بازدیدها: 3
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: از شگردهای این افراد وضع یکسری تکالیف برای مریدان است یعنی آنها را مسئولیتدار و هویتدار میکنند؛ مثلا فردی به مریدان گفته بود شما به جای عبادت، پنج بار بگو «طاهر» یعنی اباحهگری را رواج میدهند تا فرد بگوید چه دین راحتی یا برخی از اینها گفتهاند نگاه به نامحرم مستحب است. ضمن اینکه این افراد جوانان را تأمین مالی میکنند.
به گزارش فاران نیوز، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری؛ معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، شامگاه دوم اسفند در نشست علمی «گونهشناسی مدعیان دروغین مهدویت» با بیان اینکه قرآن کریم ماموریت انبیاء را هدایت به امر خدا معرفی کرده است، گفت: برخی با سوءاستفاده از اعتقادات مردم به جای دینمحوری و خدامحوری مردم را به سمت خودشان میکشانند و شخصمحور میکنند.
وی با بیان اینکه داشتن احساسات مذهبی خوب است ولی باید ادله و براهین عقلی در مسائل دینی ارائه شود، اظهار کرد: احساسات، حیران و سرگردانی انسان را برطرف نمیکند و مدعیان دروغین مهدویت دست روی احساسات مردم میگذارند و از آن برای مطامع خودشان بهره میبرند. امام صادق(ع) فرمودند برای امر فرج باید مردم خود را آماده نگاه دارند، ولی این آمادگی و حمایت صرفا با احساسات مقدور نیست و باید پشتوانه عقلی و ادله داشته باشد و انسان خود را در احساس و علم و عمل آماده کند. مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم بر مسئله آمادگی برای ظهور تاکید کردند.
نصوری با بیان اینکه از منظر امام صادق(ع)، آمادگی، یغیظ به عدونا است، تصریح کرد: یعنی نسبت به دشمنان باید غیظ و غضب داشته باشد و در عرصه اجتماعی هم با یاس و ناامیدی و … مقابله کند زیرا به خاطر طولانیشدن غیبت، عدهای دچار یاس میشوند با طرح این پرسش که طلاب در حوزه در طول تحصیل خود چقدر مباحث مرتبط با مهدویت و دفاع برهانی از این مسئله را میآموزند؟ و این از نقصهای کنونی است، گفت: ما برای نومیدی، نسخه از سوی ائمه داریم؛ یعنی امام صادق(ع) فرمودند اعمالی را مانند قرائت روزانه دعای عهد را به جا بیاور تا اگر ظهور را ندیدی در زمره یاران امام باشی یا یکسری اذکاری را سفارش فرمودند که اگر کسی امام را درک نکرد ناامید نشود و بداند نام او را در زمره یاران مینویسند.
تعیین مصداق خطاست
استاد مهدویت حوزه علمیه با اشاره به طوفان الاقصی افزود: اخیرا این موضوع پررنگ شده است که مردم به جای انتظار برای امام زمان(عج) منتظر علائم ظهور هستند و اصل امام را تعطیل کرده و هر ماجرایی را به علائم تطبیق میدهند و این خطاست زیرا اگر به ظهور منتج نشود در این صورت دچار یاس و نومیدی خواهند شد. ما باید دنبال شرایط ظهور باشیم و نه علائم ظهور.
وی ادامه داد: انسان منتظر باید از نظر معرفتی به این نتیجه برسد آن چیزی که در اختیار او هست شرایط و بستر برای ظهور است و نه علائم. علائم، کدهایی برای امید به انسان است ولی وظیفه ما ایجاد شرایط است؛ حتی اگر بخواهیم دنبال علائم هم باشیم باید طبق دستورات ائمه(ع) عمل کنیم.
نصوری بیان کرد: فردی چند سال قبل به مسجد مقدس جمکران همراه مریدانش آمده بود و مدعی بود سیدخراسانی است، این فرد را نزد بنده آوردند که با او صحبتی داشته باشم و به او اشاره کردم اولا در تعابیر نیامده سید خراسانی بلکه فرمودهاند «رجل من خراسان» همچنین ویژگی دیگر، شاب و جوان بودن است ولی او بیش از ۷۰ سال سن داشت و در روایت داریم که این فرد در کف دست راستش خالی دارد؛ این مرد وقتی دید چیزی برای دفاع ندارد گفت خالکوبی را برای این روزها گذاشتهاند و من جوان نیستم ولی جوانمرد هستم.
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین بر فرض هم بخواهیم تطبیق کنیم باید سراغ روایات برویم؛ مثلا یمانی باید یمنی باشد؛ احمدالحسن بصری از بصره آمده است و میگوید من یمانی هستم و وقتی به او اعتراض میشود میگوید در روایت دیگری داریم که احمد از بصره میآید و وقتی سراغ آن روایت برویم آمده احمد الملیح نه احمدالحسن؛ باز برای توجیه این مسئله میگوید چون چهره من ملیح است مصداق آن هستم در حالی که این فرد، کریهالمنظر هم هست.
