در مسلک اشو، براهما کوماریش، پرستندگان الههها و دیگر گروههای بتپرست چنین است. در صورتی که در فرقههای سنتیتر و اقتدار گراتر مسیحی، مردان در اکثریتاند.
این نکته نشان میدهد که زنان، تمایل به انتخاب گزینههایی دارند که دامنه وسیعتری برای تواناییهایشان در اختیار میگذارند.²
در تایید مسئله مذکور، موضوع فرقه ریکی قابل طرح است که در ادامه ارائه می گردد.
جذب دختران و زنان مطلقه با شگردهای روانشناسانهی منحرف در فرقه ریکی
«سرکرده فرقه با سوءاستفاده از مشکلات روحى و خانوادگى افراد و وعدههاى واهى، به مرور باعث متلاشی شدن بنیان برخى از این خانوادهها شده که در این راستا شاکیانى نیز وجود دارند.»
با پیگیریهای انجام شده توسط دستگاههای نظارتی و قضایی،عوامل فرقه نوظهور «ریکى» شناسایی و سرکرده آن به نام (ب-پ) دستگیر شد.
از جمله اهداف این فرقه وارداتی، انحراف افکار و ترویج عقاید ضددینى و سکولار، اشاعه فحشا با عناوین همسویى، مدیتیشن (تمرکز)، ریلکسیشن (آرامسازى)، سکسولوژى (سکس درمانى) و… بوده که رئیس فرقه نزد افرادی چون پاتریک زیگلر، کترین رایسون، اولى گابریل سن و رودکوکس در مالزى و ترکیه این تعالیم را فرا گرفته و در تهران، مازندران و گلستان با همکارى تعدادى مدرس تبلیغ مى کرده است.
نامبرده در تبلیغ با به کارگیرى تکنیک هاى موجود در روانشناسى و تلقین که بر اثر قدرت بیان بالا در روح، ذهن و روان افراد مى گذاشت، فرد را تحت عنوان تخلیه و آرامش وادار به ابراز گناهان خود در میان جمع مى کرد.
سرکرده فرقه با سوءاستفاده از مشکلات روحى و خانوادگى افراد(افرادی با هویت مخدوش) و وعده هاى واهى و ، به مرور باعث متلاشى شدن بنیان برخى از این خانواده ها شده که در این راستا شاکیانى نیز وجود دارند.
اکثر شرکت کنندگان در جلسات فرقه داراى اعتقادات دینى ضعیفى، کم هویت یا بی هویت بوده که در جامعه دچار آسیب هویتی شده و به نوعی خودباروی آنها مخدوش یا از بین رفته است.
فرقه «ریکى» با جذب افراد معتبر از جامعه پزشکى و مشاوران روانشناس سعى در اعتباربخشى به فعالیتهاى فرقه اى خود داشت و از طریق تبلیغ چهره به چهره افراد نیز اقدام به جذب افراد انجمن هاى ترک اعتیاد کرده است.
منابع:
۱. ظهور انرژی زنانه در عرفانهای نوظهور، تبیان، ۱۳۹۲/۱/۱۲
۲. پاتیک الیزابت، زنان در جنبشهای دینی نوین، کتاب نقد، شماره ۴۵
۳. سایت روشنگر مدیا
انتهای پیام
منبع: فرقه پژوهی
- بیشتر بخوانید:
- استثمار جنسی زنان توسط یک فرقه یوگا در آرژانتین
- خودباوری، عاملی برای جذب زنان در فرقه
- توجه فرقه ضاله بهائیت به آینده حکمرانی زنان در جهان
- فرقه ضاله بهائیت زنانه شد!