بازدیدها: 5
انجمن حجتیه پس از انحلال رسمی در 1362، با تاکتیک عادیسازی روابط از طرق مختلف به نفوذ پنهان در نهادهای حساس پرداخت است.
نفوذ انجمن حجتیه در دستگاه های اجرایی و سایر مراکز تأثیرگذار و تصمیم گیر کشور، از جمله نگرانی های امام خمینی بـود کـه با تعابیر و بهانه های مختلفی به آن متذکر می شد، مانند تذکر به فقهای شورای نگهبان که مواظب باشند، یک مرتبه انجمن حجتیه ای ها همه چیز آنان را نابود نکنند.(۱) و از همه مهم تر اینکه، اجازه حضور افراد مؤثر انجمن در مناصب حساس و کلیدی را صـادر نکرده و بر آن تأکید داشتند(۲) چرا که حضور آنان، مجلس و دولت را به انحراف میکشاند.
تمامی این حساسیت ها و نگرانی ها برای زمانی بود که اعضای انجمن حجتیه، باورهای خود را به طور علنی تبلیغ مینموده و با القای ناامیدی در بین جوانان آنان را از انقلاب اسلامی دور میداشتند اما بــا اوج گرفتن مخالفت انقلابیون و روشنگری درباره خطرات اندیشه انجمن، نا گزیر به انحلال انجمن تن داده و با صدور بیانیهای در مرداد ۱۳۶۲ از تبلیغ علنی اندیشه ها و آرای دینی و سیاسی خود باز ایستادند اما این پایان داستان انجمن نبوده و هیچگاه از اندیشههای پیشین کنارهگیری ننمودند، بلکه با «تا کتیک عادیسازی روابط»، پای در لایهای عمیقتر گذاشته و نفوذ دیگری را رقم زدند که در چند محور، مورد اشاره و بررسی قرار میگیرد:
۱. خدمات اجتماعی:
انجمن حجتیه با ارائه خدمات اجتماعی مانند مدرسهسازی، مسجدسازی، و توزیع کیف و کفش در مناطق محروم، به عادیسازی روابط با مدیران اجرایی و فرهنگی میپردازد. آنها بدون تأکید بر نام انجمن حجتیه، خود را به عنوان گروهی از شیعیان دلسوز معرفی کرده و اختیارات فرهنگی آن مناطق را به دست میگیرند. سپس با ایجاد ارتباط مؤثر با جوانان، سیاستهای خود را با پوشش دفاع از امامت پیش برده و مسئله امامت و خلافت را به عنوان اولویت اول معرفی میکنند. در این فرآیند، اطاعت از ولایت فقیه را در تعارض با مسئله امامت قرار داده و جوانان شیعه را به کنشگران مذهبی علیه ولایت فقیه و انقلاب اسلامی تبدیل میکنند.
۲. خنثیسازی منتقدین:
انجمن حجتیه با ثبت اسامی منتقدین و مخالفین خود و استفاده از روشهای گوناگون، موفق به خنثیسازی آنها شده است. با ایجاد فضای احساسی و بمباران محبت، برخی منتقدین را در ترفند «مدیونسازی» گرفتار کرده و امکان هرگونه مخالفتی را از ایشان میگیرند. همچنین با استفاده از وساطت فضلا یا دستاندرکاران، فضای تقابل را به فضایی صمیمی تبدیل کرده و انجمن را به عنوان جزء لاینفک در اجرای برخی امور مذهبی و دینی معرفی میکنند.
البته باید توجه داشت که مخالفین انجمن حجتیه لزوماً انقلابی نبوده و گاهی میان انگارههای هویتی و ارزشی آنها و ارزشهای انجمن حجتیه، با سکولار بودن هر دو، رابطهای دوسویه وجود دارد که شانس پیوند و عادی شدن روابط آنان را تقویت میکند.
پینوشت:
۱. امام خمینی، صحیفه، ج ۲۱، ص …
۲. هاشمی رفسنجانی، اکبر و هاشمی، فاطمه، پس از بحران، دفتر نشر معارف انقلاب، ص ۱۴۴.
حجتالاسلام علی محمدی هوشیار
انتهای پیام
منبع: روشنگر