وی افزود: مستندی چند سال قبل تولید شد با عنوان «ظهور بسیار نزدیک است» و در این مستند خیلی از مصادیق را ذکر کرده بودند؛ مثلا گفتند یمانی همان سیدحسن نصرالله است در حالی که ایشان ریشه لبنانی دارد یا برخی گفتهاند در قرآن به سیدحسن نصرالله اشاره شده است چون فرموده است: اذا جاء نصرالله و الفتح. اگر اینطور قضاوت کنیم سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
نصوری اظهار کرد: امیدآفرینی و ایجاد تشنگی به امام زمان(عج) باید همراه با راهنمایی و ارجاع به منابع درست باشد وگرنه افراد سراغ مسائل قلابی خواهند رفت و گرفتار چالش میشوند؛ بحث مهدویت در جای خود لازم است ولی باید توام با معرفت باشد و این ادعاها خلاف معرفت است.
جهل اعتقادی
وی درباره اینکه چه اتفاقی میافتد که برخی پیرو مدعیان مهدویت میشوند، تصریح کرد: یکی از اشکالات عمده این افراد جهل اعتقادی و جهل نسبت به مبانی است. فردی کتابی به نام ملاقات نوشت و گفت من با یکسری اعمال افراد ار نزد امام میبرم و از این طریق مریدانی به دست آورد، ولی مگر وظیفه ما ملاقات است؟ ملاقات جزء آرزوها است نه وظیفه؛ وظیفه ما تطبیق نیست و اگر تطبیقی هم بدهیم باید طبق روایات باشد. برخی داعش را سفیانی معرفی کردند ولی ماجرای داعش ۱۲ سال است که ادامه دارد در حالی که روایات مدت قیام سفیانی را ۱۵ ماه ذکر کردهاند.
وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند که انسان منتظر برای ظهور، زمینهسازی میکند و در این مسیر، خواب ندارد؛ نمونه بارز این مسئله شهید سلیمانی است که گفت من ۴۰ سال است خواب ندارم.
وعده بخشیدن گناه
وی با بیان اینکه سوء استفاده از گرایشات و خلأ معنوی مردم هم از دیگر راههای جذب افراد است، اضافه کرد: وقتی کسانی سراغ آنان بروند آنان را به خود جذب میکنند در حالی که ما باید ببینیم دستورالعمل مدعیان با شریعت انطباق دارد؟ فردی به مردم ودعده میداد که من گناهان را میبخشم ولی این مسئله با ستار بودن خدا در تضاد است یا دستورالعمل میدهد که تو در خواب پیامبر(ص) را ببینی و ایشان به تو بگوید امام کیست ولی فرض کنید ما این اذکار را گفتیم ولی مگر خواب، معیار امام است؟
نصوری تصریح کرد: فردی به نام تهرانی مدعی بود که امام پانزدهم است و معیار او هم فقط خواب بود. خانمی مدعی بود من زن امام زمان هستم و کتابی هم نوشته بود و جالب اینکه مجوز هم گرفته بود. فرد دیگری به نام «ع. یا» میگفت در دوره غیبت، ارتباط با امام زمان(عج) شدنی نیست و فقط حضرت خضر و بنده با ایشان مرتبط هستیم یعنی فرد چند تا سخن درست میگوید و بعد اهداف خود را دنبال میکند.
وی افزود: فردی مسجد جامع اهواز را گرفته بود و چهار سال جلسات سیر و سلوک میگذاشت؛ بعد از چهار سال مدعی شد شعیب بن صالح است، شعیب از علائم غیر حتمی ظهور است که در روایت داریم از سمرقند خروج خواهد کرد و در برخی روایات گفته است از ری خروج خواهد کرد. این فرد چون چند سال سیر و سلوک داشته بود و مردم به وی اعتماد داشتند وقتی مدعی شد شعیب است کسی معترض نشد حتی چند وقت بعد مدعی امام زمان شد و باز کسی از او دلیل نخواست.
ترویج اباحهگری برای جذب مرید
نصوری تصریح کرد: از شگردهای این افراد وضع یکسری تکالیف برای مریدان است یعنی آنها را مسئولیتدار و هویتدار میکند مثلا فردی به مریدان گفته بود شما به جای عبادت، پنج بار بگو «طاهر» یعنی اباحهگری را رواج میدهند تا فرد بگوید چه دین راحتی یا برخی از اینها گفتهاند، نگاه به نامحرم مستحب است. ضمن اینکه این افراد جوانان ما را تامین مالی میکنند و محبت ظاهری هم به آنها دارند لذا زمینه پذیرش به خوبی ایجاد میشود.
وی افزود: روش جذب دیگر آنان، مسائلی مانند روحدرمانی، انرژی درمانی و … است؛ افراد چون مستاصل است و نزد اطباء سنتی و غیر سنتی رفته و نتیجه نگرفته سراغ این افراد میروند و او هم میگوید تو گرفتار اجنه و ارواح خبیثه شدی و مصداق هم میدهد. خانمی محجبه برای بچهدار شدن نزد این افراد رفته بود و بعد از سه سال سرکیسهشدن به او گفتند که تو لیاقت فرزنددارشدن نداری یا سوء استفاده جنسی میکنند. بنابراین فضای درمانگری هم در این زمینه باب شده است.
نصوری گفت: توصیه بنده این است که ما هر ذکری را نپذیریم، بلکه اذکاری که در قرآن و یا کلام مصومین(ع) است آن را ملاک قرار دهیم؛ خداوند فرموده است: وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ.
انتهای پیام
منبع: ایکنا